خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد؛

ادغام بخش درمان تامین اجتماعی نماد یک ظلم آشکار است

یک فعال کارگری در استان گیلان معتقد است؛ دست‌درازی وزارت بهداشت به بخش درمان تامین اجتماعی به بهانه طرح تحول سلامت، یک ظلم آشکار به جامعه کارگری و دستبرد علنی به حق‌الناس است.

«اسمعیل افنوت» رئیس هیات مدیره انجمن صنفی کارگران ساختمانی شهرستانهای فومن و شفت با بیان اینکه این ادغام نماد یک ظلم آشکار و برداشت بی‌اجازه از حق‌الناس است که جامعه کارگری به هیچ وجه در مقابل این دستبرد علنی ساکت نخواهد نشست؛ در ادامه افزود: در گذشته نیز شاهد تجربه تلخ ادغام بخش درمان تامین اجتماعی با وزارت بهداشت بودیم.

به گفته این فعال کارگری در سال 1368 به برکت انقلاب اسلامی بخش درمان به سازمان تامین اجتماعی بازگردانده شد و امروز پس از گذشت سه دهه باز می‌خواهیم با سیاستگذاری غلط این تجربه تلخ را دوباره تکرار کنیم و باعث آسیب جبران ناپذیری به جامعه کارگری و کارفرمایی شویم. طرحی که افراد ضعیف را ضعیف‌تر و غنی را غنی‌تر از قبل کند به هیچ وجه مورد پذیرش جامعه نخواهد بود.

رئیس هیات مدیره انجمن صنفی کارگران ساختمانی فومن و شفت با بیان اینکه متعجبم که چرا وزارت بهداشت بجای ادغام بخش‌های درمانی نهادهای دولتی از قبیل وزارت نفت، آموزش و پرورش، بانک‌ها و ... که منابع مالی آنها تماما دولتی بوده، در اولین اقدام خود دست به ادغام منابع درمانی تامین اجتماعی که حاصل دسترنج کارگران و کارفرمایان و حق‌الناس بوده، زده است، تصریح کرد: طبق تبصره 4 ماده 38 قانون برنامه پنجم توسعه، صندوق تامین اجتماعی به صراحت مستثنا از انتقال اموال و منابع مالی و اعتباری در بخش درمان خود به سازمان بیمه سلامت است.

افنوت در ادامه سخنان خود ضمن اشاره به فرمایشات رهبر معظم انقلاب اسلامی در بخش سیاستهای کلی «سلامت» گفت: وزارت بهداشت نهادی نظارتی است و ورود به مسائل اجرائی درمان از سوی وزارت بهداشت منطقی نیست.

به گفته وی؛ مشمولین قانون تامین اجتماعی که عمدتا از قشر کارگر هستند هر ماه نرخ حق بیمه 7 درصدی پرداخت می‌کنند این درحالی‌ست که برای مشمولین بیمه‌های سایر صندوق‌ها نرخ حق بیمه 2 درصد است و این تلفیق و ادغام با این شرایط به هیچ وجه قابلیت اجرائی ندارد و دور از انصاف و عدالت اجتماعی است.

وی با اشاره به اینکه طبق ماده 28 و 29 قانون تامین اجتماعی، 9 درصد از منابع حق بیمه کارگران و کارفرمایان به عنوان سهم درمان تعیین شده و افراد مشمول قانون تامین اجتماعی و خانواد‌ه‌های تحت تکفل آنها طبق بند «الف» ماده 55 قانون تامین اجتماعی می‌توانند بطور مستقیم از درمانگاهها و بیمارستانهای تحت مالکیت تامین اجتماعی به صورت رایگان برخوردار شوند، در ادامه تصریح کرد: سیاستگذاری نادرست دولت در ارتباط با واگذاری بخش درمان سازمان تامین اجتماعی مسلما تبعات جبران‌ناپدیری را به جامعه کارگری کشور وارد خواهد کرد.

اسمعیل افنوت ضمن احترام فراوان به جامعه پزشکی و تشکر و قدردانی از زحمات پزشکان صالح کل کشور گفت: چندی پیش در اجلاس روسای دانشگاهای علوم پزشکی کشور از زبان وزیر بهداشت در مورد کارگران ساده سخنی شنیدیم که به شدت تاثر جامعه کارگری را برانگیخت.

وی تاکید کرد: کارگر ساده‌ای که حقوق ماهیانه آن بعضا حتی کمتر از حقوق حداقل دستمزد شورای عالی کار یعنی کمتر از 812000 تومان می‌باشد چطور و با چه منطقی با حقوق‌های پزشکان مقایسه می‌شود، اینطور به نظر می‌رسد که کارگر دیوار کوتاهی است که دیگران به راحتی از آن استفاده کرده و مورد ظلم قرار می‌دهند.

رئیس هیات مدیره انجمن صنفی کارگران ساختمانی شهرستانهای فومن و شفت در خاتمه از مسئولین ذیربط و نمایندگان مجلس شورای اسلامی خواست که در سیاستهای کلی حمایت‌های بیشتری از سازمان تامین اجتماعی کنند چراکه بالغ بر 40 میلیون نفر از جمعیت کل کشور تحت پوشش این سازمان است.

کد خبر : ۴۲۵۲۷۷