خبرگزاری کار ایران

مخالفت کارگران با اصلاح قانون کار و طرح ادغام درمان تامین اجتماعی؛

وزیر بهداشت بوی فقر را استشمام نمی‌کند

تشکیلات خانه کارگر قزوین با صدور بیانیه‌ای مراتب نارضایتی و اعتراض خود را نسبت به لایحه اصلاح قانون کار و طرح ادغام بخش درمان تامین اجتماعی با بیمه سلامت اعلام کرد.

به گزارش ایلنا، در ادامه اعلام مخالفت‌های نهادهای صنفی کارگری با لایحه اصلاح قانون کار و طرح ادغام  بخش درمان تامین اجتماعی با بیمه سلامت تشکیلات خانه کارگر قزوین در اعتراض به سیاست‌هایی که دولت با این دو طرح امنیت جامعه کارگری را به خطر می‌اندازد؛ بیانیه صادر کرده است.

در بیانیه این تشکل کارگری اینطور آمده است: مصمم هستیم تا با نوشتن این بیانیه اعتراضی به نیابت از کارگران، دولت و مجلس را متوجه این امر نماییم که حق ندارند در بحث اصلاح قانون کار و ادغام درمان سازمان تامین اجتماعی جامعه بزرگ کارگران را نادیده تلقی کند.

متن کامل این بیانیه که به امضای تشکیلات خانه کارگر قزوین رسیده، به شرح زیر است:

کارگران شریف و زحمتکش دفاع مقدس و صحنه تولید امید آن داشتند با آمدن مجلس جدید و دولت جدید وضعیت بیمارگونه صنعت رو به بهبودی باشد تا دغدغه جوانان جویای کار مرتفع گردد اما متاسفانه نه تنها حرکتی انجام نشده بلکه برای تشویش اذهان کارگران شاغل وبیکار مسائل تغییرات قانون کار و ادغام بخش درمان با وزارت بهداشت را مطرح می کند.

وقتی در مجلس قبل صحبت تغییرات قانون کار پیش آمد، امید آن داشتیم که با آمدن مجلس جدید، مجلس دردآشنا تشکیل شود و مشکل بیکاری را حل کند اما به جای آن که مشگل بیکاری را حل کند اولین اقدام بازسازی صنایع را تغییرات در بخش حمایتی قانون کار نسبت به کارگر را حمایت از سرمایه‌دار تبدیل کنند ومتاسفانه شاهدآن هستیم که دولت محترم مجدداً لایحه را به مجلس فرستاده و قصدآن دارند تغییرات قانون کار را اعمال کنند که این مایه یأس و ناامیدی سرمایه اصلی تولید یعنی کارگران شده است.

از دولت محترم درخواست آن داشتیم که لایحه تغییرات قانون کار را از مجلس مسترد نماید چراکه اتفاق مهمی در شرف افتادن است که بسیاری از کارگران از پیامدهای آن بر زندگانی خود بی‌اطلاع هستند.

هزینه‌های اقلام زندگی در سالهای اخیر افزایش پیدا کرده مانند بهداشت، آموزش و ...تنها چیزی که سال به سال ارزانتر می‌شود دستمزد کارگران است.

کارگران و خانواده‌های آنها حدود 50 میلیون نفر از جمعیت کشور را تشکیل می‌دهند باید بدانند بدخواهان دولت را وارد این بازی کرده‌اند آنهم بازی که دولت در انتخابات آینده نزدیک باید بتواند به جمعیت عظیم دستمزدبگیران امیدوار باشد و به آنها تکیه کند.

ما ورود به این بازی و ارسال لایحه ناکارآمد اصلاح قانون کار را خطای غیرقابل جبران دانسته و ثبت آن در تاریخ نشان خواهد داد که آیا دولت ارسال لایحه ناکارآمد قانون کار را خطای محاسباتی خود نمی‌داند؟ جامعه کارگری انتظار آن دارد تصویب این لایحه را متوقف نماید.

ما زیاران چشم یاری داشتیم                                    خود غلط بود آنچه می پنداشیم

درمورد ادغام سازمان تأمین اجتماعی با صندوق‌های دیگر خصوصا درمان کارگران که یکبار ادغام بوده و زیان آن را دیده‌ایم و مجدداًخواب دیده‌اند که سازمان که خود به علت تعطیلی شرکتها با کمبود منابع روبرو شده، آنقدر سفره کوچک شده که برای اهل خانواده جایی نیست.

وزیر بهداشت باید بداند صندوق تامین اجتماعی یک صندوق بین نسلی است، آیا ایشان با مراجع دینی مشورت کرده‌اند؟ آیا شرعاً می‌تواند از موجودی این سازمان استفاده کند یا خیر؟ ادغام سازمان در بخش درمان در سایر سازمانها با هدف تامین طرح سراسری اشکال و ابهام تحول سلامت یک خواسته غیرممکن و غیرقانونی است و جامعه کارگری به هیچ قیمتی حاضر نیست هزینه شعارها و برنامه‌های وزیر بهداشت را که تماماً منافع پزشکان را مد نظر قرار داده تامین کند به همین جهت ما به ایشان پیشنهاد می‌کنیم تا نسبت به تفکر غیراصولی اتخاذ شده عنایت ویژه نموده و این طرح سراسر اشکال را پس گرفته و از آن صرف نظر نمایند تا موجبات اعتراض گسترده نماینگان کارگری و سایر شرکا درمان تأمین اجتماعی همراه نداشته باشد و به نمایندگان مردم در مجلس نیز ابلاغ می‌شود مراقب باشند در بررسی طرح خود را آلوده امیال پیشنهادهای شعارگونه وزیر بهداشت نکنند که مردم فقیر جامعه با سیلی صورت خود را سرخ نگه داشته‌اند و قبل از بررسی طرح ادغام سری به مراکز درمانی بزنند ویا بررسی کنند قیمت‌ انواع مختلف درمان با قبل از طرح سلامت اصلا قابل قیاس نیست.

با تصویب طرح ادغام باید جواب مردم ضعیف جامعه در برابر خداوند را بدهند.این طرح چنان بلایی بر سر درمان بیمه‌شدگان خواهد آورد که تاریخ گواه این خیانت خواهد بود.این طرح جیب دکترها را پرکرده و فاصله حقوق بین کارگران و اطبإ که از یک به پنجاه بوده، از یک به دویست رسیده است. متأسفانه مشام وزیر بهداشت بوی فقر را استشمام نمی‌کند اما عطرو بوی پول و درآمد مراکز درمانی و دکترها را به خوبی می‌فهمند که مایه تأسف است.

تغییرات در قانون کار و ادغام درمان سازمان تأمین اجتماعی باوزارت بهداشت از برنامه‌های دولت و مجلس قبل بود که به تعویق انداختند، حال با شناخت نقطه ضعف جماعت مشمول آنرا دوباره مطرح کرده‌اند. نمایندگان محترم دولت محترم به سخنان قصار و دلنشین امیر مؤمنان حضرت علی (ع)توجه کنند که می‌رماید هنگام فتنه چون شتر دوساله باش نه پشتی تا سوارش شوند و نه پستانی تا شیرش دوشند. چنان زی که در تو طمع نبندند.

کد خبر : ۴۲۳۹۲۳