خبرگزاری کار ایران

روایت ایثارگران بازنشسته شهرداری تهران از سالهای جنگ در قالب کتاب منتشر شد

asdasd
کد خبر : ۳۸۷۲۰۲

کتاب «پلاک‌های شهر» که روایت ایثارگران بازنشسته شهرداری تهران از دوران جنگ تحمیلی هشت ساله است طی مراسمی به صورت رسمی در حضور جمعی از بازنشستگان شهرداری تهران و مسئولان شهری رونمایی شد.

به گزارش ایلنا سردار حسین سلامی جانشین فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در آیین رونمایی از کتاب «پلاک شهر» گفت: ضمن تقدیر از سازمان بازنشستگی شهرداری تهران در انتشار کتاب «پلاک‌های شهر» خاطرنشان کرد: ثبت خاطرات دفاع مقدس، نه تنها داستان‌هایی است برای شنیدن و لذت بردن؛ بلکه حقایقی است که فرهنگ ما را شکل می‌دهد، تاریخ بسیار گرانب‌ها است، به شرط آنکه با زبان، نسل به نسل منتقل شود.

به گفته سردار سلامی، جلسه رونمایی از کتاب «پلاک‌های شهر» به شهدا اختصاص دارد؛ کسانی که اعتبار ما، شکوه، ‌ عظمت، بزرگی، ‌ آرامش و پیشرفت ما از آن‌ها است و ایران اسلامی مدیون اجساد مطهر و روح‌های بزرگی است که این بزرگان داشته‌اند و آن گذشت و فداکاری بی‌نظیری که برای مجد و عظمت ایران فدا کردند.

 جانشین فرمانده کل سپاه پاسداران با اشاره به آنکه ملت‌ها و کشور‌ها دارای دو دسته سرمایه مادی و معنوی هستند و هر کشوری در نظام جهانی درجه‌ای از اعتبار و منزلت را دارد، اظهار داشت: برخی کشور‌ها و ملت‌ها در نظام جهانی به عنوان کشورهای ضعیف شناخته می‌شوند و همانند بردگانی در سیستم بردگی مدرن زندگی می‌کنند و جزئی از نقشه سیاسی قدرت‌های بزرگ‌تر تلقی می‌شوند. قبل از انقلاب اسلامی ما چنین مشخصه‌ای را داشتیم.

 سلامی ادامه داد: ما بخشی از سیاست و دکترین ستون‌های دوگانه نیکسون در قبل از انقلاب شناخته می‌شدیم و الگوهای دوستی و دشمنیمان را بر اساس مطلوبیت‌های سیاسی آن‌ها انجام می‌دادیم اما امروز با فضل الهی هویت از دست رفته خود را باز یافتیم و به عنوان یک نظام مستقل و الگو شناخته می‌شویم.

جانشین فرمانده سپاه پاسداران در ادامه بیان داشت: ‌ امروز کشور ایران به عنوان یک کشور مقاوم، ثابت‌قدم، ‌ پایدار، ‌ مستحکم، ‌ شکست‌ناپذیر و نفوذناپذیر تلقی می‌شود و اینجایگاه، به سادگی به دست نیامده است.

سردار سلامی افزود: قطعاً‌ از هر واحد اندیشه و مطلعی در جهان سوال کنیم که ملت ایران را با چه عناوینی توصیف می‌کنند، خواهند گفت که کشوری نافذ در تنظیم مناقشات جهانی و منطقه‌ای است.

وی تصریح کرد: ایران تنها کشوری است که نظم ناعادلانه جهان را به رسمیت نمی‌شناسد و بر اساس هنجارهای عادلانه‌ای که خود به رسمیت می‌شناسد عمل می‌کند؛ این نیز جز به برکت مقاومت و تحمل سختی‌ها و مصیبت‌هایی که در طول ۳۸ سال گذشته به پیکره این ملت ایجاد شده است، ولی همچنان استخوان‌های این ملت نشکسته است و به عنوان یک ملت بزرگ خود را معرفی کرده است.

به گفته جانشین فرمانده کل سپاه پاسداران، همین که شهرداری تهران، شهدا و رزمندگان زیادی دارد، یعنی تمام کشور ما در این حد در دفاع مقدس حضور داشته است.

در این مراسم همچنین دکتر مصطفی منتظرالمهدی، مدیرعامل سازمان بازنشستگی شهرداری تهران با اشاره به اینکه موضوع فرهنگ جهادی امروزه دارد به تمام دنیا صادر می‌شود، اظهار داشت: صدور فرهنگ جهادی به تمام دنیا صدور انقلابمان را نشان می‌دهد و نیازمند این است که این مسئله به طور حتم مکتوب و دست به دست به نسل‌های دیگر منتقل شود و در این راه، بهترین اقدام، مکتوب کردن این فرهنگ اصیل و مقدس است.

 وی با اشاره به اقدامات صورت گرفته در راستای تدوین این اثر ماندگار خاطرنشان کرد: سال گذشته کنگره‌ای را با حضور بیش از دو هار خانواده ایثارگر شهرداری برگزار کردیم و در آنجا تصمیم بر آن شد که تاریخ شفاهی ۸ ساله دفاع مقدس به زبان خاناوده شهدا و ایثارگران بازنشسته شهرداری تدوین شود. این خاطرات ابتدا به فیلمی ۸۰ ساعته و سپس به خاطراتی خواندنی تبدیل شد. در این میان، گردآوری و تدوین کار نیز توسط افرادی انجام شد که در جبهه و جنگ حضور داشتند که امیدوارم این مسئله، قدمی برای هویت سازی انقلاب باشد و گام‌های بلندتری را در این زمینه برداریم.

در بخش پایانی مراسم، کتاب «پلاک‌های شهر» که بیانی تاریخی از زوایای پنهان دوران دفاع مقدس به روایت ایثارگران بازنشسته شهرداری تهران است، توسط سردار حسین سلامی، جانشین فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، دکتر مجتبی شاکری و پرویز سروری، از یادگاران دوران دفاع مقدس و اعضای شورای اسلامی شهر تهران و دکتر مصطفی منتظرالمهدی، مدیرعامل سازمان بازنشستگی شهرداری تهران رونمایی شد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز