خبرگزاری کار ایران

یک فعال صنفی کارگری با اشاره به مشکلات کارگران شهرداری‌ها مطرح کرد؛

وضعیت ناگوار کارگران شهرداری‌ها/ مسئولان پاسخگو باشند

عضو کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران کشور تاکید دارد که واگذاری پروژه‌های شهری از سوی شهرداری به پیمانکاری‌ها؛ مسئولیت نظارت بر عملکرد پیمانکار را از شهرداری سلب نمی‌کند.

به گزار خبرنگار ایلنا؛ «ناصر چمنی» با اشاره به بازداشت کارگران شهرداری اهواز که با برگزاری یک تجمع آرام خواستار دریافت مطالبات خود شده بودند، اظهار داشت:  گویا شهرداری یا همان مقاطعه کار اصلی با واگذاری پروژه‌های شهری دیگر وظیفه ای برای نظارت بر عملکرد پیمانکار برای خود قایل نمی‌شود،  این در حالی است که مقاطعه کار موظف است بر اجرای دقیق قانون کار در قبال کارگران شهرداری نظارت کند.

چمنی تاکید دارد که شهرداری هنگام واگذاری پروژه‌ها از پیمانکار ضمانت نامه دریافت می‌کند و این ضمانت‌ نامه‌ها این امکان را می‌دهد که بر حسن اجرای کار نظارت داشته باشند و در صورت عدول از قوانین به پیمانکار صورت وضعیت نپردازند.

وی با بیان اینکه قراردادهای حجمی در تعارض با حقوق بنیادین کارگران و قانون کار است، افزود: فارغ از بی‌انصافی‌هایی که پیمانکاران شهرداری‌ها در قبال پرداخت دستمزد کارگران دارند؛ شهرداری موظف است در صورتی که پیمانکار دستمزد کارگران را نپردازد خود راسا نسبت به پرداخت دیون ممتازه کارگران اقدام کند.

عضو کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران کشور در پایان از انفعال زیرمجموعه‌های وزارت کشور در خصوص تضییع حقوق کارگران شهرداری‌ها انتقاد کرد و افزود: سکوت شورای تامین و استانداری‌ها در قبال مجموعه حقوق صنفی کارگران منجر به دست درازی و اهانت به شان کارگران شده است و این در حالیست که شهرداری ها زیرمجموعه وزارت کشور هستند و این وزارتخانه باید بر نهادهای زیر مجموعه خود نظارت داشته باشد.

کد خبر : ۳۸۵۱۶۲