خبرگزاری کار ایران

به دلیل بدحسابی در پرداخت مطالبات مزدی اتفاق افتاد:

ضایعات فروشی کارگران ابر صنعتی قزوین برای گذران زندگی

asdasd
کد خبر : ۳۸۴۶۰۵

کارگران کارخانه ابر صنعتی ایران در استان قزوین که به دلیل متوقف بودن روند تولید این واحد صنعتی از حدود ۵ سال پیش تا کنون معطل و سرگردانند برای تامین معاش خانواده‌هایشان ضایعات می‌فروشند.

منابع خبری ایلنا در استان قزوین با اعلام این خبر افزودند: دست‌کم از پنج سال پیش پرداخت دستمزد ۲۳ نفر کارگر باقیمانده این واحد صنعتی دچار تاخیرهای طولانی مدت شده است و برای همین از چند سال قبل این کارگران برای تامین معیشت خانواده‌هایشان به کارهای همچون فروش ضایعات پلاستیکی وآهنی روی آورده‌اند.

انجام کارهای ساختمانی، پیک موتوری و رانندگی در موسسات کرایه خودرو از دیگر راه‌های امرار معاشی است که این روز‌ها کارگران ابر صنعتی برای گذراندن مخارج زندگی خود مشغول انجام آن هستند.

به نقل ازیکی از کارگران ابر صنعتی گفته می‌شود فعالیت کارخانه این واحد تولیدی از سال ۹۰متوقف شده و از آن زمان به بعد کارگران علارغم پی گیری‌های قضایی مرتبا بدنبال مطالبات معوقه مزدی وبازنشستگی خود هستند اما تا کنون نتیجه‌ای حاصل نشده است.

وی با بیان اینکه مجموع میزان مطالبات کارگران ابر صنعتی بیش از ۲ میلیارد تومان می‌شود گفت: سال گذشته کارفرما برای تضمین پرداخت بخشی از مطالبات کارگران تا سه ماهه آینده یک سفته یک میلیاردی به کارگران داد اما با خلف وعده وی ما کارگران ناچار شدیم از طریق مراجع قضایی این سفته را به اجرا بگذاریم.

وی بابیان اینکه در میان ۲۳ کارگر باقی مانده از موعد بازنشستگی حدود ۱۳ نفر از کارگران گذشته است گفت: کارگران باقی مانده این کارخانه نیز دارای سوابق ۲۰ تا ۲۵ سال هستند که برای دریافت معوقات مزدی خود در ۵ ساله گذشته بلاتکلیف بوده‌اند.

به گفتهٔ این کارگر در این پنج سال مدیران شرکت مرتبا وعده رسیدگی به وضعیت بازنشستگی کارگران وپرداخت مطالبات آنان را داده‌اند اما هیچ پولی به حساب کارگران پرداخت نمی کنند.

وی گفت: می‌دانیم که فروش ضایعات، دستفروشی.... هیچ آینده شغلی ندارد، همه به عنوان کارگر متخصص ابر صنعتی ایران در سازمان تامین اجتماعی دارای پرونده بیمه هستیم اما وقتی که ۵سال است نه مزدی داده می‌شود و نه حق بیمه ناچاریم تا به نحوی مخارجمان را با انجام کارهای متفرقه  تامین کنیم.

به گفته وی، ادامه بلاتکلیفی در وضعیت کارگران این کارخانه باعث شده زندگی خانواده گی برخی از کارگران متلاشی شود وآنان امروز از زن وفرزندان خود دور شوند.

این کارگر کارخانه ابر صنعتی در ادامه اظهار کرد: کارگران بعد از چند ماه دوندگی بی‌وقفه برای وصول مطالبات خود فقط توانستند ازطریق مراجع قضایی حکم مصادره اموال کارخانه را بگیرند اما قبل از کارگران این بانک‌ها وسایر طلب کاران هستند که اموال کارخانه را پلمب وضبط کرده‌اند ودست کارگران به جایی بند نیست.

به گفته وی، ظاهرا کارفرما مدعی است که منابع کافی برای تامین پرداخت معوقات مزدی وبیمه‌ای کارگران ندارد و این در حالیست که به فاصله چند ماه بعد بعد از تعطیلی کارخانه تمامی فضای کارخانه توسط کارفرما تفکیک و به اشخاص مختلف اجاره داده شده است. 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز