خبرگزاری کار ایران

دبیر اجرایی خانه کارگر استان استان خراسان رضوی:

دستمزد ۸۱۲ هزار تومانی نیازهای زندگی کارگران را تامین نمی‌کند

دبیر اجرایی خانه کارگر خراسان رضوی گفت: دستمزد ۸۱۲ هزار تومانی نیازهای زندگی کارگران را تامین نمی‌کند، حال اگر این رقم ۳ برابر هم افزایش یابد در آن صورت کارگران می‌توانند زندگی معمولی ۴ نفره را پوشش دهند.

سید حسین رسولی در گفت‌وگو با ایلنا اظهار کرد: نخستین مطالبه کارگران خراسان رضوی بهبود وضعیت اشتغال، ارتقاء روند تولید و جلوگیری از ورود کالای بی‌رویه خارجی به کشور است، در واقع مطالبه تمامی کارگران راه‌اندازی دوباره چرخ صنعت و رونق تولید داخلی است.

دبیر اجرایی خانه کارگر خراسان رضوی با بیان اینکه متاسفانه ورود بی‌رویه کالای خارجی ادامه حیات کارگران را تهدید می‌کند، تصریح کرد: در صورت ادامه روند ورود کالای خارجی، چرخه تولید متوقف و کارگران از کار بیکار می‌شوند، از این رو دولت باید تدابیر ویژه‌ای برای جلوگیری از این روند بیندیشد.

وی ادامه داد: اغلب کارخانجات مملوء از کالای تولید شده است که نتوانستند آن را به فروش برسانند، در چنین صورتی اشتغال و به تبع زندگی کارگران در معرض تهدید است.

دبیر اجرایی خانه کارگر خراسان رضوی درباره مطالبه کارگران از وزرات کار خاطرنشان کرد: وزارت کار باید به منظور تعامل و همکاری هر چه بهتر با کارگران تولید صنعت را رونق داده، از ورود بی‌رویه کالای خارجی و اتباع بیگانه به کشور جلوگیری به عمل آورد، همچنین باید کالای ایرانی را تبلیغ کرده و حقوق مکفی به کارگران بدهد، چرا که در این صورت است که کالای ایرانی با کالای خارجی رقابت می‌کند.

وی عنوان کرد: تراکم کارگران در استان و کمبود کار از جمله عواملی هستند که شرایط اشتغال و زندگی کارگران را تحت شعاع قرار می‌دهند و علاوه بر آن وجود کارگران اتباع خارجی مزید بر علت شده و فرصت‌های شغلی را کاسته است.

رسولی با اشاره به مهار و کنترل تورم توسط دولت افزود: دولت ورود خوبی به مبحث کنترل تورم داشته اما هنوز در مبحث اشتغال بیکاری بسیار است.

دبیر اجرایی خانه کارگر استان استان خراسان رضوی در خصوص حق مسکن کارگران افزود: اگر حق مسکن کارگران به ۴۰ هزار تومان هم افزایش پیدا کند باز هم این مبلغ در کلان شهری مثل مشهد بسیار ناچیز است.

رسولی با بیان اینکه خانه کارگر استان یک NGO است که در تمامی ابعاد از اعضای تشکلش حمایت به عمل می‌آورد، اظهار کرد: رسیدگی به وضعیت از کارافتادگی و مطالبات کارگران، درمان، آموزش و... از جمله وظایف خانه کارگر است که تحت نظارت وزرات کار فعالیت دارد.

دبیر اجرایی خانه کارگر خراسان رضوی با اشاره به عضویت ۱۷۰ هزار کارگر در خانه کارگر استان اظهار کرد: هر یک از اعضای خانه کارگر دارای کارت عضویت ۱ الی ۵ ساله هستند.

رسولی با اشاره به خدمات خانه کارگر افزود: خانه کارگر علاوه بر داشتن دانشگاه، کارگاه‌های آموزشی به منظور ارتقاء مهارت برای هر یک از اعضا برگزار می‌کند و در تمامی بخش‌ها از کارگران حمایت می‌کند.

وی با اشاره به هفته «کار و کارگر» افزود: ۵ اردیبهشت الی ۱۱ اردیبهشت به نام هفته «کار وکارگر» در تقویم به ثبت رسیده از این رو خانه کارگر استان برنامه‌های ویژه‌ای برای گرامیداشت مقام کارگر در دستور کار دارد، از این رو از تمامی کارگران حوزه صنعت و تولید تقاضا دارم که در روز جهانی کارگر حضور فعال داشته باشند.

کد خبر : ۳۶۲۶۷۸