خبرگزاری کار ایران

عضو هیات مدیره مجمع نمایندگان کارگری ایران:

شرکای گروه کارگری ژست سه جانبه گرایی نگیرند/ محاسبات کارگران منطقی است

asdasd
کد خبر : ۳۵۱۶۲۳

یک فعال کارگری عقیده دارد ماهیت کارفرمایی دولت باعث شده است تا همچنان خواسته‌های کارگران در مذاکرات مزدی در اقلیت باقی بماند و با ادامه این مسیر نتیجه کار نمی‌تواند چیزی به جزء عقب ماندگی مزد و گرفتن ژست‌ سه جانبه گرایی باشد.

«عبدالـله وطن خواه» در گفتگو با ایلنا با تاکید بر اینکه کارفرمایان قبلا واقعی بودن محاسبات انجام شده گروه‌های کارگری در مورد سبد هزینه‌های زندگی را پذیرفته بودند، گفت: متاسفانه کارفرمایان در جلسات کمیته‌های تخصصی مزد از تایید رسمی این محاسبات خودداری می‌کنند.

عضو هیات مدیره مجمع نمایندگان کارگری تهران بابیان اینکه عدد پیشنهادی گروه کارگری دست‌کم بر پایه محاسبات علمی بدست آمده است، تصریح کرد: اصل تشکیل جلسات کارگروه ویژه مزد این است که سبد معیشت طبق ماده ۴۲ قانون کار محاسبه شود تا تعیین دستمزد واقعی شود.

وطن خواه با بیان اینکه دولت و کارفرمایان هرگز تشکلات مستقل کارگری را در مذاکرات صنفی خصوصا جلسات تعیین مزد شرکت نداده‌اند، عنوان داشت: تشکل‌های مستقل کارگری می‌توانند نقش پررنگی در مذاکرات مزدی داشته باشند اما متاسفانه کارفرمایان دولتی و خصوصی با دخالت‌های آشکار و بر خلاف مقاوله نامه‌های بین المللی جلوی فعالیت چنین تشکل‌هایی را گرفته‌اند.

وی با تاکید بر اینکه دولت همچنان مایل است در مذاکرات مزد نقش حاکمیتی ایفا کند، افزود: یکی از نمودهای کار شایسته سه جانبه گرایی است، اما رفتارهای اخیر اعضای گروه دولتی و کارفرمایی حاضر در جلسات ستاد مزد، تناسبی با سه جانبه گرایی و کارشایسته‌ای که شرکای کارگری مدعی تحقق آن هستند، ندارد.

وطن خواه در پایان با بیان اینکه افزایش دستمزد کارگران در ۸ سال دوران جنگ عقب افتادگی فراوانی داشت و بعد از آن هم متناسب با تورم افزایش نیافت گفت: آنچه که کارگران تاکنون از دولت و کارفرمایان در تعیین دستمزد دیده‌اند معطل کردن کارگران و طولانی کردن مذاکرات با مغلطه، سفسطه و نشان دادن در باغ سبز بوده است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز