خبرگزاری کار ایران

وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی:

برای توسعه کشور به تربیت نیروی انسانی حرفه‌ای نیازمندیم

asdasd
کد خبر : ۳۴۴۴۹۵

وزیر تعاون کار و رفاه و اجتماعی در اختتامیه شانزدهمین مسابقه مهارت دانشگاه‌های فنی و حرفه‌ای گفت: آبادانی ایران و رسیدن به توسعه بیشتر برای آینده‌ای بهتر هیچ راهی جز تربیت نیروی انسانی مجرب و ماهر ندارد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، علی ربیعی همچنین بابیان اینکه توسعه بهترین راه رستگاری و پویایی یک جامعه است و کمک می‌کند که کشور به سرمنزل هدف برسد، افزود: اگر نیروهای انسانی که تاکنون مهارت‌ آموخته‌اند در زمان اشتغال خود در کشور موفق شوند، می‌توانند الگوهای مناسبی برای دیگرانی باشند که قصد حرفه آموزی و ورود به بازار کار را دارند.

ربیعی تصریح کرد: مهارت‌آموزان باید با تلاش، موفقیت خود را بیشتر چشمگیر کنند تا دیگران هم ببینند افرادی که در مسیر مهارت‌‌آموزی قرار گرفتند افراد موفقی هستند و همین مسئله امری شود که افراد تمایل پیدا کنند در مسیر مهارت‌آموزی قرار گیرند.

وی گفت: در شانزدهمین مسابقات ملی مهارت، مهارت‌آموزانی با رشته‌های متنوعی حضور داشتند، از رشته‌های هنرو سنتی ایرانی گرفته تا رشته‌های های‌تکنولوژی و مدرن که این نشان می دهد تحریم‌ها و سیاست‌های محدودکننده ظالمانه باعث شد جوانان ما به سطح بالایی از علم دست پیدا کنند.

ربیعی با تاکید بر اینکه باید در نظر گرفت ایران امروز به چه چیزی نیاز دارد گفت:  لازم است تا خروجی مناسبی در نظام آموزشی داشته باشیم تا بتوانیم نظام آموزشی و منابعش به سمت‌های مورد نظر سوق دهیم.

وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی گفت: نظام آموزشی ما یا نظریه پرداز تولید می‌کند یا افرادی که تحت عنوان نظام آموزشی منجر به تحصیل شده‌اند در حالی که باید نظام آموزشی که دانش و مهارت را توامان عرضه می‌کنند را سر لوحه کار قرار دهیم.

وی تصریح کرد: قطعاً در استراتژی آینده به نوع آموزشی سوم بیشتر نیاز داریم هرچند باید دانشگاه بستری برای نظریه‌پردازان و تولید نظریه‌پرداز نیز باشد و علاوه بر نظریه‌پرداز دانشگاه‌ها باید تکنسین هم داشته باشند.

وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی گفت: دولت تدبیر و امید در جمع‌بندی اشتغال به این توجه دارد که دانشگاه‌ها از ترم اول و جذب دانشجو نوع شغل آینده دانشجو را پیش‌بینی کنند به همین دلیل در بعضی دانشگا‌ه‌ها آموزش‌های دوگانه پیشنهاد کرده‌ایم.

ربیعی گفت: اگر بتوان دانشجو را در مسیر شغل آینده قرار داد که این امری بسیار دشوار اما مورد نیاز جامعه است می‌توانیم شاهد تربیت نیروی کار حرفه‌ای در جامعه باشیم.

وی بابیان اینکه امروزه شاهدیم جوانانی که مهارت‌های اندکی داشته‌اند در بازار کار جایی برای خود باز کرده‌اند، افزود: در برنامه وزارتخانه آموزش، مهارت نیروهای بومی در بخش‌هایی که توسعه در آنجا گسترده‌تر است را در اولویت کارمان داریم.

ربیعی گفت: یکی از مشکلات ما فرهنگ غلطی است که در بین خانواد‌ه‌ها جا افتاده که جوانان را بیشتر به رشته‌های پزشکی و مهندسی دانشگاهی ترغیب می کند تا رشته‌های مهارت آموزی و برای این امر است که اکنون شاهد بیکاری جوانان تحصیل‌کرده و رشته‌های اشباع شده در بازار کار هستیم و این نشان از نیاز جامعه امروز به صلاحیت حرفه‌ای دارد.

ربیعی تصریح کرد: فرهنگ امروز ما باید تغییر یابد و جوانان ما باید به مهارت کار و صبر در کار دسته‌جمعی و کاری پر امید برای بنا کردن در کنار هم و ساخت خلاقیت از پدیده‌ها برای ایجاد پدیده‌ای نو فراهم شود.

وزیر کار افزود: تمام سعی و تلاش ما این است که بیکاری را تک‌رقمی کنیم، برجام الگوی خوبی به ما داد اولین الگو سختکوشی بود که با عقلانیت و سختکوشی باید به سمت تک‌رقمی کردن بیکاری حرکت کنیم.

ربیعی افزود: برای کاهش بیکاری رقم بالای بسیاری نیاز است و ما امیدواریم با جذب سرمایه‌های خارجی کشور جایگاهی برای کنندگان خارجی نشود. در برنامه امسال 30 درصد برای منابع انسانی در نظر گرفته شده است که ما امیدواریم این امر به افزایش کار و بهره‌وری بالای اشتغال و نیروی کار کمک کند.

وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی گفت: در دانشگاه‌های فنی و حرفه‌ای شاهد الگوی خوب سنتی استاد – شاگردی بودیم که نشان از این داشت که این امر از سنت‌ها گرفته شده تا در تکنولوژی و نهادهای مدرن استفاده شود.

وی در پایان تاکید کرد: با جذب کار مهارت‌آموزان دانشگاه‌های فنی و حرفه‌ای کشور می‌تواند الگویی برای جذب مهارت آموزی و اشتغال بیشتر شود هرچند مسیر موفق مهارت آموزان باید توسط نهادهای مربوطه دنبال شود و به آنها کمک شود تا به هدف نهایی خود برسند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز