خبرگزاری کار ایران

یک فعال صنفی رانندگان جاده‌ای خبر داد:

مرگ‌ِ خاموش رانندگان کامیون‌های فرسوده

یک فعال صنفی گفت: جان رانندگان ناوگان‌های بین شهری که برای تامین گرما در خودرو متوقف شده خود به ناچار از لوازم گرمایشی نامناسب مانند گاز پیک نیک استفاده می‌کنند در معرض خطر قرار دارد.

غلامرضا خادمی، رئیس کانون سراسری انجمن‌های صنفی رانندگان حمل و نقل کشور در گفتگو با ایلنا؛ با اشاره استفاده رانندگان کامیون‌ها از گاز پیک نیکی برای ایجاد گرمایش خودرو گفت: متاسفانه تعداد بسیار کمی خودرو سنگین در کشور وجود دارد که از سیستم سرمایشی، گرمایش تعبیه شده و قابل استفاده در زمان استراحت برخوردار باشند.

وی دلیل استفاده از گاز پیک‌نیکی برای ایجاد گرمایش درون خودروهای سنگین را توقف کامیون برای استراحت دانست و گفت: برای استفاده از سیستم گرمایش، سرمایش باید خودرو روشن و در حال حرکت باشد و چون خودروهای سنگین موجود در کشور سیستم گرمایش، سرمایش درجا ندارند، رانندگان مجبور به استفاده از لوازم گرمایشی مانند گاز پیک‌نیکی می‌شوند.

وی به عنوان  نمونه دو مورد از مسمومیت راننده مشهدی با گازمونوکسید کربن در مرز قصر شیرین در تاریخ بیست و پنج دی ماه و مرگ راننده ۵۰ ساله در بزرگراه تهران کرج در تاریخ بیست و هفتم دی ماه اشاره کرد و گفت: متاسفانه در فصل سرما شاهد مرگ بسیاری از رانندگان ناوگانهای بین شهری هستیم  که در خودرو متوقف شده خود برای تامین گرما در زمان استراحت از لوازم نامناسب گرمایشی استفاده کرده و براساس نشت گاز co2 جان خود را از دست داده‌اند.

خادمی افزود: اینک که تحریم ها برداشته شده زمان آن رسیده که برای تجهیز ناوگان حمل و نقل بین شهری تمهیدات مناسبی اندیشیده شود.

رئیس کانون سراسری انجمن‌های صنفی رانندگان حمل و نقل کشور با اشاره به زمان اجرای برجام و شرایط پساتحریم افزود: اکنون زمان مناسبی برای مسئولین است تا با نوسازی ناوگان حمل و نقل جاده‌ای به خودروهای سنگین مجهر به سیستم‌های جدید گرمایشی، سرمایشی جلوی اینگونه حوادث غم انگیز را بگیرند.

خادمی با تاکید بر لزوم ایجاد استراحتگاهای بین راهی برای رانندگان خودروهای سنگین گفت: مسئولان به جای اغراق و کم توجهی در تامین شرایط رفاهی رانندگان جاده‌ای در رفع مشکلات صنف رانندگان جاده‌ای کشور بکوشند.

کد خبر : ۳۳۹۳۷۰