خبرگزاری کار ایران

رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری:

بازنشستگان با سیلی صورتشان را سرخ می کنند/ رئیس جمهور صدای سقوط کارگران به زیر خط فقر را بشنود

asdasd
کد خبر : ۳۳۱۷۶۴

در جلسه ماهانه اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری مطرح شد: حداقل بگیران زیر خط فقر مطلق زندگی می کنند/خط قرمز دولت ها در سالهای گذشته ایجاد و گسترش تشکل های مستقل کارگری بوده است

به گزارش خبرنگار ایلنا، امروز دوشنبه (۳۰ آذر)، جلسه ماهانه اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری با حضور رئیس و معاونت اجرایی اتحادیه و جمعی از بازنشستگان و پیشکسوتان جامعه کارگری در محل دفتر اتحادیه برگزار شد.

در این جلسه ماهانه، مسائل و مطالبات بازنشستگان مطرح و مورد ارزیابی قرار گرفت.

حسن صادقی، رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری با تاکید بر لزوم مشارکت حداکثری بازنشستگان گفت: جامعه بازنشستگان با تغییر رویکرد و افزایش مشارکت اجتماعی و مدنی می‌تواند در تعیین سرنوشت خود موثر باشد.

صادقی در ادامه در رابطه با لایحه پیشنهادی برنامه ششم توسعه افزود: این لایحه یک متن پیشنهادی است که توسط سازمان مدیریت و برنامه تهیه شده و به طور قطع، قبل از ارائه به مجلس تغییراتی خواهد کرد.

وی با بیان این مطلب که بندهای مربوط به زدودن معافیت مالیاتی بنگاههای شبه دولتی از جمله قرارگاه‌های سپاه یک اتفاق مثبت است، گفت: پیش بینی افزایش سن و سابقه تنبیهی در این لایحه، تضییع حقوق کارگران است و باید به جای آن مکانیسم‌های تشویقی در دستور کار قرار گیرد.

رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری با انتقاد از تبصره ۳۳ این لایحه مبنی بر پرداخت ۷۵ درصد حداقل دستمزد به کارجویان زیر ۲۹ سال به مدت دو سال گفت: وظیفه تشکل‌های کارگری پیگیری اصولی اجرایی برنامه ششم است و در این زمینه نامه نگاری‌هایی نیز انجام شده است.

صادقی در رابطه با مساله دستمزد با بیان اینکه حداقل بگیران زیر خط فقر مطلق زندگی می‌کنند گفت: محاسبات انجام شده نشان می‌دهد که در سال جاری ۵۷ درصد کسری بودجه در سبد هزینه خانوار کارگری وجود دارد و دولت اگر قرار است تصمیمی در رابطه با مزد سال بعد بگیرد نسبت مزد به حداقل معیشت را به صورت اصولی افزایش دهد و در تعیین دستمزد ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده نیز دیده شود.

وی افزود: بدیهی است اگر حقوق شاغلین درست محاسبه شود، حقوق بازنشستگان نیز به تبعیت از آن اصلاح می‌شود.

در این جلسه، قربانی، دبیر کمیته بیمه و درمان خانه کارگر با اشاره به مشکلات جامعه بازنشستگان گفت: دستمزد، رفاه و بیمه سه چالش اصلی جامعه بازنشستگان است و باید با طرح دقیق مطالبات در دولت و مجلس، این چالش‌ها مرتفع شود.

قربانی افزود: یکی از دغدغه‌های اصلی، بیمه تکمیلی بازنشستگان است که باید با ارتقاء سطح خدمات بیمه پایه، نیاز به بیمه تکمیلی برطرف شود.

در همین جلسه، بازنشستگان و پیشکسوتان جامعه بازنشستگان نیز به طرح مطالبات و دغدغه‌های خود پرداختند.

پروین محمدی از فعالان بازنشسته با بیان این مطلب که حساسیت ما به عنوان اتحادیه پیشکسوتان باید از بقیه بیشتر باشد گفت: خط قرمز دولت‌ها همواره ایجاد و گسترش تشکل‌های مستقل کارگری بوده است و ما کارگران و بازنشستگان، همواره در این امید به سر برده‌ایم که در لابلای قوانین و مصوبات چیزی بیاید که درد ما را حل کند و مشکلات ما را درمان کند.

وی در همین راستا به لایحه پیشنهادی برنامه ششم توسعه اشاره کرد و گفت: در این لایحه نه تنها برای حل مشکلات ما تدبیری نیندیشیده‌اند بلکه در فکر سخت‌تر کردن شرایط معیشتی ما نیز هستند.

وی از پیشنهاد افزایش سن و سابقه بازنشستگی و تبصره ۳۳ این لایحه به عنوان تغییرات مخالف منافع کارگران یاد کرد و گفت: تشکل‌ها باید نسبت به این پیشنهادات واکنش قاطع نشان دهند.

همچنین ستاری‌پور یکی دیگر از بازنشستگان حاضر در جلسه با اشاره به اینکه کارگران نیاز به آزادی بیان برای طرح مطالبات خود دارند گفت: کارگران باید بتوانند در مقابل رئیس جمهور حرفشان را به راحتی بزنندچرا ما نمی‌توانیم بگوییم بازنشستگان با سیلی صورتشان را سرخ می‌کنند؟

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز