خبرگزاری کار ایران

دبیر انجمن صنفی کارگران پتروشیمی شازند:

نبود ناظر ایمنی دلیل مرگ کارگر پالایشگاه شازند بود

asdasd
کد خبر : ۳۰۶۱۰۸

به گفته دبیر انجمن صنفی کارگران پتروشیمی شازند علت حادثه‌ای که در هفته گذشته باعث مرگ یکی از کارگران این مجموعه تولیدی شد، نبود ناظر ایمنی و بازرس کار بوده است.

به گزارش ایلنا، روز سه شنبه گذشته (۲۴ شهریور ماه) «افشین صوفی» از کارگران شرکت پیمانکاری آتیه‌سازان‌شازند  هنگام بارگیری  میان تریلی و لیفتراک  در خارج از محوطه صنعتی (غیرعملیاتی) پالایشگاه شازند گیر می‌کند و دچار مصدومیت شدید از ناحیه داخلی می‌شود، پس از این حادثه وی ابتدا به درمانگاه پالایشگاه منتقل و از آنجا به بیمارستان امیرالمؤمنین اعزام می‌شود اما در ‌‌نهایت جان خود را از دست می‌دهد.

در خصوص این حادثه «داوود حسین خانی» دبیر انجمن صنفی کارگران پتروشیمی شازند به ایلنا می‌گوید که آقای صوفی بازهم به دلیل ننبود ناظر ایمنی و بازرس کار جان خود را از دست داده است.

این مقام کارگری در عین حال می‌گوید: طبق قانون کار و آئین‌نامه‌های اجرائی آن، پیمانکار هنگام استخدام کارگران باید علاوه آموزش‌های لازم ایمنی، تجهیزات حفاظت فنی را به‌طور کامل در اختیارشان قرار دهد. در محیط‌های پرخطر و حادثه‌خیزی همچون پالایشگاه‌ها ناظر اصلی ایمنی پیمانکار باید حاضر بوده و نظارتش باید صدچندان محیط‌های صنعتی دیگر باشد.

حسین‌خانی ادامه داد: «اگر ناظر ایمنی در محوطه کار حاضر باشد حتماً باید به کارگری که بدون تجهیزات ایمنی است تذکر داده و اجازه کار ندهد. حال باید دید آیا ناظر فنی در محل حادثه حاضر بوده است؟ که مسلماً خیر!»

وی با بیان این‌که در اردیبهشت‌ماه سال‌جاری نیز بروز حادثه‌ای در این پالایشگاه منجر به فوت چندین کارگر شد، افزود: «وقتی سیستم مدیریت یکپارچه نباشد و هماهنگی‌های لازم وجود نداشته باشد شاهد چنین حوادثی خواهیم بود.

مشاور کانون عالی انجمن صنفی کارگری کشور گفت: «متأسفانه در این پالایشگاه نگاه معطوف به کسب سود بیشتر باعث بروز ناهماهنگی می‌شود و در عمل اصوصل ایمنی و بهداشت کار نادیده گرفته می‌شود.

حسین‌خانی در تشریح این‌که هماهنگی بین چه کسانی باید باشد، گفت: «این هماهنگی‌ها باید بین نماینده شهرستان، مدیران سیاسی استان و... باشد وقتی نشد، هریک ساز خود را می‌زنند و کارگر تاوان آن‌را با جان خود می‌دهد.»

دبیر انجمن صنفی کارگران پتروشیمی شازند افزود: «در شرکت‌های نفتی و پتروشیمی پیمانکاران خدماتی و تأمین نیرو هیچ‌گونه اختیاراتی در خصوص پرداخت اضافه کار، ساعات کاری، اخراج و استخدام کارگران ندارند و همه این کار‌ها با نظر اصلی کارفرماست».

حسین‌خانی گفت: «وقتی کارفرمای اصلی اعمال قدرت و نفوذ بر روی پیمانکاران دارد باید نظارت را قبول کند و در این حادثه باید پاسخگو باشد، وی در خصوص «تردد تریلی‌ها در محوطه‌های پتروشیمی»

وی حتی در مورد شرایطی که تریلی در محوطه کارگاه تردد می‌کند، گفت: «طبق قانون نباید تریلی‌ها بیش از 30 کیلومتر سرعت داشته باشند و اگر این مورد دیده شود مأمور HSE باید ماشین را متوقف کرده و به اصطلاح بخواباند. در این حادثه می‌بینیم بارگیری بوده و کارگر با تریلی برخورد می‌کند و این قضیه حاکی از این است که ناظری در محل حضور نداشته است.».

وی در خصوص «نقش تشکل‌های کارگری در محیط‌های پرخطر صنعتی» اظهار داشت: «یکی از بزرگ‌ترین مشکلات ما در چنین محیط‌های فقدان تشکلات کارگری است. در حال حاضر توانسته‌ایم از راه شبکه‌های اجتماعی گفتمان با آنان را آغاز کنیم و هیئت مؤسس تشکیل بدهیم.»

دبیر انجمن صنفی کارگران پتروشیمی شازند ادامه داد: «اداره کار شازند همکاری‌های لازم را با تشکلات کارگری ما ندارد و ما بخشی از بروز این حوادث را عدم نظارت و منفعل بودن وزارت کار می‌دانیم».

وی افزود: «نظارت مدیرکل کار استان بر ادارات تابعه‌اش و به‌خصوص در مورد ایجاد تشکل‌های کارگری بسیار ضعیف است».

نرم افزار موبایل ایلنا
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز