خبرگزاری کار ایران

ادامه وضعیت نامناسب اشتغال کارگران بلوچ در عسلویه

asdasd
کد خبر : ۳۰۲۶۱۰

فعالان صنفی کارگری در منطقه عسلویه از ادامه برخوردهای تبعیض آمیز با کارگرانی خبر می‌دهند که پروژه‌های در دست ساخت فازهای ۲۰ و ۲۱ منطقه ویژه عسلویه مشغول کارند.

یکی از کارگران شاغل در عسلویه در این باره به ایلنا گفت: کارگران نیمه‌ماهر و ماهری که از بلوچستان برای کار به این منطقه آمده‌اند با حداقل شرایط‌کاری و پرداختی در این مناطق مشغول به‌کار می‌شوند.

وی ادامه داد: هرچند به دلایلی همچون بدحسابی پیمانکار و بالابودن هزینه‌ها و فقدان امکانات اولیه زندگی در منطقه ویژه عسلویه، وضعیت عمومی اشتغال، درآمد و زندگی کارگران شاغل در پروژه‌های دردست ساخت چندان رضایت بخش نیست اما بصورت کاملا مشخص وضعیت کارگرانی که در جستجوی کار از بلوچستان به عسلویه آمده‌اند به نسبت سایر کارگران غیر بومی نامناسب‌تر است.

این کارگر شاغل در منطقه عسلویه ادامه داد: صرف‌نظر از اینکه به موجب مقررات خاص حاکم در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کارگران شاغل در این منطقه به نسبت کارگران مشمول قانون کار از کمترین حمایت‌های قانونی برخوردارند اما همین حداقل جنبه‌های حمایتی در مورد کارگران بلوچ کمرنگ‌تر است.

وی ادامه داد: در حالی که به دلیل شرایط آب و هوایی، تخصصی بودن کار و از همه مهم‌تر اهمیتی که بهره‌برداری هرچه زود‌تر پروژه‌های نفتی برای مالکان و کارفرمایان اصلی دارند، درآمد کارگران شاغل در این پروژه با همه محدودیت‌ و کاستی‌ها رقم به نسبت بالایی است اما در مورد شرایط کاری کارگران بلوچ شنیده می‌شود که چیزی به جزء ۵۵ هزار تومان مزد روزانه نیست.

به گفته این فعال کارگری هرچند برابر مقررات اشتغال در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی هیچ الزام قطعی برای پرداخت مزایایی چون پرداخت حق بیمه، حق مرخصی و سنوات و عیدی سالانه کارگر وجود ندارد اما با همه خاص بودن مقررات حاکم در مناطق آزاد عرف حاکم بر کارگاه‌های این مناطق طوری است که کارفرمایان و حتی پیمانکاران دست چندم خود را متعهد به پرداخت این مزایا می‌دانند.

وی ادامه داد: با این حال در مورد کارگران بلوچی که در پروژه‌های منطقه عسلویه شاغل هستند شنیده می‌شود که نه تنها خبری از این مزایا نیست بلکه حتی در پاره‌ای موارد از دستمزد آن‌ها بابت هزینه غذای روزانه و کرایه محل اقامت نیز مبالغی کسر شده است.

وی افزود: بصورت مشخص این گروه از کارگران غیر بومی عسلویه اگر در مجاورت محل پروژه دوست و آشنایی نداشته باشند و به تنهایی برای کار آمده باشند تا یافتن محل اقامت در پیاده‌رو‌ها و پارک‌ها بر روی کارتن می‌خوابند اما اگر بصورت گروهی آمده باشند، در گروه‌های ۱۸ -۲۰ نفری یک اتاق را بدون هیچ امکاناتی اجاره می‌کنند که در این صورت هرکدام باید ماهانه ۱۲۰ هزار تومان کرایه بپردازند.

وضعیت متفاوت کارگران بلوچ در منطقه ویژه عسلویه در حالی ادامه دارد که سال گذشته بیش از ۲۰۰ کارگر بلوچ شاغل در منطقه آزاد تجاری – صنعتی عسلویه با ارسال طوماری از رئیس جمهور خواستار رسیدگی به وضعیت خود شده بودند.

نرم افزار موبایل ایلنا
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز