خبرگزاری کار ایران

مشکل بیمه کارگران سوزن‌دوز همچنان ادامه داد

asdasd
کد خبر : ۳۰۲۰۳۴

کارگران سوزن‌دوز شهرستان خاش سیستان و بلوچستان هنوز برای برخودراری از مزایای بیمه‌های درمانی و اجتماعی سازمان تامین اجتماعی با مشکل مواجه هستند.

 «مریم کریمی» از استادکاران پیشه سوزن‌دوزی در شهرستان خاش در گفتگو با خبرنگار ایلنا اظهار داشت: با گذشت بیش از یکسال از رسانه‌ای شدن مشکلات بیمه‌ای زنان سوزن‌دوز شهرستان خاش هنوز هیچ سازمان و نهادی به مشکلات ما رسیدگی نکرده است.

این استاد سوزن‌دوزی بلوچ ادامه داد: در مراجعه به سازمان تأمین اجتماعی زاهدان و درخواست بیمه شدن، آن‌ها عملی شدن این امر را منوط به پرداخت ۱۷ میلیون تومان منوط کردند اما نه من او نه هیچ کارگر سوزن‌دوز دیگری ین رقم پول را نداریم.

به گفته خانم کریمی حرفه سوزن‌دوزی از جمله مشاغلی است که بیشتر زنان شهرستان خاش بصورت سنتی در آن مشغول کار بودند و از طریق این حرفه بخشی از هزینه‌های زندگی خود را تامین می‌کنند.

کریمی با اعتراض به این‌که چرا کسی به فریاد ما نمی‌رسد، گفت: برای انتقال این هنر، دخترانی از سنین مختلف و از بخش‌های خاش، ایرندگان، اسپکه، هریدک، بمپور نزد من آمده و به‌طور رایگان به آن‌ها آموزش می‌دهم که شماری از آنان خودسرپرست هستند و باید از سوی دولت برای برخوداری آن‌ها از بیمه‌های اجتماعی چاره‌اندیشی شود.

در خصوص رسیدگی به وضعیت این گروه از زنان پیشه‌ور سیستان و بلوچستان، امیریان از اعضای شورای‌شهر ایرانشهر به خبرنگار ایلنا گفت: در عمل تسهیلات مالی که می‌تواند مشکلات این گروه از پیشه‌وران مرتفع کند به افراد غیر واجد شرایط پرداخت می‌شود.

وی افزود: بصروت مشخص سال گذشته که مشکل یکی از همین کارگران سوزن‌دوز در در شورای اسلامی شهر ایرانشهر مطرح شد، خودم شخصاً با مراجعه به صندوق کارآفرینی پیگیر اعطای تسهیلات به وی شدم اما در ‌‌نهایت پاسخ رد شنیدم.

امیریان با اعتراض به این‌که نباید از چنین اساتید هنرمندی استفاده ابزاری شده و فقط در زمان‌های خاص فرهنگی ویترینی برای تماشای هنر استان باشند، ادامه داد: متأسفانه در مراجعه به سازمان میراث فرهنگی و گفتگو با مدیر قبلی این سازمان نیز درخواست معرفی این بانوی سوزن‌دوز به‌عنوان «کارآفرین» شد که آنان هیچ‌گونه همکاری با ما نکردند.

وی ادامه داد: پیگیری‌های شورا ادامه دارد و امیدواریم با رئیس جدید سازمان میراث فرهنگی مساعدتی برای حل مشکل این دست از زنان خودسرپرست ایجاد شود.

لازم به یادآوری است، سوزن‌دوزی (بلوچی – اصفهان – ترکمن) جزو بند الف – ۱۴ – رودوزی‌های سنتی قانون ساماندهی و حمایت از مشاغل خانگی است که مشمولان قانون با ارائه مجوز کسب و کار خانگی می‌توانند نزد صندوق تأمین اجتماعی بیمه و از مزایای آن برخوردار می‌گردند؛ همچنین در ماده ۱ بند «پ» دستورالعمل اعطای تسهیلات اشتغال صندوق کارآفرینی امید آمده است، کارفرمایی و کارآفرینی نوعی اشتغال که در آن فرد مالکیت و مدیریت کسب و کار خود را عهده دار باشد و می‌تواند علاوه بر خود برای افراد دیگری نیز ایجاد اشتغال کند.

نرم افزار موبایل ایلنا
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز