خبرگزاری کار ایران

مدیرعامل سازمان تأمین‌اجتماعی :

وضعیت 19 بنگاه اقتصادی پس از 6 سال تعیین تکلیف می‌شود

asdasd
کد خبر : ۲۹۵۱۰۹

مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی درباره اقدامات این سازمان پس از توافق هسته‌ای گفت: تلاش برای تبدیل نشدن ایران به بازاری برای کالاهای خارجی، افزایش مشارکت در امر سرمایه‌گذاری و توجه به صادرات از اولویت‌های این سازمان در شرایط پساتحریم است.

«سیدتقی نوربخش» در حاشیه بازدید از نخستین نمایشگاه  تامین اجتماعی، سرمایه‌گذاری و توسعه پایدار در پاسخ به سوال خبرنگار ایلنا درباره برنامه‌های تامین اجتماعی برای پساتحریم گفت: سه اولویت و استراتژی اصلی برای این موضوع در نظر گرفته شده است.

وی افزود: نخستین استراتژی این است که اجازه نداریم بازار ایران بر روی کالاهای خارجی باز شود به دلیل تغییراتی که در هزینه منابع بلوکه شده وجود دارد و گشایش سوئیفت‌ و  انتقال مالی این بیم وجود دارد که بازار ایران بر روی کالاهای خارجی باز شود.

مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی تاکید کرد: باید از این فرصت استفاده کرد و به اقتصاد نگاه درونی داشت و اقتصاد مقاومتی را مورد توجه قرار داد از این رو بهتر است ارتباطات بین‌المللی با مشارکت در تولید و سرمایه‌گذاری همراه باشد.

نوربخش خاطرنشان کرد: زمینه‌های لازم برای این موضوع انجام شده و با توجه به شرکت‌هایی که برای حضور در ایران رقابت زیادی دارد این امر با سهولت بیشتری انجام خواهد شد.

وی مشارکت در سرمایه‌گذاری را اولویت دیگر بیان کرد و گفت: مهمتر از دو اولویت عنوان شده مبحث صادرات است با نگاهی به هلدینگ‌ها و شرکت‌هایی که در همین نمایشگاه فعال هستند می‌توان دریافت که بسیاری از آنها فعالیت خود را به سمت صادرات سوق دادند و حتی موفق شدند برخی از تکنولوژی‌ها را به خارج از کشور صادر کنند.

مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی با اشاره به اینکه شورای روابط بین‌‌الملل در سازمان تامین اجتماعی تشکیل شده است گفت: این شورا در بحث بیمه و مباحث تجاری راهبردها را تدوین می‌‌کند. اقتصاد مقاومتی منحصر به فعالیت‌های اقتصادی نیست.

وی تاکید کرد: سازمان تامین اجتماعی نقش مهمی در توسعه اقتصادی و رفاهی کشور دارد و فعالیت‌های آن از محل تجمع پرداختی بیمه‌شدگان تامین می‌شود از این رو سازمان موظف است از این سرمایه همچون نگین انگشتر صیانت کند و برای ایجاد ارزش افزوده آن تلاش کنند.

نوربخش گفت:‌علاوه بر تعهداتی همچون مستمری و درمان زیرمجموعه سازمان تامین اجتماعی در توسعه ملی و اقتصادی نیز باید فعالیت کند.

وی با اشاره به رفع تحریم ها و نهایی شدن توافق هسته‌ای  خاطرنشان کرد: امیدواریم با این توافق دریچه‌های امیدبخش بر روی اقتصاد کشور و در روابط بین الملل باز شود.

مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی در تشریح نمایشگاه تامین اجتماعی، سرمایه‌گذاری و توسعه پایدار  گفت:در این نمایشگاه بخش‌های مختلفی حضور دارند که در شرایط تحریم فعالیت‌های خود را ادامه می‌دادند به طور مثال نفت‌کش‌های ایران به عنوان بزرگترین نفت‌کش دنیا علیرغم تحریم، سوخت کشور را مبادله می‌کند و با تدابیری همچون بیمه اتکایی و خریداری کشتی‌های جدید وظیفه خود در قبال سوخت را انجام می‌دهند.

وی گفت: کشتیرانی جمهوری اسلامی ضمن توسعه و گسترش فعالیت خود در دریای خزر در جذب نیروی انسانی، باربری و مسافربری فعال بوده و خدمات زیادی را انجام داده است.

نوربخش گفت: علاوه بر این با نگاهی به بحث دارویی نیز می‌توان دریافت که با وجود مشکل انتقال دانش در پیشرفت دارویی فعال بودیم و شرکت‌های دارویی ما داروهای زیادی را ریسرچ و تولید کردند.

مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی با اشاره به اینکه در فعالیت‌هایی همچون فولاد و سیمان فعال بودیم  گفت:  در رقابتی جدی  به تولید ریل دست پیدا کردیم که در چند ماه آینده به بازار عرضه خواهد شد و ضمن اصلاح فرسودگی‌های ریلی  به نوعی برنامه ریزی شده که زیرساخت های کشور را تامین کند. همچنین شرکت‌های سرمایه‌گذاری در زمینه‌های توسعه ملی نقش فعال دارند و تلاش می‌کنند از فعالیت‌ پراکنده خارج شوند و تولید ملی را رونق ببخشند.

وی درباره شرایط مجموعه سرمایه‌گذاری شستا گفت:  هولدینگ شستا یکی از مراکز سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی است که ضمن ایفای تعهدات خود در توسعه اقتصادی کشور نیز تاثیرگذار است. سرمایه شستا مربوط به نیمی از کشور است و می‌تواند کریدور و فضای مناسبی برای خصوصی‌سازی ایجاد کند تا ضمن اجرای اصل 44  واگذاری‌ها به نهاد عمومی نیز صورت بگیرد.

نوربخش تاکید کرد: سیاست این هلدینگ ورود به بازار سرمایه‌گذاری شفاف و توسعه اقتصادی فعال است تا هم منابع لازم را به سازمان تامین اجتماعی بازگردانند و هم سازمان را از بنگاه‌داری خارج کنند.

مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی با اشاره به اینکه هلدینگ شستا، گردشگری و خانه‌سازی جزو بنگاه‌های اقتصادی سازمان تامین اجتماعی هستند گفت: این هلدینگ‌ها، زیرمجموعه‌ها و شرکت های متعددی دارند  که با اقدامات مدیریتی تلاش شد از فعالیت پراکنده آنها جلوگیری شده و فعالیت‌های اقتصادی شفاف که حاشیه ریسک کمتری دارند انجام شود. از این رو می توان تاکید کرد هولدینگ‌های سازمان تامین اجتماعی دیگر حیات خلوت فرد و یا گروهی نیست.

وی با اشاره به اینکه شرکت های سرمایه‌گذاری نسبت به گذشته افزایش پیدا کرده‌اند گفت: شرکت های سرمایه گذاری سازمان تامین اجتماعی در  ابتدا سود 10 درصدی داشتند اما الان این رقم به درصد قابل توجهی رسیده است و با اصلاحات مدیریتی در جهت حفظ سرمایه‌گذاری تلاش شده و سوددهی نیز افزایش پیدا کرده است.

وی درباره وضعیت اشتغال در این شرکت‌ها نیز گفت: 60 هزار نفر در شرکت های مختلف فعال هستند و به همین دلیل توانسته‌ایم  اشتغال‌زایی را نیز در دستور کار داشته باشیم.

نوربخش درباره پرداخت تعهدات به سازمان تامین اجتماعی گفت: حدود 92 درصد از منابع پرداخت تعهدات از محل پرداخت حق بیمه و 6 درصد آن از محل سود حاصل از سرمایه‌گذاری‌ها تامین می‌شود تا قبل از دولت یازدهم درصد کمی از سود برای انجام تعهدات انجام می‌شد اما این نگاه تغییر کرده است.

وی گفت: سال گذشته  2  هزار و 800 میلیارد تومان و امسال نیز 3 هزار و 900 میلیارد تومان و مستمری‌هاپرداخت شده است.

مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی افزود: در یکی دو سال ا خیر دولت کمک‌های شایانی به تامین اجتماعی کرد و علیرغم مشکلات مالی که داشت 6 هزار میلیارد تومان نقدا به سازمان تامین  اجتماعی بابت تعهداتش پرداخت کرد.

نوربخش گفت: همچنین با تصمیم هیات وزیران وضعیت 19 بنگاه اقتصادی مربوط به سازمان تامین  اجتماعی که از سال 88 بلاتکلیف بوده‌اند مشخص شد که ارزش آن حدود 2 هزار و 200 میلیارد تومان بوده است.

وی درباره ورشکستگی برخی شرکت‌های زیرمجموعه تامین اجتماعی نیز گفت: در هولدینگ‌های تامین اجتماعی شرکت های متعددی وجود دارد که بازده آنها متفاوت است و با توجه به آمار و ارقام ما توانستیم  ضمن پرداخت مستمری‌ها 4 هزار و 100 میلیارد تومان نیز در بانک رفاه و شرکت‌های سرمایه‌گذاری افزایش سرمایه داشته باشیم. از این رو این ورشکستی شرکت‌ها را تایید نمی‌کنم.

نوربخش در ادامه تاکید کرد: سازمان با وجود مشکلاتی که داشته مستمری‌ بازنشستگان را بدون حتی یک روز تاخیر در دولت یازدهم پرداخت کرده و همچنین توانسته معوقات و مابه‌التفاوت بازنشستگان که در اردیبهشت ماه تصویب شده بود را نیز پرداخت کند. از این رو سازمان بدهی در زمینه مستمری ندارد.

وی با اشاره به اینکه اینموضوع موجب تقویت امنیت اجتماعی می‌شود گفت: این اقدامات با اتکا به منابع سازمان تامین اجتماعی بوده است.

وی درباره بیمه کارگران ساختمانی نیز گفت: با توجه به رکود 50 درصدی که در امر ساخت و ساز داشته‌ایم و با توجه به پرداخت حق بیمه کارگران ساختمانی از محل پروانه ساخت و ساز دچار مشکل شده‌ایم اما از ابتدای سال 94 توانسته‌ایم 200 هزار نفر کارگر ساختمانی را تحت پوشش قرار دهیم که در ماه‌های آینده بر تعداد آنها افزوده می‌شود.

نرم افزار موبایل ایلنا
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز