خبرگزاری کار ایران

جزئیات کشته شدن کارگر «معدنجو» در جریان تجمع اعتراضی / گزارش تصویری

با گذشت ساعاتی از انتشار خبر کشته شدن یک کارگر در جریان تجمع اعتراضی کارگران شرکت معدنجو در زرند، شاهدان عینی جزئیاتی از چگونگی وقوع این حادثه را در اختیار ایلنا قرار داده‌اند.

به گزارش ایلنا، «محمد علی میرزایی» که در اثر برخورد با تریلر حامل زغال کشته شده، حدودا 40 ساله و دارای دو فرزند بود که صبح امروز به همراه سایر کارگران شرکت معدنجو در اعتراض به 3 ماه بلاتکلیفی  پس از تعطیلی معدن در ابتدای جاده پابدانا حضور یافته بود. 

به گفته کارگران حاضر در این تجمع صنفی، حدود 60 نفر از کارگران شرکت معدنی معدنجو از ساعت 6 صبح امروز (26 خردادماه) در اعتراض به توقف فعالیت این معدن و بیکاری بیش از 350 کارگر با تجمع در ابتدای جاده پابدانا، اقدام به بستن جاده کرده بودند.

دست کم 4 شاهد عینی به ایلنا گفته‌اند، پس از بسته شدن جاده، مامورین به قصد متفرق کردن کارگران و باز شدن جاده برای عبور کامیون‌ها از گاز اشک‌آور استفاده کرده‌اند. بنا بر این ادعا که هنوز از سوی نهادهای ذیربط تایید نشده است، در همین هنگام محمدعلی میرزایی که از ناحیه چشم آسیب دیده بود و دید خوبی نداشت، ناگهان با تریلر حامل زغال که قصد عبور از بین تجمع کنندگان را داشت برخورد کرد و کشته شد.

منابع خبری ایلنا در زرند زمان وقوع این حادثه را 7 صبح اعلام کرده و می گویند، پس از کشته شدن این کارگر تجمع کارگران تا ظهر امروز ادامه پیدا کرد و پس از آن با حضور نماینده دادگستری و وعده وی مبنی بر رسیدگی به وضعیت کارگران معدنجو ظرف 15 روز آینده، خاتمه یافته است. در همین حال خبرنگار ایلنا در زرند از برگزاری جلسه ای اضطراری در فرمانداری زرند جهت بررسی موضوع خبر می دهد. گفته می شود نماینده دادستان و نمایندگان کارگران در این جلسه حضور دارند.

کارگر کشته شده نماینده کارگران معدنجو بود

در همین حال یکی از بستگان کارگر کشته شده که خود نیز از کارگران معدنجو است، در گفتگو با خبرنگار ایلنا در ارتباط با جزییات این حادثه گفت: هنوز هیچ اطلاع دقیقی از علت این حادثه ندارم. اما آنچه می دانم این است که در چند ماهه گذشته کارگران معدنجو روزهای سختی را گذرانده‌اند و قرار بود امروز نسبت به ادامه این وضعیت اعتراض کنند تا شاید کسی صدایشان را بشنود.

او با بیان این مطلب که محمد علی میرزایی نماینده کارگران معدنجو بوده، در خصوص پیگیری های انجام شده از سوی این کارگر برای بازگشایی دوباره معدن و بازگشت به کار کارگران گفت: بارها از طریق ادارات و نهادهای مختلف خواستند تا اقدامی در خصوص بازگشایی معدن انجام دهند. سه ماه به مسولین شرکت فرصت دادند تا تکلیف کارگران را مشخص کنند. با گذشت سه ماه هنوز این کارگران تحت پوشش بیمه بیکاری قرار نگرفته اند و مرتب می گویند چون قراردادتان تمام شده بیمه بیکاری ندارید.

این کارگر در خصوص وضعیت نامناسب کارگران شرکت معدنجو پس از توقف فعالیت این معدن گفت: سه ماه است که بلاتکلیف و بدون حقوق هستیم. ما را به بیمه بیکاری معرفی کرده اند اما هنوز مقرری به ما تعلق نگرفته است. معدن را بدون دلیل بسته اند و تکلیف این همه کارگر مشخص نیست. قسط های وام مان عقب افتاده و حق و حقوقمان هنوز از سوی شرکت، پرداخت نشده است.به خاطر بیکاری خیلی از زندگی ها از هم پاشیده است. تا کی می شود تحمل کرد. وقتی هیچکس توجه نمی کند طبیعی است که صدای اعتراض کارگر هم بلند می شود.

گفتنی است در ساعت 7 صبح امروز در جریان برگزاری تجمع اعتراضی کارگران اخراجی شرکت معدنی «معدنجو» در ابتدای جاده پابدانا، یکی از کارگران معترض در اثر تصادف با تریلر حامل بار کشته شد. هر چند پایگاه اینترنتی فرمانداری زرند در ساعت 9 صبح هرگونه شایعه‌ای در این خصوص را تکذیب کرده بود اما فرماندار زرند در ساعت 11 صبح امروز پس از حضور در محل حادثه در گفتکو با ایلنا کشته شدن یک کارگر در جریان تجمع اعتراضی را تایید کرد.

 

 

کد خبر : ۲۸۴۲۱۹