خبرگزاری کار ایران

فرماندار شازند با حضور در تلویزیون استانی خبر داد:

شناسایی«۱۳ قصور کارفرما و پیمانکار» در حوادث پیاپی پالایشگاه شازند/ کارگران کشته شده قرارداد سفید امضاء داشتند

فرماندار شازند از شناسایی ۱۳ قصور کارفرما و پیمانکار که طی روزهای گذشته به مرگ ۴ کارگر پالایشگاه امام خمینی این شهر منجر شده بود، خبر داد.

به گزارش ایلنا به نقل از یک وبسایت محلی، «مجید عسگری» شب گذشته با حضور در یک برنامه خبری که از شبکه تلویزیونی استان مرکزی پخش می‌شد، گفت: کارگران حادثه دیده در بروز حادثه مقصر نبوده و ورودشان به محیط کاری آلوده سبب گاز گرفتگی و فوت ۴ نفر از آنان شده و در این راستا ۱۳ قصور از جانب کارفرما و پیمانکار شناسایی شده و در حال بررسی است.

آقای عسگری که ریاست کمیته بررسی حوادث پالایشگاه امام خمینی را نیز برعهده دارد، در بخش دیگری از این برنامه بیان کرد: بعد از وقوع این حادثه جلسات متعددی به منظور بررسی عوامل ایجاد حوادث برگزار شد. در ‌‌نهایت کار‌شناسان فنی اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان ۱۳ آیتم و قصوری را که باعث ایجاد این حوادث شده بود شناسایی کردند.

فرماندار شازند در عین حال افزود: برای اجرای هر برنامه اورهال [تعمیرات اساسی] باید اجازه نامه را کارفرما [پالایشگاه] صادر کند. در بررسی که صورت گرفته مشخص شده است پیمانکار با تجربه بوده اما با فرض اینکه گازی در محیط کار وجود ندارد کارگران را وارد این بخش کرده است.

عسگری تصریح کرد: عدم اطلاع رسانی به واحد ایمنی مبنی بر انجام [بازرسی‌های] ایمنی در برابر گاز سمی قبل از شروع کار، عدم نصب علایم ایمنی در محل کار، عدم پیش بینی تجهیزات لازم برای کارگران در وقوع چنین حادثه‌ای و عدم استقرار آتش نشانی بخشی از عواملی است که در بروز حادثه نقش به سزایی داشته‌اند.

او ادامه داد: عدم اطلاع از موارد مورد احتیاج، ارائه نشدن آموزش‌های کافی، امضاء قرارداد سفید و... از دیگر قصوری است که پیمانکار با آن در ارتباط است.

رئیس کمیته بررسی حوادث پالایشگاه امام خمینی شازند در ادامه بیان کرد: کارفرما موظف بوده تا با نظارت دقیق بر کار پیمانکار از کم کاری و ایجاد شرایطی اینچنینی جلوگیری کند.

فرماندار شازند در پایان این برنامه خبری گفت: وقوع حادثه بیانگر غافلگیری کارگران [هنگام] ورود به محیط کار است و با بررسی صورت گرفته کوتاهی مسئولین کارفرما، پیمانکاران و کارگران بخش‌های مختلف مشخص شده است و به مراجعه قضایی تحویل داده خواهد شد.

کد خبر : ۲۷۶۶۲۳