خبرگزاری کار ایران

یک کارشناس ایمنی هشدار داد:

بهره برداری زودهنگام از پالایشگاه‌ها حوادث کار را افزایش می‌دهد

asdasd
کد خبر : ۲۷۵۳۵۱

با وقوع دومین حادثه کار در پالایشگاه شازند در عرض هشت روز، یک کار‌شناس ایمنی می‌گوید تاکید براتمام هرچه سریع‌تر مجتمع‌های پتروشیمی و پالایشگاهی در کنار مشکل تامین تجهیزات فنی مطمئن، می‌تواند از دلیل بالارفتن وقوع حوادث کار در این محیط‌ها باشد.

 «عیسی ثعلبی»می‌گوید تاکیدی که در میان کارفرمایان پروژه‌های نفت و گاز براتمام هرچه سریع‌تر مجتمع‌های پتروشیمی و پالایشگاهی وجود دارد می‌تواند از دلایل بالارفتن وقوع حوادث کار در این محیط‌ها باشد.

این کارشناس ایمنی به ایلنا گفت: وقتی کارفرمایان پروژه‌های نفت و گاز تصمیم می‌گیرند که بر سرعت اتمام پروژه‌های در دست احداث و یا توسعه بیفزایند ناخواسته احتمال وقوع حوداث کار در چنین محیط‌هایی افزایش می‌یابد.

وی در توضیح این وضعیت گفت: در مواردی مدیریت پروژه در شرایطی که هنوز عملیات احداث بصورت کامل تمام نشده است براساس یک برنامه ریزی کوتاه مدت تصمیم می‌گیرد تا بصورت موقت بخشی از ظرفیت کل پروژه را مورد بهره برداری قرار دهد و تحقق این مسئله نا‌خواسته باعث می‌شود تا اجرای برخی از اصول ایمنی و حفاظت فنی کمتر جدی گرفته شود.

ثعلبی ادامه داد: در اصل استدلال این کارفرمایان این است که مدتی پس از راه‌اندازی زودهنگام کل پروژه احداث تمام می‌شود آنگاه می‌توان با رعایت کامل قوانین ایمنی از همه ظرفیت‌های موجود بهره برداری کرد.

وی افزود: علاوه براینکه در صورت بهره‌برداری زودهنگام رعایت اصول ایمنی ناخواسته کمرنگ می‌شود با یک مسئله دیگری نیز مواجه هستیم که به سهم خود می‌تواند تاثیر جدی بر افزایش آمار حوادث ناشی از کار داشته باشد.

ثعلبی در توضیح این مسلئه گفت: در نتیجه تشدید تحریم‌های اقتصادی امکان دسترسی به تجهیزات فنی ایمن و مطمئن با مشکلاتی مواجه شده است و این اتفاق در کنار تسریع در بهره برداری زودهنگام از پروژه‌های نفت و گاز می‌تواند در افزایش شمار قربانیان حوادث ناشی از کار موثر باشد.

وی افزود: باتوجه به اینکه مشکلات اقتصادی باعث ایجاد تاخیر در اتمام پروژه‌های نفت و گاز شده‌ ممکن است استدلال شود که اصرار بهره برداری زودهنگام از این پروژه‌ها از نظر اقتصادی می‌تواند اقدامی مقرون به صرف باشد.

این کار‌شناس ایمنی گفت: با این حال تاکید دارم که بهره‌برداری زودهنگام باعث افزایش ریسک حوادث کار می‌شود و از آنجا که همواره در بحث حوادث کار حساسیت زیادی بر روی مسئله خطای انسانی وجود دارد منطقی نیست که بخواهیم در این شرایط همه تقصیر‌ها را متوجه نیروی انسانی کنیم.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز