خبرگزاری کار ایران

کارگران اخراجی «فارسیت دورود» دیشب در مقابل وزارت کار خوابیدند/ گزارش تصویری

حدود ۱۰۰ نفر از کارگران بیکار شده کارخانه فارسیت دورود که برای اعتراض صنفی از لرستان به تهران سفر کرده‌اند، شب گذشته را در مقابل ساختمان وزارت کار سپری کردند و با طلوع خورشید، برای سومین روز در مقابل ساختمان این نهاد دولتی تجمع کردند. کارگران معتقدند دلیل طولانی شدن مذاکرات دو روز گذشته‌شان با مقامات وزارت کار عدم موافقت مدیریت هلدینگ فارس خوزستان با درخواست‌های مطرح شده از سوی کارگران بوده است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، این کارگران که از لرستان به تهران آمده‌اند، از روز دوشنبه ( ۲۴ فروردین ) در اعتراض به اعلام تعطیلی کارخانه فارسیت و بیکاری کارگران در مقابل وزارت کار تجمع کرده‌اند. به گفته ی کارگران، کارفرمای شرکت فارسیت با آغاز سال جدید از روز ۱۵ فروردین ۹۴  اجازه ورود حدود۲۶۰ کارگر به جا مانده از تعدیل‌های گذشته به کارخانه را نداده است و اعلام کرده‌ که به دلیل زیان دهی شرکت، قصد ادامهٔ فعالیت ندارد.
این در حالیست که پیش از این در روزهای پایانی اسفند ۹۳ از لرستان خبر رسید، اوضاع در کارخانه فارسیت روبه بهبود است و با پرداخت معوقات مزدی کارگران و کاهش تعداد نیرو‌ها از ۳۶۸ به ۲۶۰ نفر شرایط برای فعالیت مجدد شرکت فراهم است. پیش از این، تعدیل گستردهٔ نیرو‌ها با توجیه کاهش نیرو برای بازگشایی مجدد کارخانه، باعث بیکاری نزدیک به ۱۳۰ نفر در ۴ ماه گذشته شده بود. 

با وجود برگزاری جلسات مختلف طی دو روز گذشته بین معاونین وزیر، مدیریت هلدینگ فارس خوزستان و نمایندگان کارگران، هنوز مدیریت این مجموعه صنعتی حاضر به قبول شرایط کارگران نشده است. 

 بازگشایی مجدد کارخانه و پرداخت حقوق ماهیانه به کارگران و یا قبول پرداخت سنوات به ازای سابقهٔ کار هر کارگر از جمله مطالبات مطرح شده از سوی کارگران فارسیت دورود است.
به گفتهٔ یکی از کارگران، اکثریت کارگران فارسیت، بین ۱۳ تا ۲۰ سال سابقهٔ کار در این واحد صنعتی را دارند اما علی رغم موافقت ضمنی مسولین وزارت خانه و معاونین وزیر با درخواست‌های صنفی کارگران، مدیریت این واحد صنعتی در مقابل بازگشایی کارخانه و درخواست پرداخت سنوات به کارگران مقاوت می‌کند. 

این کارگر درباره دلایل مطرح شده از سوی مدیریت هلدینگ فارس خوزستان به ایلنا گفت: هنوز دلیل روشنی در این مورد به ما ارائه نشده و مرتب بحث مسولین این است که کارخانه زیان ده است و ادامه فعالیت آن ممکن نیست. این در حالیست که به گفتهٔ کارگران، شرایط کارخانه فارسیت برای تولید و در ‌‌نهایت سفارشگیری مطلوب و به جهت برخورداری از مواد اولیه مورد نیاز برای ۸ ماه آینده مناسب است و نیازی به تعطیلی کارخانه نیست. 

کارگران می‌گویند «حالا که نمی‌خواهند کارخانه را باز کنند، حداقل فکری به حال بازخرید خدمت کارگرانی که سال‌ها در این کارخانه زحمت کشده‌اند کنند، تا بیش از این شرمنده خانواده‌هایمان نباشیم.»

این کارگران که شبهای گذشته را در خیابان‌های اطراف وزارت کار گذرانده‌اند، می‌گویند روی بازگشت به خانه با دست خالی را ندارند. یکی از کارگرانی که شب گذشته را در مقابل وزارت کار گذرانده است در این باره می‌گوید: هرچقدر که لازم باشد اینجا می‌مانیم تا به نتیجه برسیم. با این وضعیت اصلا نمی‌توانیم به خانه برگردیم. با ۱۶ - ۱۷ سال سابقهٔ کار دیگر کجا به ما کار می‌دهند که بخواهیم دنبال کار دیگری برای امرار معاش باشیم. هیچکس هم صدای ما را نمی‌شنود.» 

بعضی از این کارگران که شب‌های گذشته را در مقابل وزارت کار گذرانده‌اند ازبی توجهی وزارت کار برای اسکان موقت کارگران معترض گله می‌کنند. یکی از کارگران می‌گوید: دو شب است که در مقابل وزارت کار می‌خوابیم تا شاید برگزاری این جلسات ما را به نتیجه برساند اما هنوز آقایان از پذیرش مسولیت در قبال این کارگرانی که عمر خود را در راه تولید برای این کشور صرف کرده‌اند شانه خالی می‌کنند و همچنان ما را در بلاتکلیفی نگه داشته‌اند. 

گفتنی است، کارخانه فارسیت دورود که در پی قانون عدم استفاده از آزبست در کشور از سال ۹۰ به صورت تعطیل و نیمه تعطیل در آمده بود، با تامین مواد اولیه و با همکاری شرکت هلدینگ فارس خوزستان، قرار بود خرداد سال ۹۳ آغاز به‌کار کند. در سه ماههٔ گذشته شرکت فارسیت دورود که در شرف بازگشایی مجدد قرارداشت به دلیل کمبود نقدینگی اقدام به تعدیل نیرو کرد که در نتیجهٔ آن از دی ماه ۹۳، ۱۳۰ کارگر پیمانی این شرکت که دارای سوابق کاری ۸ تا ۱۰ سال بودند، بیکار شدند. پیش از این اخراج‌ها، تعداد کارگران این شرکت ۳۶۸ نفر بوده است و با تعدیل نیروی کار در آن مقطع زمانی قرار بود کارخانه تعطیل نشود.

 گفتنی است، با تعطیلی کارخانهٔ فارسیت دورود که یکی از بزرگ‌ترین کارخانه‌های صنعت سیمان و جزء هلدینگ فارس خوزستان است، بیش از ۲۶۰ نفر با سوابق کاری بالا بیکار می‌شوند.

کد خبر : ۲۷۰۴۶۷