خبرگزاری کار ایران

کارگران کیش چوب، سه ماه حقوق و عیدی طلبکارند/ کارفرما: به زودی مطالبات پرداخت می‌شود

asdasd
کد خبر : ۱۲۳۵۴۶۷

کارگران کارگران کارخانه کیش چوب سه ماه دستمزد پرداخت نشده، دارند. عیدی آن‌ها نیز پرداخت نشده اما مدیرعامل این مجموعه تولیدی می‌گوید: کارگران امروز تا فردا یک ماه حقوق فروردین خود را به همراه حداقل بخشی از عیدی دریافت می‌کنند.

کارگران کارخانه کیش چوب واقع در جزیره کیش در تماس با خبرنگار ایلنا گفتند: بابت سه ماه دستمزد و عیدی سال۱۴۰۰ از کارفرمای خود طلبکارند.

این کارگران که تعداد آن‌ها حدود ۸۰ نفر است، در توضیح طلب وصول نشده خود گفتند: مطالبات مزدی ما مربوط به یک ماه دستمزد اسفند سال گذشته (۱۴۰۰) به همراه دستمزد دو ماهه سال جاری (۱۴۰۱) می‌شود. همچنین کارفرما به دلیل کمبود نقدینگی، عیدی و پاداش پایان سال گذشته ما را پرداخت نکرده است.

یکی از کارگران شاغل در کارخانه کیش چوب با یادآوری اینکه به دلیل کمبود منابع مالی و سایر مشکلات مدیریتی، از چند سال قبل مشکلات آنان آغاز شده است، افزود: دلیل پرداخت نشدن معوقات مزدی من و سایر همکارانم کمبود نقدینگی و نبود منابع مالی به دلیل کاهش حداقلی فعالیت تولیدی و نیروی کار کارخانه است.

وی با بیان اینکه سوابق کاری هر یک از کارگران به صورت میانگین به ۱۰ تا ۱۵ سال می‌رسد، در تشریح وضعیت کارخانه و کارگرانش گفت: فعالیت کارخانه با مالکان اصلی آن از مهرماه سال گذشته (۱۴۰۰) آغاز شده است. پیش از این کارخانه که به دلیل افزایش مشکلات فعالیت تولیدی خوبی نداشت برای سه سال (سال ۹۷) با دست‌کم ۱۲۰ کارگر به یک سرمایه‌گذار دیگر (شرکت گیتی پسند اصفهان) واگذار شده بود.

این کارگر کیش چوب افزود: شرایط کارفرمای قبلی برای کار طوری بود که کارگران قدیمی با شرایط سختی که کارفرمای جدید برای آن‌ها ایجاد کرد حاضر به همکاری با وی نشدند و حدود ۶۰ تا ۷۰ کارگر به مرور محل کار خود را ترک کردند.

او با بیان اینکه در حال حاضر حدود ۸۰ کارگر در این کارخانه مشغول کارند که اکثرا از شهرها و نقاط مختلف کشور دور از خانواده‌های خود برای کار به جریزه کیش مهاجرت کرده‌اند، گفت: در شرایطی مطالباتمان با تاخیر چند ماهه پرداخت می‌شود که کارفرما به حدود ۵۰ کارگری که شب‌ها در کمپ کارگران اقامت دارند، صبحانه و شام نمی‌دهد.

این کارگر در ادامه با بیان اینکه ما کارگران شاغل در جزیره کیش از حمایت قانون کار محرومیم، افزود: جدا از تاخیر در پرداخت حقوق، نداشتن یک نسخه از قرارداد کار و مشکلاتی که در زمینه حق مرخصی و بیمه داریم، گرفتاری‌های ما را دوچندان کرده است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر مهمترین دغدغه ما معوقات مزدی است که از کارفرمای اصلی طلبکاریم، افزود: باتوجه به بازگشایی کارخانه از سوی مالک اصلی امیدواریم که این مسئله هرچه سریعتر از سوی مسئولان منطقه آزاد کیش مرتفع شود.

در همین رابطه «بهزاد فلاحی» مدیرعامل کارخانه کیش چوب به ایلنا گفت: بخش زیادی از مطالبات کارگران که مربوط به کارفرمای سابق می‌شد پرداخت شده و به زودی بخش دیگری از این مطالبات که مربوط به حقوق فرودین و عیدی می‌شود، پرداخت می‌شود.

او با بیان اینکه حدود ۷ تا ۸ ماه پیش که این کارخانه بعد از یک دوره واگذاری ناموفق، مجددا به مجموعه کیش چوب بازگشت، کارگران حدود ۶ ماه حقوق معوقه و عیدی طلبکار بودند که به مرور این مطالبات به کارگران پرداخت شد، گفت: قرارداد مجموعه گیتی پسند با کیش چوب تا پایان سال ۹۹ بود اما قرار بود قرارداد کاری این مجموعه با کیش چوب ادامه پیدا کند که به دلایلی انجام نشد.

فلاحی ادامه داد: این مجموعه که تا پایان خرداد ۱۴۰۰ در اختیار شرکت گیتی پسند بوده هیچ حقوقی از ابتدای سال ۱۴۰۰  به کارگران پرداخت نکرد. در عین حال پرداخت مطالبات سنواتی و مزدی حدود ۲۰ تا ۳۰ کارگری که به هر دلیلی محل کار خود را ترک کرده بودند هم  از سوی مالک کارخانه کیش چوب طی چندین ماه واریز شد.

او گفت: از نیمه دوم سال گذشته (۱۴۰۰) هر یک الی دو ماه یک حقوق به حساب کارگران واریز شده است اما اخیرا شرایطی در شرکت برای پرداخت حقوق تعیین شده که ناچاریم طبق آن عمل کنیم.

به گفته فلاحی در حال حاضر شرایط تعیین شده برای پرداخت حقوق (که بین شرکت‌ها روال شده) این است که برای پرداخت حقوق یک ماه فاصله ایجاد می‌شود و بدین ترتیب حقوق کارگران هر ماه با یک ماه تاخیر و فاصله پرداخت می‌شود.

او گفت: با روال ایجاد شده حقوق اسفند کارگران اردیبهشت ماه پرداخت شد. همچنین در نظر داریم حقوق فروردین کارگران  را خرداد ماه و حقوق اردیبهشت ماه را نیز در تیر ماه پرداخت کنیم.

طبق اظهارت وی، در خصوص قراردادها هم با همه کارگران قرارداد بسته شده و در این زمینه مشکلی وجود ندارد.

او در ارتباط با حذف یک وعده غذایی (شام) کارگران گفت: طبق قانون یک وعده غذا (نهار) به کارگران داده می‌شود. کارگران مطمئن باشند بعد از شروع دوباره کار بهره‌برداری و تولید، همه مزایایی که قبلا به کارگران داده می‌شد به آنها بازگردانده می‌شود.

فلاحی با بیان اینکه حدود ۸۰ کارگر در مجموعه چوب کیش فعالند و حدود ۲۰ کارگر دیگر در مجموعه جدیدی که در حال راه‌اندازی است، فعالیت دارند، در خصوص مشکلات بیمه‌ای کارگران افزود: در خصوص بیمه کارگران هم دستور داده شده طبق قانون برای کارگران انجام شود.

او گفت: هر کارگری مشکلی دارد با او همکاری می‌کنیم و اگر مشکلات آنها مربوط به مسائل مالی است به آنها مساعده داده می‌شود.

طبق اظهارت وی؛ مجموعه کیش چوب، مشغول راه‌اندازی یک فعالیت جدید تولید مبلمان ایتالیایی است و این کارگران در کنار تیم ایتالیایی مشغول آموزش کار هستند.

کارخانه کیش چوب در فاز ۵ صنعتی جزیره کیش واقع است و در زمینه صنایع چوبی فعالیت می‌کند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز