خبرگزاری کار ایران

گزارش تایمز برابری از چالش مرخصی‌های ناچیز در مکزیک؛

کارگران مکزیکی تقریبا تعطیلی ندارند!

asdasd
کد خبر : ۱۲۳۴۹۲۳

دو لایحه برای افزایش مرخصی استحقاقی اجباری در سال‌های اخیر به سنای مکزیک ارائه شده است.

به گزارش خبرنگار ایلنا به نقل از مجله اینترنتی تایمز برابری، بر اساس قانون کار فدرال مکزیک -که از سال ۱۹۷۰ مصوب شده است- کارگران مکزیکی پس از سال اول خدمت، تنها ۶ روز مرخصی دارند که این میزان برای هر سال کاری طبق سنوات، فقط دو روز افزایش می‌یابد. 

طبق آمار مرکز مطالعات سیاستگذاری جهانی، این شش روز اولیه مرخصی سالانه با حقوق، مکزیک را به کشوری با کمترین حق تعطیلات در جهان تبدیل کرده است. اما همه چیز در حال تغییر است. رونق دورکاری ناشی از همه‌گیری کووید-۱۹، اهمیت سلامت روان در محیط کار را برجسته شده و گام‌های اولیه برای تغییر فرهنگ کاری که مشخصه آن ساعات طولانی در دفتر و بهره‌وری پایین است، در حال تحقق است. 

دو لایحه برای افزایش مرخصی استحقاقی اجباری در سال‌های اخیر به سنای مکزیک ارائه شده است. اما این لوایح ابتکاری بود که در فوریه گذشته توسط یک سناتور مکزیکی (پاتریشیا مرکادو) به عنوان حامی کارگران مطرح شد. 

ابتکار مرکادو با عنوان «تعطیلات شایسته قابل دسترس» برای افزایش مرخصی با حقوق کارگران مطرح شد و طبق آن تعطیلی قانونی از ۶ روز در سال به ۱۲ روز می‌رسید، که پس از آن هر سال دو روز افزایش می‌یابد تا به حداکثر ۲۰ روز برسد. دستیابی به این امر مستلزم اصلاح ماده ۷۶ قانون کار مکزیک است. 

سازمان بهداشت جهانی (WHO) تخمین می‌زند که ۷۵ درصد از کارگران مکزیکی از فرسودگی شغلی یا استرس ناشی از کار رنج می‌برند و پیش‌بینی می‌کند که تا سال ۲۰۳۰، افسردگی عامل اصلی ناتوانی کارگران مکزیکی در محل کار خواهد بود. به گفته مرکادو، این امر رسیدگی به این مشکل را اکنون ضروری می‌کند. 

در حالی که سناتور یادشده اذعان می‌کند که بحث جدی در مورد افزایش زمان تعطیلات مدت‌هاست به پایان رسیده است و اکنون دلایل متعددی برای ایجاد یک اجماع نسبتاً گسترده در میان افراد فعال در بازار کار برای افزایش تعطیلی‌ها ایجاد شده است. 

کارفرمایان چراغ سبز نشان می‌دهند

طبق گزارش تایمز برابری، اصلاحاتی به این بزرگی در کشوری مثل مکزیک نیازمند تایید کارفرمایان کشور و همچنین حمایت اکثریت بازیگران سیاسی آن است. به همین منظور جلسه علنی پارلمان در اواخر اسفند ماه با حضور مقامات دولتی، نمایندگان و سناتورها، رهبران اتحادیه‌های کارگری، نمایندگان انجمن‌های اصلی کارفرمایان و اعضای سازمان‌های بین‌المللی در سنا برگزار شد. 

خوزه مدینا مورا ایکازا (رئیس کنفدراسیون کارفرمایان جمهوری مکزیک) به نفع دوبرابر کردن روزهای تعطیل برای کارگران مکزیک با وجود منافع بسیاری از کارفرمایان در کاهش تعطیلی، چندین بار اظهار نظر کرده است. وی اما معتقد به چند مرحله‌ای کردن این اقدام بوده و گفته است طرح ابتدا در شرکت‌های بزرگ اجرا شده و سپس مرحله‌ای نیز برای کارگاه‌های کوچک لحاظ شود. 

این کارفرما و تاجر ثروتمند مکزیکی در سخنانی گفته است: پیرامون شرکت‌های کوچک و متوسط، تعداد روزهای تعطیل باید به تدریج افزایش یابد، یعنی ابتدا به ۹ روز و سپس به ۱۲ روز و سپس دو روز در سال افزایش یابد و ما این را می‌خواهیم که مجلس سنای مکزیک به اصلاح قانون تعطیلی‌ها رای دهد. 

براساس مقاوله نامه‌های فراگیر سازمان جهانی کار، حق بهره‌مندی از مرخصی و تعطیلی از حقوق بدیهی کارگران برای بازتولید توان نیروی کار محسوب می‌شود که استانداردهای آن در بسیاری از کشورهای جهان سوم از جمله در راس آن‌ها مکزیک رعایت نمی‌شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز