خبرگزاری کار ایران

تعلیق چهار کارگر انتقالی کارخانه پوشینه بافت قزوین به بهمن دیزل/ کارفرما: کارگران تکلیف خود را با کارفرمای سابق روشن نکرده‌اند

asdasd
کد خبر : ۱۲۳۴۳۱۷

چهار کارگر رسمی کارخانه پوشینه بافت قزوین بعد از انتقال به کارخانه بهمن دیزل در مخالفت با عقد قرارداد موقت از کار تعلیق شدند اما کارفرما معتقد است که کارگر هنوز تکلیف خود را با کارفرمای سابق روشن نکرده بنابراین بلاتکلیف شده‌اند.

تعدادی از کارگران سابق کارخانه پوشینه بافت قزوین در تماس با خبرنگار ایلنا گفتند: شرکت پوشینه بافت پس از سال‌ها فعالیت، در سال ۹۸ توسط شرکت بهمن دیزل خریداری و در مجموعه‌ی این شرکت قرار گرفت و کارگران این شرکت که حدود ۲۰ کارگر قراردادی و ۴ کارگر رسمی بودند، به شرکت جدید منتقل شدند. اما از قرار معلوم مالک جدید از اجرای ماده‌ی ۱۲قانون کار برای چهار نفر از کارگران دائمی سر باز می‌زند.

این کارگران افزودند: کارفرمای جدید با همه کارگران قراردادی قرارداد امضا کرد اما در مورد همکاران رسمی‌مان که مخالف تغییر وضعیت قراردادهای خود از رسمی به قراردادی بودند، نه تنها تصمیم قانونی اتخاذ نکرد بلکه از ورود آن‌ها به محل کار جدید خوداری نمود.

آن‌ها با بیان اینکه این چهار کارگر سال پیش برای رسیدن به حق قانونی خود به اداره کار شهرستان البرز در استان قزوین شکایت کردند، افزودند: در نهایت با رای اداره کار هر چند این چهار کارگر به محل کار خود بازگردانده شدند اما به آن‌ها فعالیت شغلی در محل کار جدید داده نمی‌شود و آن‌ها حقوق حداقلی خود را هر شش ماه یکبار با طرح شکایت از مراجع قانونی دریافت می‌کنند و در حال حاضر نیز ۷ ماه از آخرین دریافتی آن‌ها می‌گذرد.

کارگران انتقالی شرکت پوشینه بافت درباره شرایط کنونی این مجموعه صنعتی نیز گفتند: شرکت پوشینه بافت که یکی از واحد‌های مطرح کشور در استان قزوین با ۷۰۰ کارگر بود که بعد از سال‌ها چالش کارگری در تولید در نهایت ورشکسته و تعطیل اعلام شد و مالکیت این شرکت بزرگ با باقیمانده کارگران به شرکت خودروسازی بهمن دیزل که در جوار یکدیگر قرار دارند، واگذار شد.

آن‌ها با بیان اینکه، طبق ماده ۱۲قانون کار، کارفرمای جدید، باید تمام مطالبات گذشته کارگران را پرداخت کند، در ادامه تصریح کردند: این مطالبات اعم از سنوات، سختی و زیان‌آور و مطالبات مالی معوقه و همچنین نوع قرارداد‌های کارگران (که قطعیت یافته است) می‌شود اما شرکت بهمن دیزل زیر بار نص قانون در مورد این چهار کارگر نمی‌رود.

به گفته کارگران سابق شرکت پوشینه بافت قزوین، کارفرما ی جدید درحالی از انجام فعالیت چهار نفر از همکاران رسمی در کارخانه جلوگیری کرده است که هر کدام از ما به مدت ۱۵ تا ۲۵ سال سابقه کار به صورت رسمی با شرکت سابق کار می‌کردیم و البته هنوز مدت زمان این تعلیق از سوی کارفرما جدید اعلام نشده است.

کارگران در توجیه مخالفت همکاران رسمی خود با عقد قرارداد موقت با کارفرمای جدید اظهار داشتند: کارگرانی که استخدام رسمی می‌شوند تا انتهای مدت ذکرشده در قانون مثلا ۲۵-۳۰ سال به کارشان ادامه می‌دهند، برایشان حکمی رسمی صادر می‌شود و دارای حقوق ثابت و مزایای کارکنان رسمی می‌شوند. و به‌راحتی نمی‌توان آن‌ها را از کار بیرون گذاشت و کارفرمای آن‌ها دولت است نه رئیس بخش، رییس اداره و کارخانه.، همین موضوع هم موجب آرامش روانی کارگر می‌شود.

آن‌ها با اشاره به اینکه هدف کارفرما از تعلیق این چهار کارگر، فشار به عقد قرارداد موقتی است، گفت: به نظر می‌رسد ما کارگران هنوز از چتر حمایت کامل قانون کار برای دفاع از حقوق خود برخوردار نیستیم. بنابراین چرا یک کارگر رسمی یا غیر رسمی بعد از ۲۰ تا ۲۵ سال سابقه کار باید برای قراردادی شدن تحت فشار قرار بگیرد؟

این کارگران با بیان اینکه ماده ۱۲ قانون کار حق کارگران در این جابه‌جایی‌های کارفرمایی است، ادامه می‌دهد: به دلیل تخلفات قانونی که در زمان واگذاری این شرکت انجام شد؛ آینده کارگران سابق پوشینه بافت نادیده گرفته شده است. کارفرمای سابق باید امنیت شغلی و مطالبات کارگران خود را حین واگذاری تضمین می‌کرد با این حال مالک جدید نه تنها امنیت کارگران رسمی را تامین نکرد بلکه در مدت زمانی که ما بعد واگذاری کار کرده‌ایم، حقوق مارا پرداخت نمی‌کند و ما با شکایت هر شش ماه یکبار ان را وصول می‌کنیم.

آن‌ها در ادامه می‌افزایند: به دلیل نبود اجرای ماده‌۱۲ قانون کار، کارگر در زمان بازنشستگی هم در بروکراسی اداری گیر خواهد کرد. با این اوصاف اجرایی نشدن این قانون فقط مختص کارگران پوشینه بافت نیست بلکه تمام شرکت‌هایی که به علت ورشکستگی واگذار می‌شوند با این معضل روبه‌رو هستند.

حمیدرضا منجی (رئیس هیات مدیره گروه بهمن دیزل) نیز در رابطه با تعلیق کاری چهار کارگر در این واحد تولیدی به ایلنا گفت: چهار کارگر مورد نظر رسمی شرکت پوشینه بافت قزوین هستند که باید صاحبان این شرکت آن‌ها را تعیین تکلیف کنند.

او با بیان اینکه اگر این کارگران در چار چوب قانون و منافع خود  با کارفرمای سابق تسویه حساب کنند، بلافاصله جذب بهمن دیزل می‌شوند، افزود: بر خلاف ادعای کارگران حدودا ۴۵ کارگر از شرکت پوشینه بافت به بهمن دیزل انتقال یافته‌اند که جدا از این چهار کارگر همگی قرارداد موقت بودند که با تسویه حساب با محل کار سابق خود جذب بهمن دیزل شده و هم اکنون مشغول کارند. اما در مورد این چهار کارگر چون نیروی رسمی یک شرکت دیگر هستند تا تعیین تکلیف نشوند از لحاظ قانونی هیچ تعامل کاری نمی‌توانیم  با آنها داشته باشیم.

رئیس هیات مدیره گروه بهمن دیزل با بیان اینکه گروه بهمن شرکت پوشینه بافت را خریداری نکرده بلکه فقط یک ملک از آن خریده است، افزود: آن زمان کارگران رسمی و همه کارگران شاغل در آن در ید شرکت پوشینه بافت بودند اما چون کارگران قراردادی همان روزها قراردادهای خود را با کارفرمای سابق لغو کردند، سریعا جذب بهمن دیزل شدند اما این چهار کارگر هنوز تکلیف خود را با کارفرمای سابق روشن نکرده بنابراین بلاتکلیف شده‌اند.

منجی درباره علت تعلیق از ار این چهار کارگر رسمی نیز گفت: در مجموعه املاک خریداری شده بهمن دیزل هنوز یک سالن در اختیار شرکت پوشینه بافت قرار دارد که این کارگران هر روز با دستور کارفرمای سابق در آن حاضر می‌شوند.

رئیس هیات مدیره گروه بهمن همچنین درباره وضعیت پرداخت حقوق این چهار نفر گفت: کارگران باید در خواست دریافت حقوق بکنند تا حقوق این کارگران از طرف شرکت پوشینه بافت پرداخت شود.

به گفته او، این چهار کارگر باید بدنبال منافع خود از طریق صاحبان شرکت پوشینه بافت باشند و هر موقع توافق کردند ما نیز در شرکت بهمن دیزل از آنها حمایت می‌کنیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز