خبرگزاری کار ایران

انتقاد دبیر اجرایی خانه کارگر اهواز از نحوه اجرای حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی

asdasd
کد خبر : ۱۲۳۳۰۸۳

دبیر اجرایی خانه کارگر اهواز با انتقاد شدید از نحوه اجرای حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی گفت: در شرایطی که به بهانه جراحی اقتصادی یارانه نقدی به مردم می پردازند و پول پاشی می‌کنند، تورم هرگز کنترل نخواهد شد.

قربان درویشی با اعلام اینکه اقتصاد یک علم است که اجرای هر بخش آن فرمول خاص خودش را دارد به ایلنا گفت: در حالی امروزه اصرار بر پرداخت یارانه داریم که علم اقتصاد ثابت کرده هر چقدر پول بیشتری به جامعه تزریق کنیم، تورم بالاتر می‌رود و گرانی بیشتر می‌شود.

وی با یادآوری اجرای هدفمندی یارانه‌ها در دولت دهم گفت: هنگامی که احمدی‌نژاد با اصرار زیاد هدفمندی یارانه‌ها را آغاز و یارانه ۴۵۵۰۰ تومانی را به مردم پرداخت کرد، اقتصاد در بهترین شرایط ممکن قرار داشت. نفت به بالاترین قیمت، فروش می‌رفت و هر کالایی را که اراده می‌کردیم، به کشور وارد می‌شد، صندوق ذخیره ارزی پر بود، اما با برداشت‌های غیر منطقی و احساسی این صندوق را که پشتوانه اقتصاد در شرایط بحرانی بود و باید بخش خصوصی را تقویت می‌کرد، تضعیف کردیم.

دبیر اجرایی خانه کارگر اهواز با اعلام اینکه با درآمد و پس انداز سال‌های ۸۹ توانستیم تورم را کنترل و اقتصاد را ساماندهی کنیم، گفت: به دلیل آنکه هیچ برنامه‌ای برای تقویت زیرساخت‌های اقتصادی نداشتیم و با پول کلانی روبرو بودیم که نمی‌دانستیم با آن چه کنیم، شروع به پول پاشی برای جلب رضایت مردم با رفتارهای پوپولیستی کردیم.

وی با یادآوری اینکه بهترین دوره شکوفایی اقتصاد در دولت‌های هفتم و هشتم بود، گفت: نتیجه مدیریت اقتصادی در دولت خاتمی و انضباط اقتصادی دولت هشتم، رفتارهای نمایشی و پوپولیستی بود که در قالب پرداخت یارانه نقدی بزرگنمایی شد.

درویشی با یادآوری اینکه هنگام اجرای قانون هدفمندی یارانه ها، اقتصاد ثبات نسبی و قابل قبولی داشت، گفت: با پرداخت یارانه نقدی و هدفمند کردن یارانه ها، بحران اقتصادی آغاز شد و روند رو به رشد قیمت ها به اندازه‌ای سرعت گرفت که مدیریت قیمتها و ساماندهی اقتصاد از دست دولتمردان وقت خارج شد بحرانی که همچنان ادامه دارد.

وی با تاکید بر اینکه برای ساماندهی اقتصاد باید قیمت‌ها و بازار را کنترل کنیم، گفت: نمی‌شود بدون محاسبه و برنامه‌ریزی به همه مردم یارانه نقدی بدهیم، بلکه باید در پرداخت یارانه تناسب وجود داشته باشد و دهک‌های پایین جامعه تقویت شوند نه آنکه با پرداخت یارانه به توانمندان، اقتصاد را به چالش بکشیم.

دبیر اجرایی خانه کارگر اهواز با اعلام اینکه برای خرید گوجه فرنگی به بازار رفته بودم اما موز خریدم گفت: رفته بودم دو کیلو گوجه فرنگی بخرم که قیمت آن کیلویی ۲۳ هزار تومان بود و یکباره کنار گوجه فرنگی، موز کیلویی ۲۴ هزار تومان را دیدم، قیمت‌هایی که هیچ توجیهی ندارد.

وی افزود: کالاهایی که در مدت کوتاهی تا چندبرابر گران می‌شود نشان می‌دهد که هیچ ثباتی در بازار وجود ندارد و یکباره قیمت گوجه فرنگی که در داخل کشور تولید می‌شود با موزی که از ده‌ها یا صدها هزار کیلومتر آن‌طرف‌تر و طی مسیر طولانی به کشور وارد می‌شود، برابری می‌کند و این یعنی بی‌ثباتی، نبود برنامه ریزی و آشفته بازار اقتصادی که در نتیجه سوءمدیریت صورت می‌گیرد.

درویشی گفت: در حالی دولت به حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی افتخار می کند که با پرداخت یارانه ۳۰۰ هزار تومانی به هر نفر، کلید بحران آفرینی را در قفل اقتصاد بحران زده چرخانده است.

وی افزود: هیچ نوع مدیریت و توجیهی بر این تصمیم عجولانه وجود ندارد. این که یکباره آقایان چنین اقدامی را انجام می دهند آخر سوءتعبیر است در صورتی که اگر هم بنا بر حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی داشتند، باید با شیب ملایم و یک برنامه ریزی مناسب صورت می گرفت تا اقتصاد و به تبع آن جامعه ملتهب نشود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز