خبرگزاری کار ایران

در نشست مجازی روز جهانی ایمنی و بهداشت حرفه‌ای مطرح شد:

جان کارگران برای کارفرمایان باید مهم باشد

asdasd
کد خبر : ۱۲۲۴۲۳۳

تاجیک در پاسخ به بحث مطرح شده از سوی آهنی‌ها درباره منابع مربوط به بازنشستگی زودتر از موعد مشاغل سخت گفت: کارگری که فاقد امنیت شغلی است چطور می‌تواند در کار حادثه‌خیز بهره‌وری مناسبی داشته باشد؟

به گزارش خبرنگار ایلنا، وبینار ۲۸ آوریل روز جهانی ایمنی و بهداشت حرفه‌ای سال ۲۰۲۲ با همت انجمن متخصصین بهداشت حرفه‌ای ایران با شعار «برای ساختن فرهنگ موثر ایمنی و بهداشت حرفه‌ای همه با هم اقدام کنیم» روز پنجشنبه با حضور نمایندگان کارگری، کارفرمایی، دولتی و متخصصین این انجمن برگزار شد. 

در ادامه این نشست داوود جوانی (عضو هیئت مدیره کانون عالی انجمن‌های صنفی کارفرمایی ایران) با تاکید بر اهمیت حفاظت و بهداشت کار اظهار کرد: یکی از اصلی‌ترین ضعف‌ها از سوی وزارت کار است. ما در این زمینه با کمبود بازرسی‌های مربوط به حفاظت و ایمنی کار مواجهیم. بازرسان و توصیه‌ها و اقدامات قهری آن‌ها نقش ویژه‌ای در ارتقای واحدهای تولیدی و کار دارد. ماده ۵۲ قانون کار در این زمینه فراموش شده و باعدم رعایت این قانون ما دچار مشکل بازنشستگی زودتر از موعد در گروه مشاغل الف حتی قبل از ۲۰سال شده‌ایم. 

وی ادامه داد: موضوع فرسودگی جامعه شریف کارگری امری جدی در محل کار است که با رعایت اصول بهداشت و ایمنی حرفه‌ای می‌توان تا حد زیادی از بروز آن جلوگیری کرد. ما با کاهش نیروی کار جوان در کشور مواجه هستیم و به این جهت باید بحث ایمنی و سلامت نیروی کار را به شدت مورد توجه قرار دهیم. 

همچنین محمدرضا تاجیک (هیئت مدیره مجمع عالی نمایندگان کارگران کشور) سخنران دیگر این وبینار با تبریک روز جهانی ایمنی و بهداشت حرفه‌ای گفت: ما نمایندگان کارگری معتقدیم تامین اجتماعی، امنیت شغلی و دستمزد بسیار بر بهداشت و ایمنی نیروی کار تاثیر دارد. در جهان نیز در دهه اخیر تمرکز بحث ایمنی کار بیش از ماشین‌آلات روی خود نیروی کار متمرکز شده است. 

وی ادامه داد: به یاد دارم وقتی کارفرمایی وارد کارخانه شد، در مقابل چشمان من وقتی کارگران به او کلاه ایمنی دادند، او کلاه را کنار پرتاب کرد و مدعی شد که هیچ خطری او را تهدید نمی‌کند. وقتی مدیران یک تشکیلات تولیدی چنین کنند نباید انتظار رعایت اصول و آیین‌نامه‌های بهداشتی و ایمنی داشته باشیم. 

تاجیک در پاسخ به بحث مطرح شده از سوی آهنی‌ها درباره منابع مربوط به بازنشستگی زودتر از موعد مشاغل سخت گفت: کارگری که فاقد امنیت شغلی است چطور می‌تواند در کار حادثه‌خیز بهره‌وری مناسبی داشته باشد؟ آیا با حذف قوانین بازنشستگی مربوط به مشاغل سخت، خلاءهای مربوط به ایمنی کار در واحدها را جبران کرد؟ 

نماینده کارگران در شورای عالی کار افزود: عوامل ناایمن کار مانند عدم تناسب جسمی کارگر با کار، سرما و گرما، بخارات مضر برای ریه کارگر و مشکلات میکروبی و شیمیایی در تولید ایران بسیار زیاد است و مدیران HSE و کارشناسان ایمنی می‌توانند بسیاری از آیین‌نامه‌ها را به کارفرمایان اجبار کنند. توقع ما از کارفرمایان کشور این است که جان نیروی کار برایشان مهم باشد و تقارن روز بهداشت و ایمنی با روز کارگر نیز برای یادآوری همین اصل است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز