خبرگزاری کار ایران

دبیرکل خانه کارگر مطرح کرد:

آموزش و دانش در زمینه بهداشت و ایمنی حرفه‌ای کار کاهش یافته است

asdasd
کد خبر : ۱۲۲۴۱۷۴

علیرضا محجوب گفت: بحث ما درباره اهمیت بهداشت حرفه‌ای و وادارکردن سیستم صنعتی و معدنی و خدماتی به استفاده از دانش بهداشت و ایمنی حرفه‌ای کار است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، وبینار روز جهانی ایمنی و بهداشت حرفه‌ای ۲۰۲۲ با حضور جمعی از متخصصان و ذی نفعان حوزه بهداشت کار و ایمنی حرفه‌ای پنج شنبه هشتم اردیبهشت به‌صورت برخط برگزار شد. 

علیرضا محجوب (دبیرکل خانه کارگر جمهوری اسلامی) سخنران دوم این نشست، با بیان اینکه بحث ما درباره اهمیت بهداشت حرفه‌ای و وادارکردن سیستم صنعتی و معدنی و خدماتی به استفاده از دانش بهداشت و ایمنی حرفه‌ای کار است، گفت: فرهنگ بهداشت حرفه‌ای ما در حل قابل قبول نیست. ما در این زمینه متوقف شدیم و این بحث در سطح دانشگاهی و حتی بیمارستانی نیز آموزش داده نمی‌شود و این امر ما را (حتی در سطح بهداشت بیمارستانی) مورد خطر قرار می‌دهد. 

وی با بیان خاطره‌ای از پرستاری که در ایران لباس سفید خود را در خانه می‌شست، گفت: ما حتی در شرکت‌های نوشابه‌سازی نیز اجازه نمی‌دهیم لباس کارگر از محیط کار خارج شود و ما در سطحی از آموزش قرار داریم که یک پزشک یا پرستار نیز از بهداشت کار و شرایط خود اطلاع کاملی ندارد. این چنین رفتارهای خطرناک بهداشتی در حوزه‌های مختلف کار وجود دارد. 

محجوب با بیان اینکه «بهداشت حرفه‌ای در راس برنامه خود باید ترویج فرهنگ بهداشت کار باید باشد» افزود: متخصصین را باید در این حوزه به‌کار بگیریم و از دانش متخصصین این حوزه استفاده کنیم تا از هزینه‌های بزرگ برای صنعت، کارگر و کشور جلوگیری کنیم. هزینه‌های بهداشتی و ایمنی برای کشور بسیار بالاست و تجربه کرونا این را به همه ما نشان داد. 

دبیرکل خانه کارگر با اشاره به این نکته که «نباید هیچ دانش آموزی از مراکز فنی و حرفه‌ای بدون گذراندن یک دوره آموزش بهداشت و ایمنی کار فارغ التحصیل شود» گفت: من حتی خودم به چند وزارتخانه پیشنهاد دادم که ما در مجموعه خانه کارگر می‌توانیم به ترویج و آموزش فارغ‌التحصیلان در این زمینه کمک کنیم. 

محجوب افزود: امروز به مناسبت روز بهداشت و ایمنی حرفه‌ای باید بدانیم که قانون کار و مقاوله نامه‌های سازمان جهانی کار پر از قوانین مربوط به بهداشت و ایمنی کار است و اگر ما این قوانین را رعایت نکنیم، باید چند برابر حد تصور هزینه بپردازیم و با افزایش آمار حوادث کار مواجه شویم. 

وی در پایان سخنان خود با تقدیر از انجمن متخصصین بهداشت و ایمنی حرفه‌ای گفت: ما در مجموعه خانه کارگر همراه این مجموعه هستیم و در سومین روز هفته کارگر این ایام را به شما و همه کارگران تبریک می‌گوییم و امیدواریم در این ایام به بهترین وجه برای ترویج بحث بهداشت حرفه‌ای و ایمنی استفاده شود. امیدواریم مواد مربوط به بهداشت و ایمنی کار در قانون کار بیش از پیش ترویج شود و دانش‌های کاهش یافته در زمینه بهداشت کار دوباره افزایش یابند. امیدواریم حداقل‌های بهداشت کار برای همه افراد که کار می‌کنند به‌وجود بیاید.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز