خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد؛

آیا کسب و کارِ فعالان ساختمانی افزایش یافته؟ / ظرفیت ساخت یک میلیون مسکن در سال را نداریم

asdasd
کد خبر : ۱۲۱۵۶۶۳

تجربه نشان می‌دهد ساخت یک میلیون مسکن در سال امکان‌پذیر نیست و نهایتا می‌توانیم هر سال ۲۵۰ تا ۳۰۰هزار واحد بسازیم و این رقم با ظرفیت نیروی انسانی و همچنین مصالح مورد نیازِ موجود همخوانی دارد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، به گفته‌ی اتاق تعاون ایران، شامخ ساختمانی در اسفند ۱۴۰۰ نسبت به ماه قبل از آن ۵۰واحد افزایش پیدا کرده و به رقم ۵۸.۷۲ رسیده است. اگرچه پیش‌بینی می‌شود این شامخ در فرودین ماه به دلیل تعطیلات، روند کاهشی داشته باشد اما عده‌ای معتقدند طرح‌های دولت در زمینه‌ی مسکن که در قالب طرح جهش ملی مسکن در حال اجرایی شدن است سبب افزایش فعالیت ساختمانی و بهبود فضای کسب و کار در حوزه‌ی ساختمان‌سازی می‌شود. 

اکبر شوکت (رئیس کانون سراسری انجمن‌های کارگران ساختمانی) در پاسخ به این سوال که آیا افزایش قابل توجهی در حوزه‌ی فعالیتهای ساختمانی داشته‌ایم، گفت: خیر؛ هنوز تفاوتی در این حوزه احساس نشده است. اگر تفاوت قابل توجهی اتفاق افتاده بود ما باید تا الان متوجه می‌شدیم. ببینید شروع کار ساختمانی با آرماتوربندها است و خب اگر این اتفاق می‌افتاد آرماتوربندهای ما باید سرشان شلوغ می‌شد که فعلا این اتفاق نیفتاده است کمااینکه طرح دولت نیز هنوز به طور جدی شروع نشده است. 

شوکت با اشاره به تصمیم دولت برای ایجاد یک میلیون خانه در سال گفت: به اعتقاد من امکان انجام این کار وجود ندارد و نمی‌توان امیدوار بود که از این طریق فضای کسب و کار در بخش ساختمانی بهبود یابد. ظرفیت داخلیِ کشور ما از نظر مصالح و تجهیزات داخلی ساختمان اصلا کشش انجام این کار را ندارد. 

رئیس کانون سراسری انجمن‌های کارگران ساختمانی با اشاره به پروژه‌ی ساخت مسکن مهر گفت: در آن سال‌ها که حجم ساخت مسکن به اندازه‌ای نبود که این دولت به دنبال آن است، با مشکل کمبود تجهیزات مواجه شدیم و قیمت برخی از آن‌ها افزایش قابل توجهی پیدا کرد. 

وی تصریح کرد: بنابراین تجربه نشان می‌دهد ساخت یک میلیون مسکن در سال امکان‌پذیر نیست و نهایتا می‌توانیم هر سال ۲۵۰ تا ۳۰۰هزار واحد بسازیم و این رقم با ظرفیت نیروی انسانی و همچنین مصالح مورد نیازِ موجود همخوانی دارد و به تنگنا نمی‌افتیم و مجبور نمی‌شویم جنس‌های بی‌کیفیت از خارج وارد کنیم و در ساختمان‌ها به کار ببریم. 

شوکت افزود: در این صورت بازار داخلی گسترش پیدا می‌کند و کارفرماها می‌توانند متناسب با نیازِ ساخت و ساز، جنس خود را تولید کنند. از طرفی نیروی انسانیِ بخش ساختمانی که نیمی از سال بیکار است می‌تواند با این سیصدهزار واحد وقت خود را پُر کند. 

رئیس کانون سراسری انجمن‌های کارگران ساختمانی گفت: سالانه در کشور با احتساب بخش دولتی و خصوصی حدود صدمیلیون متر مربع پروانه ساختمانی صادر می‌شود و یکباره نمی‌توانیم این ظرفیت را چندین برابر افزایش دهیم بلکه با توجه به ظرفیت داخلی، بیست تا سی درصد می‌تواند به این افزوده شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز