خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا طرح شد؛

چرا به افزایش ۵۷.۴ درصدی دستمزد حمله می‌کنند؟/ مدام بر طبل خالی نکوبید، بیایید مناظره!

asdasd
کد خبر : ۱۲۰۷۷۹۳

فرامرز توفیقی، ادعاهای بی‌اساس علیه افزایش دستمزد را رد کرد و گفت: دولت باید به جنگ تفکر سوداگری برود.

فرامرز توفیقی (رئیس کمیته دستمزد کانون عالی شوراهای اسلامی کار کشور و از نمایندگان کارگری دستمزد) به خبرنگار ایلنا گفت: با نگاهی به پیشینه تاریخی تعیین دستمزد در دولت‌های قبلی، درمی‌یابیم از دهه ۸۰ به بعد، افزایش دستمزد براساس نرخ تورم، به ندرت اتفاق افتاده است؛ شاید در سال اول دولت‌ها، دستمزد به اندازه تورم زیاد شده باشد اما در سال‌های بعد، عموماً قوای مجریه تن به خواسته‌های زیاده‌خواهانه‌ی سوداگران داده‌اند که عاقبت آن، فاصله‌ی ۱۲۸ درصدی دستمزد و سبد معیشت است که امروز شاهد هستیم.

سه‌جانبه‌گرایی واقعاً اجرا شد بنابراین عصبانی‌اند!

وی افزود: میخ اول را به تابوت معیشت، در دوران فاز اول هدفمندی یارانه‌ها در دوران احمدی نژاد زدند که در آن سال، دستمزد فقط ده درصد زیاد شد در حالیکه تورم بالای صد درصد داشتیم و همین امر، نقض تمام ادعاهایی است که می‌گویند اگر دستمزد را پایین بیاوریم دیگر تورم نداریم و اشتغال‌زایی رونق خواهد گرفت. در همان سال، تورم بالای ۱۰۰ درصدی داشتیم، فشار وحشتناک زندگی، نفس‌های کارگران را به شماره انداخت اما اشتغال ایجاد نشد و تولید رونق نگرفت. همین ادعاهای واهی را امروز کارفرمایانی فریاد می‌زنند که حتی یک پیچ و مهره نیز تولید نمی‌کنند. اما می‌روند در صداوسیما و رسانه‌ها، علیه دستمزد و افزایش دستمزد مدام شعار می‌دهند وقتی نمی‌دانند اصلاً سبد معیشت چه می‌گوید و قانون چه الزاماتی دارد.

به گفته توفیقی، سوداگران خیال واهی داشتند که نفوذشان در شورایعالی کار، بازهم تداوم خواهد داشت و امسال نیز سایر اعضا را مرعوب خواهند کرد اما به نتیجه نرسیدند؛ چراکه دولت به معنای واقعی کلمه، نقش بیطرف و تسهیلگر داشت و سه‌جانبه‌گرایی اجرا شد و به همین دلیل است که عصبانی‌اند و مدام علیه دستمزد و افزایش آن، توئیت می‌کنند.

هدف: ایجاد وحشت در دل کارگران!

نماینده کارگران در مذاکرات مزدی با بیان اینکه «هدف اینها ایجاد وحشت در دل کارگران است و می‌خواهند نیروی کار را از عدم امنیت شغلی و تعدیل بترسانند»؛ ادامه می‌دهد: این سوداگران از بسترِ شبکه‌های اجتماعی استفاده می‌کنند تا توی دل کارگران را به اصطلاح خالی کنند؛ از دولت و دولتی‌ها انتظار داریم مرعوب این تبلیغات سوء نشوند و جهاد کوچکی که با افزایش دستمزد ۱۴۰۱ آغاز شده، در سال‌های بعد نیز تداوم داشته باشد؛ هرچند جهاد بزرگ‌تر، مبارزه با سوداگری و تفکر سوداگری است. سالیان سال است کرسی‌های صنعتگران کشور، ناعادلانه به دست سوداگران افتاده است و سوداگر متاسفانه به چیزی کمتر از «همه چیز» قناعت نمی‌کند؛ کارشان به‌هم‌ریختگی اقتصاد و ناکارآمد کردنِ زنجیره تامین با هدف سودجویی اکثریتی است و دولتی‌ها و فرداستان نباید بگذارند اینها به اهدافشان برسند.

سهم دستمزد ۱۲ درصد/ مارپیچ تورم و دستمزد نداریم

وی ادامه می‌دهد: براساس آمارهای مستدل سه وزارتخانه دولتی (صمت، اقتصاد و دارایی و کار)، میانگین سهم دستمزد در قیمت تمام شده، فقط ۱۲ درصد است و محاسبات رسمی نشان می‌دهد اگر دستمزد صد درصد زیاد شود، سهم دستمزد در قیمت تمام شده‌ی کالاها و خدمات، فقط ۳.۸ درصد بالا می‌رود. این سهم در مقابل سهم ۹۰ درصدی سایر عوامل تاثیرگذار بر تولید، عددی نیست که کارفرما را نگران کند و یا دلشوره عدم پرداخت داشته باشد. شوک‌هایی مثل حامل‌های انرژی، به هم ریختگی نرخ ارز، قیمت مواد اولیه یا شوک‌های مالیاتی یا قوانین دست و پاگیر برای کسب مجوزها، نگرانی‌های اصلی کارفرمایان حتی کارفرمایان خُرد است، در تمام جلسات با کارگاه‌های کوچک و متوسط، کارفرمایان واقعی اعتراف می‌کنند که دغدغه‌هایشان اینهاست نه افزایش دستمزد.

توفیقی رابطه مستقیم دستمزد- تورم یا همان مارپیچ ادعاییِ اعضای اتاق بازرگانی و سودجویان را رد می‌کند و می‌گوید: این بحث‌ها خیلی قدیمی است؛ اگر مطالعات Filips را مبنا قرار می‌دهند، این مطالعات در کشورهایی معنا می‌دهد که تورم صفر یا نزدیک به صفر است و تاب‌آوری کمی دارد، در واقع تورمِ شکننده‌ی نزدیک به صفر دارند. هیجانات عرضه و تقاضا با بالا گرفتن میل به خرید، در آن اقتصادها بالا می‌رود و بنابراین افزایش دستمزد موجب می‌شود که تورم صفر یا نزدیک به صفر افزایش یابد. در تورم‌های بالای ۴۰ درصد و ۵۰ درصد، مطالعات صورت گرفته داخلی و بین‌المللی نشان می‌دهد که رابطه برعکس است، تورم باعث افزایش دستمزد می شود. در ایران تورم باعث افزایش دستمزد است نه برعکس؛ کمی مطالعه کنند تا با این ادعاهای بی‌اساس، علم اقتصاد را به سخره نکشید؛ گذشت آن زمانی که کارگران و نمایندگان کارگری معنای تورم و اصول اقتصادی را نمی‌فهمیدند و می‌توانستید آن‌ها را مرعوب کنید؛ حالا پیشران‌های اصلی اقتصاد یعنی تمام نیروی کار، به این اصول اشراف کامل دارند.

بحرانِ «کمبود نیروی کار متخصص» داریم/ بیایند مناظره!

او ادامه می‌دهد: ادعای دیگر این آقایان این است که افزایش دستمزد موجب بالا رفتن نرخ بیکاری می‌شود؛ مطالعات دقیق اقتصادی، این ادعا را نیز باطل کرده است. در عین حال توصیه می‌کنم سری به کارگاه‌های تخصصی کشور بزنید تا دریابید قضیه کاملاً برعکس است؛ ما با بحرانِ «کمبود نیروی کار متخصص» مواجه هستیم چون دستمزد پایین است و نیروی کار متخصص و باکفایت هیچ رغبتی به کار کردن ندارد.

این نماینده کارگری در پایان نتیجه می‌گیرد: ادعاهای این آقایان همه بی‌اساس است؛ حالا که دیده‌اند به نتیجه نمی‌رسند، دست به دامان این ادعاهای واهی شده‌اند و توی دل کارگران را خالی می‌کنند؛ اما باید بدانند که دیگر زمان این نوع برخوردها گذشته؛ کارگران هشیارند و از حقوق خود آگاه؛ مرعوب این ادعاهای بی‌پایه نمی‌شوند. من به عنوان نماینده کارگری، این مدعیان و به طور مشخص، نایب رئیس اتاق بازرگانی را به مناظره دعوت می‌کنم، هرکجا و هر زمان که بخواهند؛ بیایند و این ادعاها را ثابت کنند. مدام بر طبلی نکوبید که درونش تهی است و فقط صدا دارد!

 

 

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز