خبرگزاری کار ایران

معاون اشتغال وزارت کار:

برای ۷۰ منطقه‌ی بحرانی در حوزه‌ی اشتغال برنامه‌ی ویژه‌ای داریم

asdasd
کد خبر : ۱۲۰۲۰۲۵

معاون اشتغال وزارت کار گفت: ما ۷۰ منطقه را که به لحاظ اشتغال در وضعیت بحرانی قرار دارند، شناسایی کردیم و برای این نقاط بحرانی برنامه ویژه‌ای داریم.

به گزارش خبرنگار ایلنا، محمود کریمی بیرانوند (معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی) در نشست خبری در حاشیه برگزاری نمایشگاه دستاوردهای شش ماهه وزارت مردم، گفت: یکی از مهم‌ترین اقدامات انجام شده طی شش ماه گذشته، برگزاری دو جلسه‌ی شورایعالی اشتغال به ریاست جناب آقای رئیسی بوده است. همانطور که می‌دانیم یکی از شعارهای اصلی رییس‌جمهور حل مسئله‌ی اشتغال و ایجاد یک میلیون شغل بود که حضور ایشان در شورایعالی اشتغال نشان داد ایشان توجه ویژه‌ای به موضوع اشتغال دارند. 

وی گفت: در این دو جلسه ۳۴ مصوبه ملی داشتیم و ۳۰ تفاهم‌نامه با وزارتخانه‌های مختلف بسته شد. برای این مصوبات زمانبندیِ اجرا تعیین شده است و ما همه این مصوبات را پیگیری می‌کنیم. 

کریمی بیرانوند ادامه داد: یکی از مصوبات خوب ما زیست بوم ملی اشتغال است که درواقع زیست بوم، نظریه دولت برای تحقق شعار یک میلیون شغل در سال است. آیین نامه اجرایی زیست بوم ملی اشتغال تدوین شده و به زودی برای تصویب به هیات وزیران می‌رود. 

وی در خصوص مفهوم زیست بوم اشتغال گفت: موضوع اشتغال در کشور بحرانی است و برای حل این بحران متاسفانه تا کنون به شکل مجمع‌الجزایری برنامه‌ریزی شده است. از بین ۴ شاخص کلان اقتصادی تنها شاخص اشتغال است که هیچ متولیِ خاصی ندارد، به این معنا که هیچ سازمانی وجود ندارد تا صفر تا صد سیاستگذاری، نظارت، پایش و هماهنگی در حوزه‌ی اشتغال در آن اتفاق بیفتد. بنابراین زیست بوم اشتغال روی این نقطه‌ضعف دست گذاشته است. 

کریمی بیرانوند تاکید کرد: در زیست بوم اشتغال تاکید می‌شود که اشتغال بدون تولید اتفاق نمی‌افتد، به همین دلیل ما ۵ حلقه برای تولید در نظر گرفتیم؛ حلقه تامین مالی، حلقه زیرساخت، حلقه فناوری و بازاریابی. 

معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت کار بیان کرد: تشکیل ۸ کارگروه ملی ذیل شورایعالی اشتغال از دیگر اقدامات ماست. تمام این ۸ کارگروه طی این مدت ۴۰ جلسه برگزار کردند و مصوباتی داشته‌اند. 

وی افزود: طی این شش ماه ۴۶ بازدید در ده استان داشتیم که به واسطه‌ی این بازدیدها خیلی از موانع کسب و کار بررسی شد و در مورد بنگاه‌های نیمه‌کاره تصمیماتی گرفته شد. 

کریمی بیرانوند با اشاره به تعدد سامانه‌های اشتغال در کشور گفت: اقداماتِ اساسی‌ای در حوزه سامانه‌های اشتغال انجام شده است؛ یکی از این اقدامات بروز رسانیِ سامانه‌ی رصد است. این سامانه تنها سامانه‌ای است که تعهدات اشتغال ایجاد شده در استان‌ها در آن ثبت می‌شود و در حال حاضر حدود ۷۳۰هزار شغل در سامانه رصد ثبت شده است. 

معاون وزیر کار همچنین به راه اندازی سامانه جستجوی شغل اشاره کرد و گفت: این سامانه هم امکان بررسی و ارزیابی را برای ما و هم امکان شغل‌یابی را برای جویندگان کار آسان می‌کند. تاکنون بیش از ۱۷۰هزار فرصت شغلی روی این سامانه بارگذاری شده و حدود ۸هزار و پانصد نفر از طریق این سامانه مشغول به کار شدند. 

وی بیان کرد: یکی دیگر از کارهای ما تدوین آیین نامه اصلاحی هدایت نیروی کار با مشارکت همه ذی نفعان بوده است. همچنین شماره‌ی ۶۳۶۹ را برای شناسایی کاریابی غیر مجاز معرفی کردیم تا مردم به ما گزارش بدهند. 

کریمی بیرانوند، همچنین درباره طراحی اطلس الگوی اشتغالزایی در کشور گفت: ما بر این اساس می‌دانیم چه دستگاهی چه کاری را در کدام منطقه انجام می‌دهد. این اطلس با تمام دستگاه‌ها ارتباط می‌گیرد و کاملا در دسترس است. این اطلس به صورت آنلاین رونمایی شده و ۲۲۲ الگوی اشتغالزایی نیز در آن تدوین شده است. 

وی همچنین در خصوص وضعیت اشتغال در مناطق بحرانی کشور گفت: ما ۷۰ منطقه را که به لحاظ اشتغال در وضعیت بحرانی قرار دارند شناسایی کردیم و برای این نقاط بحرانی برنامه ویژه‌ای داریم. در حال حاضر ۱۲۰ شهر مرزی در کشور وجود دارد که دو مصوبه برای ساماندهی و اشتغال مرزنشینان در نقاط مرزی به تصویب رسیده است. 

کریمی بیرانوند به تسهیل در صدور مجوز کسب و کارهای خانگی اشاره کرد و گفت: حدود ۵۵۰ نوع مجوز صادر می‌شود که ما این مجوزها را به دو نوعِ ثبت‌محور و تاییدمحور تبدیل کردیم. از این بین ۳۵۰تا از مجوزها ثبت محور هستند و به صورت آنی برای آن‌ها مجوز صادر می‌شود و ۱۷۰ مورد دیگر تایید محور هستند و نظارت بیشتری می‌طلبد. برای تایید محورها مجوز سه روزه صادر می‌شود؛ به این شکل که فرد درخواست خود را ثبت می‌کند اگر دستگاه مربوطه ظرف سه روز صدور مجوز را بررسی نکرد، به صورت خودکار مجوز صادر خواهد شد. 

معاون وزیر کار گفت: هر خانه یک شغل خانگی، از مهم‌ترین شعارهای ماست و ما معتقدیم می‌توان محیط خانه را با کسب و کارهای خانگی گرم کرد و به سطحی از درآمدزایی رسید. 

وی در خصوص ساماندهی اشتغال اتباع خارجی گفت: حدود ۹۰ میلیارد تومان از محل صدور پروانه کار به خزانه وارد کردیم. در این مدت حدود ۱۷۴هزار پروانه کار برای اتباع خارجی صادر شده و ۵هزار و نهصد نفر نیروی کار ایرانی به جای اتباع خارجی جایگزین شدند. همچنین یک سامانه اتباع خارجی هم رونمایی خواهد شد که از این طریق بتوانیم صدور پروانه کار را غیرحضوری کنیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز