خبرگزاری کار ایران

یک فعال صنفی کارگران ساختمانی:

مجبور به مهاجرت به عراق و مسافرکشی شده‌ایم!

asdasd
کد خبر : ۱۱۸۷۴۷۶

عبدالله یوزی از قطع شدن بیمه کارگران ساختمانی کشور انتقاد کرد.

عبدالله یوزی (دبیر کانون انجمن‌های صنفی کارگران و استادکاران ساختمانی استان کردستان) به خبرنگار ایلنا گفت: بر اساس اصل ۲۹ قانون اساسی، بیمه و تامین اجتماعی حق شهروندی است و همه اقشار آسیب‌پذیر باید تحت پوشش انواع بیمه‌های حمایتی باشند. اما متاسفانه باتوجه به شرایط رکود در زمینه ساخت وساز و همچنین تورمی شدن هر روزه اقتصاد و افزایش سرسام‌آور هزینه‌های کمرشکن زندگی، فشار مضاعف بر قشر زحمتکش و بی‌پناه کارگران فصلی و ساختمانی وارد شده و با کوچک شدن هر روزه سفره‌هایشان، به مهاجرت فصلی و اجباری به کشورهای مجاور مانند عراق و مشاغل کاذبی مانند مسافرکشی و دستفروشی، تن داده‌اند. در این شرایط، این کارگران هیچ افق روشن و دورنمای امید بخشی برای خود و فرزندانشان نمی‌بینند.

وی ادامه می‌دهد: متاسفانه بیمه کارگران ساختمانی به بهانه‌های مختلف در آستانه قطع شدن است؛ دولت بر اساس اصل ۲۹ باید همه مردم را بیمه کند اما نه تنها به این وظیفه عمل نمی‌کنند بلکه می‌خواهند با قطع بیمه، کارگران ساختمانی را با دشواری‌های بیشتر مواجه کنند.

یوزی با بیان اینکه «کارگران ساختمانی بعد از طی مراحل دشوار و توان فرسا و با عبور از هفت خوان رستم بیمه می‌شوند» اضافه می‌کند: این کارگران با توجه به اینکه کارفرمای مشخصی ندارند، تحت پوشش بیمه بیکاری قرار نمی‌گیرند و قانون بازنشستگی که ۳۰ سال است، برای این قشر فراموش شده به ۳۵ سال افزایش یافته است. کارگران ساختمانی باتوجه به شرایط ساخت و ساز در کشور، در بهترین حالت در سال سه الی چهار ماه مشغول به کار ساختمانی هستند حال آنکه هشت الی نه ماه دیگر یا به کشورهای مجاور برای کار می‌روند یا مسافرکشی و دستفروشی می‌کنند و همین بیکاری ناخواسته، بهانه خوبی برای قطع بیمه این قشر ضعیف از طرف بازرسان تامین اجتماعی است.

به گفته وی، نمایندگان مجلس باید فکری به حال این قشر ضعیف و فراموش شده بکنند و نگذارند بیمه آن‌ها به صورت ناعادلانه قطع شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز