خبرگزاری کار ایران

هزاران کارگر ساختمانی پشت نوبت بیمه/ هیئت رئیسه مجلس پاسخگوی ظلمی باشند که به کارگران می‌شود

asdasd
کد خبر : ۱۱۶۶۶۷۴

با وجود ارسالِ اصلاحیه ماده ۵ قانون بیمه اجتماعی کارگران ساختمانی به صحن علنی مجلس، به دلیل اینکه هیئت رئیسه آن را تعیین تکلیف نکرده و نمایندگان مسئولیت تصویب آن را برعهده نگرفته‌اند، کارگران در بلاتکلیفی به سر می‌برد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، در هفته‌های گذشته کمیسیون اجتماعی مجلس، اصلاحیه ماده ۵ قانون بیمه اجتماعی کارگران ساختمانی را به صحن علنی مجلس فرستاد تا بیش از ۱ میلیون کارگر ساختمانی بتوانند از مزیت آن برای رهایی از چرخه‌ی سهمیه‌بندی بیمه استفاده کنند. 

بر اساس این اصلاحیه، کارگران ساختمانی بر اساس منابع حاصله از درصدی از هر «مترمربع» عوارض پروانه‌های ساختمانی از بیمه، بهره‌مند می‌شوند. تا به حال، کارگران ساختمانی بر اساس میزان سهمیه‌ای که سازمان تامین اجتماعی برای آن‌ها در نظر می‌گرفت بیمه می‌شدند. 

به گفته روسای انجمن‌های صنفی کارگران ساختمانی از زمانی که بررسی این اصلاحیه در مجلس آغاز شد، سازمان تامین اجتماعی هم تخصیص سهمیه را متوقف کرد. 

در نتیجه مدتی است که کارگران ساختمانی از بیمه محروم مانده‌اند و توام با آن مجلس تصویب اصلاحیه یاد شده را به تعویق انداخته است. 

در همین باره اکبر شوکت (رئیس کانون سراسری انجمن‌های صنفی کارگران ساختمانی) به ایلنا خبر داد که هیئت رئیسه و رئیس مجلس تصویب این اصلاحیه را میان یکدیگر پاسکاری کرده‌اند؛ در شرایطی که به گفته وی؛ صدها کارگر ساختمانی به دلایلی چون بیماری‌های شغلی، حادثه ناشی از کار، کرونا، مرگ طبیعی و… پشت نوبت بیمه فوت شده‌اند. 

به گفته‌ی شوکت، نمایندگان مجلس باید مجدد برای مطرح شدن این لایحه در صحن، امضا جمع کنند؛ در شرایطی که بیش از ۱ میلیون کارگر ساختمانی به عنوان طرف ضعیف و کسانی که کارفرمایان ساختمانی حقوق آن‌ها را تضییع می‌کنند، منتظر نهایی شدن این لایحه هستند.

شوکت یادآور شد که هیئت رئیسه مجلس مورد اعتماد کارگران ساختمانی نیستند. وی تاکید کرد که اعضای هیئت رئیسه و رئیس مجلس باید پاسخگوی کارگران و ظلمی که از سمت کارفرمایان به آنها روا داشته می‌شود، باشند. 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز