خبرگزاری کار ایران

معاون دفتر ارزیابی سازمان تشریح کرد؛

عوارض خطرناک برای درمان تامین اجتماعی

asdasd
کد خبر : ۱۱۶۵۹۸۶

معاون دفتر ارزیابی و تعالی خدمات درمانی سازمان تامین اجتماعی، گفت: دو عارضه تقاضای القایی و مخاطرات اخلاقی در نظام سلامت می‌تواند خریدار خدمت را با هزینه هنگفت و غیر قابل مدیریت مواجه کند.

به گزارش ایلنا به نقل از اداره کل روابط عمومی سازمان تامین اجتماعی، امیرعباس فضائلی (معاون دفتر ارزیابی و تعالی خدمات درمانی سازمان تامین اجتماعی) با حضور در برنامه «گفتگوی اجتماعی» در مورد چالش‌های سازمان تامین اجتماعی در بیمه‌های دولتی گفت: دو عارضه تقاضای القایی و مخاطرات اخلاقی در نظام سلامت می‌تواند خریدار خدمت را با هزینه هنگفت و غیر قابل مدیریت مواجه کند که راهکار مواجهه با این موضوع، این است که نظام‌های سلامت وضعیت سلامت افراد کشور را احصاء و نیازهای آن‌ها را شناسایی کنند. 

وی افزود: نظام‌های سلامت با تشکیل پرونده سلامت و غربالگری و مشخص شدن وضعیت سلامت و نیازهای هر فرد متناسب با نیازهای افراد جامعه می‌توانند برنامه‌های خود را تعریف کنند. 

فضائلی اظهار داشت: برای اولین بار در برنامه چهارم توسعه به این موضوع تاکید شده که وزارت بهداشت مکلف است نظام جامع اطلاعات سلامت شهروندان ایرانی را ایجاد کند و در برنامه‌های توسعه بعدی هم تاکید بر این امر بوده است و در برنامه ششم توسعه بر تشکیل پرونده سلامت افراد تاکید شده است. 

معاون دفتر ارزیابی و تعالی خدمات درمانی سازمان تامین اجتماعی تصریح کرد: سازمان تامین اجتماعی یکی از بزرگترین ابزارهای سیاستگذاری و اجرایی می‌باشد که در نظام جامع رفاه و تامین اجتماعی کشور شکل گرفته است و بالغ بر ۶۰ سال سابقه رسمی دارد و از سال ۱۳۳۱ با نام سازمان بیمه‌های کارگری ایجاد و در سال ۵۴ به عنوان سازمان تامین اجتماعی قانون آن مصوب می‌شود. 

وی اظهار داشت: در حال حاضر حدود ۴۴ میلیون نفر بیمه شده سازمان تامین اجتماعی در اقصی نقاط کشور هستند و این ۴۴ میلیون بیمه شده خدمات در حوزه‌های مختلف تعهدات بلند مدت سازمان مانند بازنشستگی، از کار افتادگی و تعهدات کوتاه مدت درمانی را دریافت می‌کنند. 

فضائلی تصریح کرد: سازمان تامین اجتماعی در نظام جامع رفاه و تامین اجتماعی کشور در دو حوزه بیمه‌های بازنشستگی و درمانی ارائه خدمت می‌دهد و در لایه‌بندی نظام جامع رفاه و تامین اجتماعی جزو بیمه‌های اجباری قرار می‌گیرد. 

تامین اجتماعی هدف و ابزار توسعه

معاون دفتر ارزیابی و تعالی خدمات درمانی سازمان تامین اجتماعی بیان داشت: سازمان تامین اجتماعی با توجه به نقشی که به عنوان بزرگترین خریدار خدمات درمانی در کشور و دومین عرضه کننده خدمات درمانی کشور و کارکردهای متنوعی که اجرا می‌کند می‌تواند حوزه‌های مختلفی را تاثیرپذیر و تاثیر گذار باشد و این تاثیرپذیری و تاثیرگذاری به خصوص در شرایط کشور ما که بحث توسعه یافتگی، انجام برنامه‌های توسعه، هست تامین اجتماعی را می‌توان به عنوان هدف توسعه و ابزار دستیابی به توسعه قلمداد کرد. 

وی ادامه داد: سازمان تامین اجتماعی با ایجاد تور ایمنی اجتماعی می‌تواند تنش‌های ناشی از تغییرات اجتماعی که بر مردم اثر می‌گذارد را مدیریت کند و به عنوان یک ابزار ضربه گیر در بحران‌های اقتصادی نقش ایفا کند. 

فضائلی با تاکید بر اینکه فلسفه سرمایه‌گذاری سازمان تامین اجتماعی بر حفظ ارزش ذخایر است گفت: سرمایه‌گذار سازمان تامین اجتماعی را در دهه ۶۰ به عنوان یک هویت دولتی می‌دید و شستا تا مدت‌ها به چشم سرمایه گذار سازمان دیده نمی‌شد تا اینکه شستا در سال ۶۴ شکل می‌گیرد و گسترش می‌یابد و اکنون مدیریت بسیاری از بخش‌های کلان کشور را بر عهده دارد. 

وی خاطر نشان کرد: در حال حاضر در سازمان تامین اجتماعی ۳۸۷ مرکز درمانی ملکی وجود دارد که این مراکز ۹۵ میلیون بار مراجعه سرپایی را در سال گذشته پاسخ داده‌اند و یک میلیون بستری را در سال گذشته داشته‌اند و در این مراکز خدمات به صورت رایگان ارائه شده است. 

فضائلی در رادیو گفت‌وگو اظهار کرد: در بخش درمان غیر مستقیم نیز ۵۰ هزار مرکز و ۸۰۰ بیمارستان طرف قرارداد تامین اجتماعی هستند، و از ۷۸۰ بیمارستان طرف قرارداد تامین اجتماعی بیش از ۹۰ درصد آن‌ها دولتی بوده و در آن‌ها تعرفه دولتی دریافت می‌شود به طوری که ۹۰ درصد صورتحساب بستری در بیمارستان‌های دولتی را بیمه پرداخت می‌کند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز