خبرگزاری کار ایران

وزیر کار اعلام کرد؛

ویژگی‌های طرح‌های جدید اشتغال روستایی

asdasd
کد خبر : ۱۱۶۲۹۴۴

نشست هم اندیشی «تسریع در اجرای قانون حمایت از توسعه و ایجاد اشتغال پایدار در مناطق روستایی و عشایری»، با حضور عبدالملکی، وزیر تعاون،کار و رفاه اجتماعی و اعضای کارگروه اشتغال روستایی برگزار شد.

به گزارش ایلنا به نقل از مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، حجت الله عبدالملکی در این نشست گفت: در الگوهای جدید ایجاد اشتغال، رویکردها متفاوت است و نظام نظارت و کنترل طرح‌ها در حوزه مشاغل روستایی، نیزکارآمدتر خواهد بود. 

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی افزود: بیش از ۱۱ هزار میلیارد تومان منابع برای مرحله ششم با همکاری دستگاههای اجرایی عملیاتی خواهد شد که به این ترتیب اجرای طرح‌های اشتغال روستایی سرعت خواهد گرفت. 

وی تاکید کرد: همچنین انتظار داریم بهره‌وری کار و کارآمدی در حوزه اشتغال روستایی از این طریق نیز افزایش یابد. 

محمودکریمی بیرانوند، سرپرست معاونت توسعه کارآفرینی و اشتغال نیز در این نشست گفت: با اذن مقام معظم رهبری در سال ۹۶ به منظور کاهش نرخ بیکاری مناطق هدف و کمتر برخوردار، مبلغ یک و نیم میلیارد دلار از منابع صندوق توسعه ملی و معادل ریالی آن در اختیاراین کارگروه ملی با اعضای مشخص قرار داده شد. 

وی تصریح کرد: در وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی، به دنبال عارضه‌یابی در مسیر کارگروه ملی اشتغال روستایی و فرآیندهای آن هستیم. 

کریمی بیرانوند توضیح داد: این کارگروه نیز مثل شورای عالی اشتغال، نیازمند همکاری و تعامل همه دستگاه‌ها است. 

در ادامه نشست، رامین اسدی، مدیر پروژه سرمایه‌گذاری طرح‌های اشتغال فراگیر و روستایی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: قانون اشتغال روستاییان و عشایر در سال ۹۶ در مجلس شورای اسلامی تصویب شد و هیئت وزیران نیز آیین نامه اجرایی آن را ابلاغ کرد. 

وی افزود: موضوع قانون، اشتغال پایدار و کاهش نرخ بیکاری در مناطق هدف مخصوصاً روستاها و نواحی صنعتی است، منابع اعتباری این قانون نیز یک و نیم میلیارد دلار از صندوق توسعه ملی و معادل آن در اختیاراین کارگروه ملی با اعضای مشخص قرار داده شد. موسسات عامل هم شامل ۴ موسسه از جمله بانک کشاورزی، پست بانک، توسعه تعاون و صندوق کارآفرینی امید است. 

اسدی توضیح داد: برای اولین بار در کشور، کمترین نرخ بهره تسهیلات برای مناطق روستایی که ۶ درصد است در نظر گرفته شد، در مناطق و روستاهای مرزی نیز این نرخ ۴ درصد است، سرمایه در گردش صرف نیز ۱۰ درصد نرخ بهره تسهیلات، حداکثر مدت بازپرداخت این تسهیلات ۹ سال است که دو سال برای ساخت و ساز، یک سال تنفس و ۶ سال هم برای بازپرداخت تسهیلات است. 

وی به برخی از چالش‌های این حوزه اشاره کرد و گفت: بر اثر کرونا و افزایش نرخ ارز و تورم تعدادی از واحدها دچار مشکل شدند. 

اسدی افزود: سامانه کارا برای ثبت‌نام در این حوزه در نظر گرفته شد که تمام اشتغال روستایی را مدیریت می‌کند. 

وی در ادامه، گزارشی از وضعیت پرداخت‌های این بخش از سوی موسسات عامل ارایه کرد و گفت: از ابتدای سال ۱۴۰۰ تا پایان مردادماه، تقریبا ۲۹۴۸ طرح و از شهریور تا کنون نیز ۱۵۱۲ طرح مصوب شده و پیگیری آن صورت گرفته است. 

اسدی تصریح کرد: منابع تخصیص داده شده در قانون اشتغال روستایی توسط صندوق توسعه ملی نیز در پنج مرحله صورت گرفته است. 

وی در خصوص وضعیت طرح‌های اشتغال روستایی به تفکیک دستگاه‌های اجرایی گفت: وزارت جهاد کشاورزی ۵۹ درصد، وزارت صمت ۱۴ درصد و میراث فرهنگی نیز ۱۱ درصد طرح‌ها و از نظر مبلغ نیز وزارت جهاد کشاورزی، ۶۱ درصد این منابع را به خود اختصاص داده اند. 

مدیر پروژه سرمایه‌گذاری طرح‌های اشتغال فراگیر و روستایی، به وضعیت تحصیلی دریافت‌کنندگان تسهیلات اشتغال روستایی نیز اشاره کرد و گفت: ۸۷ درصد دیپلمه‌ها از این طرح‌ها استفاده کرده اند، مقاطع تحصیلی بالاتر مثل کاردانی، کارشناسی و کارشناسی ارشد و دکترا به دلیل کافی نبودن زیرساخت‌هایی چون نداشتن ضمانت و مهارت نتوانستند در این طرح‌ها مشارکت فعالی داشته باشند، در عین حال در روستاها نیز کسانی که از این تسهیلات استفاده کرده‌اند به دلیل داشتن زیر ساخت‌ها مانند ضمانت و غیره از این تسهیلات بهره‌مند شده اند. 

اسدی به جنسیت استفاده کنندگان از تسهیلات روستایی هم اشاره کرد و گفت: ۶۶ درصد مردان و ۳۴ درصد زنان از این تسهیلات استفاده کرده اند. 

وی به یکی دیگر از چالش‌های مربوط به تسهیلات اشتغال روستایی پرداخت و گفت: ۶۳ درصد از اعتبارات اشتغال روستایی در بخش کشاورزی هزینه شده، این در حالی است که میانگین آن در آیین نامه اجرایی ۴۵ درصد در نظر گرفته شده بود، بخش صنعت و گردشگری در رده‌های بعدی دریافت اعتبارات اشتغال روستایی قرار دارند. 

اسدی، بازنگری در ماموریت‌ها را بر اساس اعتباری که تخصیص داده خواهد شد مورد تاکید قرار داد. 

وی توضیح داد: اگر نقدینگی به این سیستم تزریق شود، ۵۵ هزار طرح دیگر با مبلغ ۳۸ هزار میلیارد تومان را می‌توانیم مدیریت کنیم. 

مدیر پروژه سرمایه‌گذاری طرح‌های اشتغال فراگیر و روستایی، همچنین به اقدامات آتی در حوزه زیست بوم ملی اشتغال برای تحقق اهداف اشتغال‌زایی و مدیریت منابع در مرحله ششم اجرای طرح اشتغال روستایی اشاره کرد و گفت: با باز پرداخت مبالغ و منابع به این طرح، اجرای مرحله ششم تسریع خواهد شد، بنابراین بحث تسهیلات بازپرداختی در این حوزه بسیار با اهمیت است. 

در ادامه این نشست، محمد قربانی، معاون برنامه ریزی وزارت جهاد کشاورزی گفت: متولی اصلی اشتغال روستایی، وزارت جهاد کشاورزی است و در همین جداول اعداد و ارقامی که در خصوص تسهیلات اشتغال روستایی ارائه شد، بیشترین ارقام را بخش کشاورزی به خود اختصاص داده است. 

وی به اصلاح قوانین مربوط به تسهیلات اشتغال روستایی اشاره کرد و گفت: با توجه به عملکرد وزارت جهاد کشاورزی در این بخش سهم آن از اعتبارات اشتغال روستایی باید افزایش یابد. 

قربانی تصریح کرد: همچنین دلایل قدرت بالای جذب اعتبارات باید مشخص شود. علاوه بر این، بازگشتی تسهیلات پرداختی برای اجرای پروژه‌های نیمه تمام و تکمیل آن باید به بخش کشاورزی اختصاص داده شود. 

وی بیان داشت: با توجه به اینکه بخش کشاورزی قدرت جذب بالایی از اعتبارات دارد نباید برای اعطای تسهیلات به بخش دام و دامداری محدودیت قائل شد و همچنین باید سهم هر کدام از زیر بخش‌های کشاورزی مشخص شود. 

در ادامه نشست، شهرزاد دانشمندی، مدیر اداره اعتبارات بانک مرکزی گفت: امهال تسهیلات مشروط به موافقت صندوق توسعه ملی و تصویب شورای عالی اشتغال است، همچنین در خصوص امکان استفاده از مانده‌های وصولی، دولت باید برای بانک‌ها جبران هزینه کند یا جازه داده شود بانک‌ها از محل به کارگیری وصولی‌ها جبران خسارت کنند. 

وی پیشنهاد کرد: نرخ ۶ درصد بهره تسهیلات را به ۱۲ درصد افزایش دهیم که هزینه‌های بانک‌ها از این طریق کمتر شود. 

در ادامه نشست، علیرضا میرمحمدصادقی از هیات عامل صندوق توسعه ملی نیز گفت: بازپرداخت منابع باید دوباره سرمایه‌گذاری شود، همچنین از نظر صندوق توسعه ملی تسعیر مبلغ ۱۲۴ میلیون دلار منعی وجود ندارد و با تخصیص سازمان برنامه این اقدام قابل انجام خواهد بود. 

در ادامه امیر امینی، نماینده سازمان برنامه و بودجه، نظرات و دیدگاه‌های خود را پیرامون منابع اشتغال روستایی بیان کرد. 

در ادامه با بحث و بررسی برخی از مصوبات پیشنهادی نشست اشتغال روستایی به تصویب اعضای کارگروه رسید.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز