خبرگزاری کار ایران

بررسی موضوع سهمیه‌ی بیمه کارگران ساختمانی در جلسه‌ای با حضور یک نماینده مجلس

asdasd
کد خبر : ۱۱۶۱۱۱۷

موضوع اصلاحیه‌ی ماده ۵ قانون تامین اجتماعی در خصوص سهمیه‌ی بیمه کارگران ساختمانی، در جلسه‌ای با حضور شیوا قاسم پور (رئیس مجمع نمایندگان استان کردستان و عضو فراکسیون کارگری مجلس) مورد بررسی قرار گرفت.

به گزارش خبرنگار ایلنا، کانون کارگران ساختمانی استان کردستان در جلسه‌ای با حضور شیوا قاسم پور (رئیس مجمع نمایندگان استان کردستان و عضو فراکسیون کارگری مجلس) به بررسی مشکلات کارگران ساختمانی پرداخت. 

به گفته‌ی میکائیل صدیقی (رئیس کانون انجمن‌های صنفی کارگران ساختمانی استان کردستان) موضوع اصلاحیه‌ی ماده ۵ قانون تامین اجتماعی در خصوص سهمیه‌ی بیمه کارگران ساختمانی، در این جلسه مورد بررسی قرار گرفت. 

صدیقی گفت: این اصلاحیه دو هفته پیش مورد تائید کمیسیون اجتماعی مجلس قرار گرفت و اکنون آماده است تا برای رای‌گیری به صحن مجلس برود. ما از این نماینده خواستیم با جمع‌آوری ۵۰ امضا این طرح را هر چه سریع‌تر به صحن علنی مجلس برای رای‌گیری برساند. 

این فعال کارگری بیان کرد: امیدواریم با این اصلاحیه بهانه‌ای که تامین اجتماعی برای بیمه کردن کارگران ساختمانی به دلیل کمبود منابع مالی آورده برطرف شود و کارگران ساختمانی بیمه شوند. در حال حاضر بیش از ۳۰۰هزار کارگر ساختمانی در صف بیمه هستند که حدود ۱۲هزار نفر آن‌ها در استان کردستان هستند. 

رئیس کانون انجمن‌های صنفی کارگران ساختمانی استان کردستان تاکید کرد: طبق ماده ۲۹ قانون اساسی وظیفه‌ی بیمه‌ی همه‌ی شهروندان برعهده‌ی دولت است و بر اساس این قانونِ فرادستی هر کارگری باید بیمه شود. 

صدیقی با بیان اینکه کارگران ساختمانی بیشترین آمار حوادث کار را به خود اختصاص می‌دهند، گفت: حدود دو سال است که کارگران ساختمانی از بیمه محروم هستند. در این مدت کارگران بسیاری فوت شدند و تعداد بسیاری آسیب دیدند اما کسی جوابگوی این کارگران و خانواده آن‌ها نیست. 

وی ادامه داد: موضوع دیگری که در این جلسه پیگیری شد بحث کارگرانی است که به صورت فصلی در کردستان عراق و در کشورهای خلیج فارس کار می‌کنند. قرار شد موضوع دادنِ کارت هویت به این کارگران مورد توجه قرار بگیرد. ما در این جلسه از خانم قاسم‌پور خواستیم که به همراه سایر نمایندگان این موضوع را از وزارت کار پیگیری کنند. 

صدیقی گفت: موارد دیگری از جمله ساماندهی کارگران میدانی در استان کردستان و مشکلاتی از قبیل ۳۵ سال بازنشستگی کارگران ساختمانی مورد بررسی قرار گرفت. 

این فعال کارگری بیان کرد: کدام کارگر ساختمانی با این وضعیت می‌تواند تا ۳۵ سال بیمه‌پردازی کند در حالیکه وضعیتِ بیمه‌ی این کارگران مدام مورد تعرض قرار می‌گیرد. ما از نمایندگان مجلس می‌خواهیم که اجازه ندهند سازمان تامین اجتماعی دستورالعمل‌هایی به ضرر این کارگران صادر کند. 

صدیقی بیان کرد: علاوه بر دو سالی که کارگران ساختمانی از سهمیه بیمه محروم شده‌اند، بیمه‌ی خیلی از این کارگران در طی سال‌ها بر اثر بخشنامه قطع شده و بسیاری از آن‌ها طی بازرسی‌ها سهمیه‌ی بیمه‌ی خود را از دست داده‌اند. در یک کلام می‌توان گفت که تامین اجتماعی پا روی گلوی کارگران گذاشته است. 

وی ادامه داد: همچنین مشکل کارگران گازکش که تامین اجتماعی در حکمی بیمه‌ی آن‌ها را قطع کرده، موضوع دیگر مورد بحث در این جلسه بود. 

رئیس کانون انجمن‌های صنفی کارگران ساختمانی استان کردستان در پایان تاکید کرد: ما از همه‌ی نمایندگان مجلس که با شعار انقلابی بودن روی کار آمده‌اند درخواست می‌کنیم این موضوعات را پیگیری کنند و بخشی از فشار روی دوش این کارگران را بردارند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز