خبرگزاری کار ایران

توضیحات وزارت بهداشت برای یک گزارش

کد خبر : ۱۱۴۸۷۵۷

وزارت بهداشت در پاسخ به گزارشی با عنوان «فاصله بهداشت با استاندارد جهانی جذب نیرو» توضیحاتی ارائه داد.

به گزارش ایلنا، در این جوابیه آمده است:

در خصوص مشکل کمبود نیروی پرستار برای ارائه خدمات مراقبتی با کیفیت‌تر در موج‌های متعدد بیماری کرونا، علیرغم محاسبه و برآورد نیازهای استخدامی وزارت متبوع و ارسال آن به سازمان اداری و استخدامی کشور بصورت سالیانه و همچنین مذاکرات و پیگیری‌های متعدد با سازمان مذکور برای تخصیص مجوزهای استخدامی مورد نیاز، تعداد مجوزهای صادر شده از سوی سازمان فوق الذکر محدود است و میزان کمی از نیازهای نیروی انسانی در مراکز تابعه را پوشش می‌دهد، در همین راستا طی سال‌های ۱۳۹۸ و ۱۳۹۹ تعداد ۵۰ هزار مجوز استخدام پیمانی و ۲۲۸۴ مجوز استخدام قراردادی از سوی سازمان اداری و استخدامی کشور به وزارت متبوع تخصیص داده شد که مجوزهای مذکور براساس شاخص‌های مختلف و به تناسب کسری نیروی انسانی در مراکز تابعه بین دانشگاه‌ها و دانشکده‌های علوم پزشکی کشور توزیع گردید.

لیکن با توجه به مراتب پیشگفت و محدود بودن مجوزهای استخدامی وزارت متبوع، به دانشگاه‌های علوم پزشکی تابعه اجازه داده شده است در صورت کسری نیروی انسانی در مراکز تابعه، نسبت به ارسال درخواست مجوز بکارگیری نیرو در قالب شرکت‌های تامین نیرو و مشمولین قانون خدمت پزشکان و پیراپزشکان به وزارتخانه برای بررسی و صدور مجوزهای لازم اقدام نمایند. همچنین در خصوص به قلمداد کردن قانون تمدید دوساله خدمت پزشکان و پیراپزشکان به عنوان ترفندی برای پایمال نمودن حقوق دانش آموختگان رشته مذکور و فرار از استخدام رسمی و جذب نیروی پرستار در دانشگاههای علوم پزشکی، بر اساس مطالب پیشگفت و محدود بودن تعداد مجوزهای استخدامی وزارت بهداشت، به دانشگاههای علوم پزشکی تابعه اجازه داده شده است در صورت نیاز به نیروی انسانی وعدم وجود متقاضی گذراندن خدمات قانونی، از طریق تمدید مدت خدمت در واحدهای تابعه نسبت به رفع کمبود نیروی انسانی مورد نیاز اقدام کنند.

در پاسخ به اینکه تمدید خدمت پزشکان و پیراپزشکان باعث طولانی شدن مدت خدمت و از بین رفتن فرصت استخدام فارغ التحصیلان به دلیل محدودیت شرایط سنی می‌گردد، تمدید بصورت داوطلبانه بوده و افراد مذکور می‌توانند در آزمونهای استخدامی شرکت نمایند. همچنین مدت زمان خدمات قانونی از سن داوطلبان آزمون کسر می‌شود.

در خصوص پایین بودن ظرفیت استخدامی مناطق محروم و استفاده از سایر روش‌های تامین پرستار در استان سیستان و بلوچستان، به آگاهی می‌رساند در سال‌های ۱۳۹۸ و ۱۳۹۹ در راستای توزیع عادلانه منابع در کشور و افزایش فرصت‌های استخدامی در مناطق محروم، میزان ۶ درصد از مجوزهای استخدامی فوق الاشاره (۲۹۹۷ مجوز استخدام پیمانی و ۱۴۴ مجوز استخدام قراردادی) به سه دانشگاه علوم پزشکی مستقر در استان سیستان و بلوچستان از بین ۶۳ دانشگاه علوم پزشکی تابعه تخصیص داده شده است که درصد مناسبی از مجوزهای در اختیار وزارت متبوع بوده است. همچنین شایان ذکر است در طول ۱۰ سال اخیر حداقل ۵۰ درصد از مجوزهای استخدامی توزیع شده در دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور برای استخدام نیرو در مشاغل گروه پرستاری مورد استفاده قرار گرفته است.

با توجه به اینکه مجوزهای استخدامی اخذ شده از سازمان اداری و استخدامی کشور در سال‌های اخیر برای تامین نیروی انسانی در تمام رشته‌های شغلی مورد نیاز بوده است؛ از این خبرگزاری درخواست می‌شود نسبت به ارائه مستندات اخذ ۵۲ هزار مجوز استخدام پرستاری به این وزارتخانه اقدام کند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز