خبرگزاری کار ایران

پیام وزیر کار به مناسبت روز آمار و برنامه‌ریزی

asdasd
کد خبر : ۱۱۴۸۴۶۲

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، پیامی به مناسبت اول آبان روز آمار و برنامه ریزی گذار از نظام آمارهای سنتی به نظام آمارهای ثبتی صادر کرد.

به گزارش ایلنا، در پیام حجت‌الله عبدالملکی آمده است:

از الزامات تحقق اهداف کلان در حوزه‌های مختلف اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی، دستیابی به آمار و اطلاعات علمی و دقیق از وضعیت موجود است که این موضوع برای تدوین راهبردها، سیاستگذاری، برنامه ریزی، نظارت، هماهنگی و هدایت برنامه‌ها امری ضروری است. در عصر کنونی «گذار از نظام آمارهای سنتی به نظام آمارهای ثبتی مبنا و هوشمندسازی آن» تنها گزینه مؤثر، جهت ارتقاء کمی و کیفی و انتشار داده‌ها و اطلاعات آماری است.

در ادامه این پیام آمده است: داده‌ها و اطلاعات آماری صحیح از اهمیت بالایی برخوردار است، همچنانکه اشاره به یکپارچه‌سازی اطلاعات در نظام مالی و اقتصادی کشور با بهره گیری از روش‌های نوین تحلیل داده برای افزایش توان پیش بینی و پیشگیری در اصول دوازده‌گانه حاکم بر «نقشه ملی پیشگیری و مقابله با فساد اداری و اقتصادی» ابلاغ شده توسط رئیس جمهور محترم نیز، مؤید این امر مهم است.

لازم است داده‌های تولید شده آماری صحیح، علمی و قابل اعتماد بوده تا مبنای تصمیم گیری‌های داده محور جهت تدوین راهبردهای لازم در برنامه ریزی‌های آتی باشد و با تولید داده‌های معتبر، بستر مناسب برای تولید آمارهای رسمی کشور هموار گردد.

این پیام می‌افزاید: آمارهای رسمی تولید شده توسط مراجع ذیصلاح در خصوص وضعیت اقتصادی، جمعیتی، اجتماعی و زیست‌محیطی، جزئی ضروری از سیستم اطلاعاتی یک جامعه را فراهم می‌سازد به گونه‌ای که هم دولت، هم بخش خصوصی و هم عموم افراد جامعه از آن بهره‌مند می‌شوند. آن دسته از آمارهای رسمی که دارای اثرات مثبت است توسط مؤسسات آمارهای رسمی تهیه شده و بدون تبعیض در اختیار علاقمندان قرار می‌گیرد تا با این روش حق شهروندان در برخورداری از اطلاعات عمومی ادا شود. تولید آمارها نتیجه فعالیت‌های مختلفی از جمله: وضع قوانین و مقررات، تهیه تعریف‌ها و استانداردها، تعیین نیاز‌ها و اولویت ها، به کارگیری روش‌های علمی، طراحی ابعاد اجرایی، استخراج و پردازش و تحلیل داده‌ها است.

سخن آخر اینکه نظام آمار ملی به عنوان جزئی از نظام اطلاعات ملی با استفاده از ظرفیت نیروی انسانی متخصص و کارآمد و بکارگیری سامانه‌ها و فن آوری‌های نوین، می‌تواند با تبیین وضع موجود و همچنین شناسایی روند تغییرات، اطلاعات و آمار صحیح و به هنگام را براساس نیازمندی‌های موجود، تولید و در اختیار تصمیم گیران قرار دهد.

اینجانب ضمن تبریک فرا رسیدن روز «آمار و برنامه ریزی» به دست اندرکاران این حوزه، از زحمات فعالان عرصه آمار در کشور به ویژه کارشناسان وزارتخانه در واحدهای ستادی، اجرایی و سازمان‌های وابسته که در جهت افزایش آگاهی جامعه و ترویج فرهنگ تصمیم‌سازی بر مبنای شواهد، گام بر می‌دارند، تشکر و قدردانی می‌نمایم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز