خبرگزاری کار ایران

سود هنگفت آمازون از تخلفات مزدی در حقوق کارگران/ ایمنی و تشکل صنفی در این مجموعه معنا ندارد

asdasd
کد خبر : ۱۱۴۸۴۱۵

در دوران پاندمی کرونا که بسیاری از مشاغل دورکار بودند، مدیران آمازون، کارگرانی را که ماهیت کاری آن‌ها امکان دورکاری نداشت، وادار کردند در محل اشتغال خود حاضر شوند. کارگران شاغل در ۱۷۰ انبار آمازون از کاهش دستمزد خود در این دوران خبر دادند در حالی که در محل کار خود حاضر می‌شدند.

به گزارش خبرنگار ایلنا به نقل از لیبراستارت، بسیاری از کارگران شاغل در شعب آمازون با مشکلات متعددی روبرو هستند و هرکدام از مشکلات خود سخن می‌گویند. اخراج به دلیل اشکال در سیستم حضور و غیاب، فقدان ایمنی، کاهش ناگهانی دستمزد و دخالت کارفرما در تشکیل اتحادیه کارگری از مشکلاتی است که کارگران شرکت با آن دست و پنجه نرم می‌کنند. 

کمتر کسی تصور می‌کرد کارگران شرکت آمازون با مشکلات مزدی روبرو شوند و کارفرما در پرداخت دستمزد آن‌ها تخلف کند. به گفته «تارا جونز» از کارگران شاغل در انبار اوکلاهاما، نخستین بار نیست که مدیران این شرکت دست به تخلف مزدی می‌زنند. این موضوع بارها از سوی آن‌ها تکرار شده اما در دوران پاندمی کرونا بروز کرده است. 

کارگران، موضوع کسر حقوق را به گوش مدیران آمازون رسانده‌اند اما آن‌ها هیچ تمایلی به پرداخت حق و حقوق کارگران ندارند. به نظر می‌رسد، شرکت در طول یک سال و نیم گذشته از کاهش مزد ناگهانی کارگران سود هنگفتی را از آن خود کرده است. پرسنل این شرکت باور دارند، منفعت‌طلبی مدیران سبب شده تا نیروهای انسانی شاغل در این مجموعه با مشکلات متعددی روبرو شوند. 

در دوران پاندمی کرونا که بسیاری از مشاغل دورکار بودند، مدیران آمازون، کارگرانی را که ماهیت کاری آن‌ها امکان دورکاری نداشت، وادار کردند در محل اشتغال خود حاضر شوند. کارگران شاغل در ۱۷۰ انبار آمازون از کاهش دستمزد خود در این دوران خبر دادند در حالی که در محل کار خود حاضر می‌شدند. همچنین کارگرانی که در این بازه زمانی دورکار بودند، کاهش دستمزد را تجربه کرده‌اند. 

این در شرایطی است که آمازون اعلام کرده بود، دستمزد ساعتی بیش از ۵۰۰ هزار نفر از کارگران خود را افزایش دائمی خواهد داد. این افزایش دستمزدها قرار بود از ۵۰ سنت تا ۳ دلار در هر ساعت باشد. مدیران شرکت مدعی بودند تعداد ۵۰۰ هزار نفر در مقایسه با یک میلیون و سیصد هزار کارگر آمازون عدد بزرگی محسوب می‌شود.

روابط عمومی این مجموعه اعلام کرد: کسر حقوق کارگران را پرداخت خواهیم کرد و به دنبال چرایی به وجود آمدن این مشکل هستیم.» اگرچه آمازون مدعی حل مشکلات کارگران است اما بررسی‌ها نشان می‌دهد تاکنون هیچ اقدامی از سوی آن‌ها انجام نشده است. مدیران ادعا می‌کنند، خطای سیستمی در ثبت ساعات اشتغال کارگران سبب این مشکل یعنی کسر دستمزد نیروهای انسانی شده اما این بیان، ادعایی واهی بیش نیست. دستمزد کارگران به صورت تعمدی کاهش یافته و تمامی کارگران یقه آبی و سفید را تحت تاثیر منفعت‌طلبی مدیران قرار گرفته‌اند. به طور قطع، این موضوع را باید بزرگ‌ترین مشکل نیروهای این شرکت دانست. 

به گفته انجمن کارگران و بازنشستگان آمازون در اوکلاهاما، بسیاری از شاغلان این شرکت با مشکلات متعددی روبرو هستند. به طور مثال، مشکلات نرم‌افزاری دستگاه حضور و غیاب سبب شده تا چالش‌های بسیاری مثل از دست دادن فرصت شغلی، گریبان کارگران را در دست بگیرد و برای تامین معیشت دچار مشکل شوند. همچنین کارگرانی که موفق شده‌اند به محل کار خود بازگردند، ناچار هستند دستمزد کمتری نسبت به قرارداد پیشین خود دریافت کنند. 

شرکت آمازون با نیروی کار تحت پوشش خود برخورد مناسبی ندارد، در حال حاضر ۱ میلیون و ۳۰۰ هزار کارگر نسبت به وضعیت شغلی خود معترض هستند و تعداد آن‌ها به شدت در حال افزایش است. بررسی‌ها نشان می‌دهد، آمازون هر هفته حدود ۳ درصد از کارگران قرارداد ساعتی خود را اخراج می‌کند. 

برخی از کارشناسان ایمنی بهداشت باور دارند، وضعیت ایمنی در کارگاه‌های آمازون به هیچ وجه مناسب نیست. به گفته آن‌ها، این شرکت از کارکنان انبار به اندازه کافی محافظت نمی‌کند و منتقدان داخلی را به ناحق مجازات می‌کند. نرخ گردش مالی سالانه آمازون در مقایسه با سایر رقبای خود بیشتر است که بخش عظیمی از آن را می‌تواند برای تامین ایمنی نیروهای انسانی تحت پوشش خود هزینه کند. 

مشکلات متعدد این شرکت سبب شده تا کارگران با پیگیری مشکلات خود از طریق قانون بتوانند مشکلاتشان را حل کنند. در دوران پاندمی ویروس کووید ۱۹، کارگران شاغل در انبار آمازون نسبت به شرایط پرخطر کاری خود انتقاداتی وارد کرده‌اند. اعتراض کارگران آمازون با واکنش فعالان کارگری همراه بوده است. برخی معتقدند، این اعتراض‌ها منجر به خدشه‌دار شدن این شرکت شده و آمازون را در عرصه جهانی بی‌اعتبار کرد. 

یکی از وکلای شرکت آمازون اتهامات مطرح شده علیه کارگران را منطقی می‌داند. با این حال پس از افزایش اعتراض‌ها، آمازون تصمیم گرفت تا نیروهای معترض را بیکار کند و در این بین، وکلای این شرکت معتقدند، هرگونه اقداماتی که علیه کارگران صورت می‌گیرد، منصفانه است. 

پس از افزایش هجمه‌ها علیه آمازون، این شرکت در بیانیه‌ای اعلام کرد: ما به حقوق کارکنان خود احترام گذاشته‌ایم؛ تمامی شاغلان این مجموعه می‌توانند مشکلات خود را بیان کنند بدون اینکه نگران آینده شغلی خود باشند. 

نفوذ کارفرما در انتخاب اعضای اتحادیه کارگری

یک عضو از شورای ملی ایالات متحده با توجه به افزایش مشکلات کارگران این مجموعه، تاسیس اتحادیه مستقل برای کارگران آمازون در «آلاباما» را پیشنهاد داد. این پیشنهاد حلال مشکلات نبود اما مشکلات آن‌ها مورد توجه قرار گرفت. به گفته کارگران، کارفرما با استفاده از قدرت خود در انتخابات ورود کرده و در نتایج تاثیر داشته است. هیات مدیره آمازون با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد: درباره نتایج حاصله اتحادیه کارگری تصمیم‌گیری خواهد کرد. 

اگر هیات امنای این شرکت تصمیم به ابطال نتایج قبلی و برگزاری انتخابات جدید بگیرد؛ به طور قطع، کارگران شانس بیشتری برای پیروزی خواهند داشت. «تیمسترها» تصمیم گرفته‌اند با تشکیل کمپینی روند انتخابات کارگری آمازون را زیر سوال ببرند. آن‌ها تلاش کرده‌اند تا با مواردی مثل تحریم شرکت و برپایی اعتراض کارگری مسئولان شرکت را تحت فشار قرار دهند. 

بر اساس قوانین ایالت کالیفرنیا، شرکت آمازون مجبور است به برگزاری انتخابات اتحادیه‌های کارگری توجه کند اما عملکرد این شرکت نشان می‌دهد نه تنها به قانون بی‌تفاوت است بلکه در جهت تضعیف آن و نادیده گرفتن حقوق کارگران تلاش کرده است. 

با این حال تاخیر در اعلام نتایج موجب نگرانی کارگران شده است. زیرا نتایج انتخابات نشان داد، کارگرانی که به کارفرما نزدیک بودند توانسته‌اند کرسی بیشتری از اتحادیه را به دست بیاورند. ترکیب حضور کارگران نزدیک به کارفرما نسبت به یقه‌آبی‌های واقعی دو به یک است. 

اتحادیه‌ها و حامیانشان استدلال می‌کنند تنها در صورتی به نتیجه خواهند رسید که تاکتیک‌های ساختاری جدیدی برای سازماندهی اتحادیه‌های کارگری خود استفاده کنند. اعضای گروه «تیمستر» که تعداد آن‌ها به بیش از یک میلیون نفر می‌رسد، مقاوله‌نامه‌ای در ماه ژوئن صادر کرد؛ بر اساس این تصمیم اتحادیه کارگران آمازون متعهد می‌شود تا تمامی منابع لازم برای سازماندهی کارگران و تمامی مولفه‌هایی کمک‌کننده برای مزدبگیران را فراهم کند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز