خبرگزاری کار ایران

نامه کانون انجمن‌های صنفی مسئولین ایمنی و بهداشت خراسان رضوی به وزیر کار/ آموزش ایمنی را به بخش خصوصی نسپارید!

asdasd
کد خبر : ۱۱۴۷۹۳۱

محمدجواد حیدری در نامه‌ای به وزیر کار، به شیوه‌ی اموزش‌های ایمنی برخط اعتراض کرد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، در نامه رئیس کانون انجمن‌های صنفی کارگری مسئولین ایمنی و بهداشت خراسان رضوی به وزیر کار، به نکات مهمی در ارتباط با ایمنی و آموزش ایمنی اشاره شده است.

در این نامه آمده است:

پیرو فرمایشات جنابعالی در دیدار با تشکلات کارگری مبنی بر اعلام مشکلات و راهکار‌ها مواردی هر چند مختصر در خصوص حوزه بسیار مهم تأیید صلاحیت ایمنی پیمانکاران که تحت نظر معاونت محترم روابط کار آن وزارتخانه در حال اجرا می‌باشد را به عرض می‌رساند. طبق ماده ۸۵ قانون کار، صیانت از نیروی انسانی و منابع مادی کشور با رعایت دستورالعمل‌هایی که از طریق شورای عالی حفاظت فنی وزارت کار و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تدوین می‌شود برای کلیه‌ی کارگاه‌ها، کارفرمایان، کارگران و کارآموزان الزامی است. از این رو آئین نامه آموزش ایمنی کارگری پیمانکاران مدتی است توسط بخش خصوصی تحت بستر مجازی و برخط از سوی برخی شرکت‌های تحت قرار داد با معاونت روابط کار (شرکت اترک) آغاز گردیده است. در این راستا آسیب‌های ایجاد شده در این شیوه‌ی آموزشی برای قشر کارگران روزمزد، قرارداد معین و فصلی که عمدتا بیسواد و یا کم سواد هستند را بارها متذکر شدیم، عدم توانایی در بهره برداری از سامانه آنلاین اینترنتی، عدم آگاهی از نحوه اخذ کد احراز هویت الکترونیکی سامانه جامع روابط کار، نداشتن تلفن یا سیستم هوشمند جهت ورود به کلاس‌های برخط، عدم اطلاع از نحوه فعال کردن سیستم آموزش برخط و فقدان اثربخشی در امر فراگیری مفاهیم ایمنی از جمله همین موارد است.

علاوه بر این فرآیند پیچیده هزینه‌های متعددی از جمله هزینه اینترنت، هزینه‌های ثبت نام در کلاس هر نفر ۸۵۰۰۰تومان و هزینه احراز هویت ۱۲۴۵۰تومان برای این عزیزان ایجاد شده که عمدتا کارفرمایان این هزینه را از حقوق نامبردگان کسر می‌نمایند. اجرای آموزش از سوی بخش حاکمیتی دولت با اخذ شهریه مغایر با قوانین بالا دستی نظام جمهوری اسلامی مبنی بر آموزش رایگان بوده و گاهاً به دلایل فوق کارفرمایان از برگزاری این آموزش‌ها سر باز زده و موضوع صیانت از نیروی انسانی فراموش می‌گردد. از طرفی بر اساس بند یک از اصل پنجم وظایف و سیر تحول بازرسی کار، آموزش مسائل مربوطه به حفاظت فنی و راهنمایی کارگران، کارفرمایان و کلیه افرادی که در معرض صدمات و ضایعات ناشی از حوادث و خطرات ناشی از کار قرار دارند بر عهده این عزیزان می‌باشد که در حال حاضر خارج از محدوده زمان اداری و با اخذ وجوه به عنوان حق التدریس در حال انجام است که مطمئنا در استقلال نظر در فرآیند بازرسی از محیط کار پیمانکاران نیز تاثیر گذار خواهد بود. براساس فرمایشات مقام معظم رهبری با موضوع عدالت محوری و فساد ستیزی و توجه به نهاد‌های مردمی استفاده از انجمن‌های صنفی کارگری در حوزه ایمنی و بهداشت کار به جای شرکت‌های غیر مرتبط و تازه تاسیس می‌تواند کمک شایانی به این موضوع نماید. انجمن‌های صنفی کارگری ایمنی و بهداشت سراسر کشور با تخصص‌های لازم و تجربیات چندین‌ساله در صنعت و پروژه‌های عمرانی، نفت و گاز و… به عنوان شرکای اجتماعی آن وزارتخانه سال‌هاست در کنار صنایع و قشر زحمتکش در راستای فرهنگ‌سازی ایمنی و کاهش حوادث قدم برداشته و می‌توانند کمک شایانی به این امر داشته باشند تا انشااله محیط کار کارگران را از وجود چنین شرکت‌هایی که پیش از صیانت از نیروی انسانی به سود و منفعت خود می‌اندیشند پاکسازی گردد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز