خبرگزاری کار ایران

بیمارستان‌ها با تمدید طرح یا قرارداد ۸۹ روزه حق پرستاران را پایمال می‌کنند

asdasd
کد خبر : ۱۱۳۴۲۰۵

قائم مقام سازمان نظام پرستاری گفت: برخی بیمارستانها و دانشگاههای علوم پزشکی به جای استفاده از ظرفیت‌های قانونی استخدام پرستاران، دوره دوساله طرح فارغ التحصیلان پرستاری را تمدید می‌کنند یا با این نیروها قرارداد ۸۹ روز می‌بندند و با این ترفند حقوق آنان را پایمال و انگیزه کاری آنان را کم می‌کنند.

به گزارش ایلنا به نقل از سازمان نظام پرستاری، عبدالله صفری درباره وضعیت طرح پرستاران توضیح داد: پرستاران به طور قانونی باید دو سال دوره طرح بگذراند. وقتی بعد از دو سال دوره طرح پرستاران تمدید طرح می‌شود نشان‌دهنده این است که وزارت بهداشت به نیروهای پرستار نیاز شدید دارد و در قالب تمدید طرح از نیروی پرستاران استفاده می‌کند. 

وی گفت: پرستاری یکی از رشته‌های دارای طرح اجباری در وزارت است و فارغ التحصیلان آن باید حداکثر ۲۴ ماه به ارائه خدمت در مراکز درمانی کشور بپردازند. اما دوره طرح خدمت پرستاران گاهی به علت شیوع بیماری‌های خاص یا بر اساس نیاز بیمارستان‌ها تمدید می‌شود و شرایطی را فراهم می‌آورد تا پرستاران در قالب دوره طرح ۳۰ ماه خدمت کنند. 

قائم مقام سازمان نظام پرستاری ادامه داد: اگر چه با تمدید دوره طرح پرستاران نیاز وزارت بهداشت به پرستار به طور موقت رفع می‌شود. اما باید در نظر داشته باشیم سن مناسب استخدام پرستاران محدود است و اگر از سن استخدام این نیروها بگذرد دیگر نمی‌توانند، در آزمون استخدامی رسمی شرکت کنند و این موضوع به کاهش انگیزه آنان منجر می‌شود. 

وی اضافه کرد: از مسئولان وزارت بهداشت و سازمان برنامه و بودجه درخواست داریم، به جای تمدید دوره طرح فارغ التحصیلان پرستاری با استخدام دائمی آنان باعث افزایش انگیزه فعالیت پرستاران و بالا رفتن کیفیت خدمات پرستاری شوند. 

قائم مقام سازمان نظام پرستاری درباره تفاوت نیروهای رسمی و شرکتی گفت: تفاوت نیروهای رسمی با شرکتی باعث ناعدالتی و نارضایتی در گروه پرستاری می‌شود. نیروهای شرکتی یا طرحی مانند پرستاران رسمی در بیمارستان‌ها مشغول ارائه یک نوع خدمت هستند. اما با وجود فعالیت یکسان، دریافتی‌های متفاوتی دارند. این ناعدالتی به نوبه خود باعث اختلاف و تبعیض در سیستم سلامت کشور می‌شود. 

صفری بیان کرد: چندین نوع روش برای جذب پرستاران وجود دارد. استخدام به صورت نیروی‌های شرکتی، طرحی، قرارداد ۸۹ روزه، پیمانی و رسمی. در ایام کرونا برخی بیمارستان‌ها به علت کمبود نیرو با قراردادهای ۸۹ روزه با پرستاران به صورت موقت نیاز خود را برای خدمات مراقبتی و پرستاری رفع اما با این کار در واقع حقوق این نیروها را پایمال می‌کنند. 

بدون مراقبت پرستاران کشته‌های کرونا بیشتر می‌شد

وی ادامه داد: استخدام پرستاران به صورت ۸۹ روزه در بحران کرونا اوج بدسلیقگی و ناعدالتی مسئولان را می‌رساند. اگر مراقبت‌های پرستاران نبود، بحران کرونا به مراتب بیش از آنچه امروز هست در ایران کشته می‌داد، زیرا کرونا درمان و داروی مشخصی ندارد و فقط مراقبت و مراقبت است که جان بیماران را نجات می‌دهد. 

قائم مقام سازمان نظام پرستاری افزود: متاسفانه هنوز استخدام‌های ۸۹ روزه پرستاران در دانشگاههای علوم پزشکی ادامه دارد. به محض اوج گرفتن کرونا اطلاعیه جذب پرستار ۸۹ روزه می‌دهند و با فروکش کردن آن با این نیروهای فعال و کارآمد تسویه حساب می‌کنند. بهترین روش جبران کمبود نیرو و تکریم از مدافعان حوزه سلامت استخدام آنان می‌باشد. 

وی درباره تسهیلات به خانواده شهدای مدافع سلامت گفت: با وجود تاکید مقام معظم رهبری و مسئولان کشوری تاکنون پرونده حدود ۵۰ درصد از شهدای مدافع سلامت رسیدگی نشده است. 

صفری ادامه داد: ضروری است پرونده‌های شهدای مدافع سلامت هرچه سریعتر تعیین تکلیف شود تا بیشتر از این، خانواده‌های آنان آزرده خاطر نشوند. شهدای مدافع سلامت مانند شهدای دفاع مقدس هستند. آنان در خط مقدم جنگی بوده‌اند که دشمن آن مشخص نیست و با یک ویروس ناشناخته مبارزه می‌کردند. 

قائم مقام سازمان نظام پرستاری گفت: پرستاران حدود ۱۹ ماه است با ایثار و از خود گذشتگی تمام، در محیط پراسترس بیمارستان‌ها مشغول ارائه خدمت هستند. اغلب آنان به ویروس کرونا مبتلا شده و برخی از آن‌ها دچار عوارض شدید ریوی، قلبی و روحی- روانی شده‌اند به طوری که توانایی و کارایی آنان را کاهش داده است. حتی تعداد زیادی از پرستاران به علت ضعف و ناتوانی از گردونه خدمت خارج شده‌اند. 

وی بیان کرد: در بحران کرونا تعدادی از پرستاران بعد از ابتلا به کرونا به نوعی جانباز دفاع مقدس سلامت شده‌اند بنابراین باید به آنان امتیاز شبه ایثارگری تعلق بگیرد تا کمی خدمات ایثارگرایانه آنان جبران شود. 

صفری درباره پاداش پرستاران در دوران کرونا گفت: تاکنون یک تا دو بار پاداش کرونا با مبلغ ناچیز به پرستاران داده شده است. تقسیم ناعادلانه این پاداش‌ها موجب نارضایتی در میان پرستاران شده است. از مسئولان وزارت بهداشت می‌خواهیم مستقیما بر فرمول پرداخت پاداش‌ها نظارت کنند و با در نظر گرفتن پاداش‌های مناسب انگیزه پرستاران را که در بحران کرونا در خط مقدم مبارزه بوده‌اند، افزایش دهند. 

قائم مقام سازمان نظام پرستاری تصریح کرد: مهمترین درخواست پرستاران از دولت توجه ویژه به قوانین بر زمین مانده پرستاری است. پرستاران چیزی به جز حقوق قانونی خودشان نمی‌خواهند. قوانینی که سال‌ها است تصویب شده اما در پیچ و خم‌های اداری مغفول مانده است. از این مصوبات بر زمین مانده می‌توان مصوبه تبدیل وضعیت کلیه نیروها (شرکتی، طرحی و…)، قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری و پرداخت فوق العاده خاص پرستاران اشاره کرد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز