خبرگزاری کار ایران

با دستور کمیسیون اصل نود مجلس؛

ایمیدرو مکلف به پرداخت خسارت به کارگران بازنشسته معدن زغال سنگ سنگرود شد

asdasd
کد خبر : ۱۱۳۳۴۷۸

کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی، شرکت ایمیدرو را مکلف به پرداخت خسارت به کارگران بازنشسته معدن زغال سنگ سنگرود و جلب رضایت آنان کرد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، منابع کارگری در معدن زغال سنگ سنگرود به ایلنا گفتند: به دنبال مراجعه‌ی حضوری تعدادی از کارگران به مجلس و ارائه مستندات مربوط به بازنشستگی، بلافاصله اعضای کمیسیون اصل ۹۰ مجلس که پیش از این با احضار تعدادی از مسئولان و مدیران عالی وزارت صمت، سازمان ایمیدرو، وزارت تعاون، سازمان تأمین اجتماعی، سازمان بازرسی کل کشور و معاونت حقوقی ریاست جمهوری تشکیل جلسه داده بود، دستور کتبی پرداخت خسارت به کارگران بازنشسته معدن زغال سنگ سنگرود و جلب رضایت آنان را صادر کرد.

در همین رابطه، یکی از کارگران بازنشسته گفت: حدود ۱۲۷ کارگر هستیم که بعد از ۲۰ تا ۳۰ سال کار در واحدهای محتلف شرکت زغالسنگ سنگرود (واحد البرز غربی) به صورت سخت و زیان‌آور همزمان با تعطیلی اجباری این واحد معدنی با حداقل حقوق بازنشسته شدیم.

او در این خصوص تشریح کرد: سال ۹۳ بعد از تعطیلی اجباری معدن سنگرود و اجتماع یک ماهه کارگران در محل کار در شهرستان رودبار و در تهران، در نهایت دولت وقت در حمایت از کارگران مصوبه‌ای نوشت که در این مصوبه تاکید شده بود بیمه بیکاری کارگران معدن البرز غربی به عنوان سخت و زیان‌آور شناخته شود.

او گفت: بند دوم این مصوبه در ارتباط با حقوق کارگران، الزام کرده بود که آخرین مزد دریافتی مبنای محاسبه‌ی مستمری بازنشستگی باشد اما وقتی کارگران به بیمه بیکاری رفتند و بازنشسته شدند، متوجه شدند که بند دوم حذف شده است و هرچه پیگیری کردیم، به جایی نرسیدیم. به ایمیدرو (نهاد بالادستی معدن) اعتراض کردیم اما نتیجه نداد؛ به تامین اجتماعی اعتراض کردیم، بازهم نتیجه نداد؛ درصورتی‌که تامین اجتماعی برای بازنشسته کردن این تعداد کارگر بیش از ۲۰ میلیارد تومان هزینه دریافت کرده بود. به همین دلیل، حقوق بازنشستگی ما خیلی کم محاسبه شده است. هرچه پیگیری می‌کردیم به جایی نمی‌رسیدیم؛ گویا همان بیمه بیکاری را مبنای محاسبه‌ی مستمری ما قرار داده‌اند.

نماینده کارگران در پیگیری مطالباتشان اضافه کرد: درنهایت برای پیگیری حقوق بازنشستگی‌مان پایان سال گذشته (۹۹)) با مراجعه به دفتر کمیسیون اصل نود مجلس با ارئه مستندات درخواست کمک کردیم. کمیسیون فروردین ماه سال جاری با احضار تعدادی از مسئولان و مدیران در پیگیری مطالبات کارگران را محق دانستند.

به گفته این نماینده؛ با پیگیری‌هایی که انجام شده در حال حاضر نامه کمیسیون اصل ۹۰ در بخش کارگزینی شرکت ایمیدرو ثبت شده و ما کارگران منتظر اقدام ایمیدرو برای جبران خسارت تا وصول مطالبات بازنشستگی خود هستیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز