خبرگزاری کار ایران

در برنامه چشم‌انداز مطرح شد؛

از تمامیت قانون کار و تامین اجتماعی دفاع می‌کنیم و از موضع خود کوتاه نمی‌آییم/ نمی‌توان با ادعای حمایت از نسل آینده حقوق اجتماعی را به ۵۰ سال قبل برگرداند

asdasd
کد خبر : ۱۱۳۳۳۰۰

علیرضا محجوب گفت: ما همواره از تمامیت قانون کار و قانون تامین اجتماعی دفاع می‌کنیم و از این موضع خود کوتاه نمی‌آییم. معتقد هستیم حتی حقوقی که برای حمایت از کارگران نوشته شده کم است و باید حمایتهای جدیدی از کارگران صورت بگیرد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، برنامه چشم‌انداز یکشنبه شب ساعت ۲۱ از شبکه‌ی ایران کالا با موضوع اصلاح روابط کار، تامین اجتماعی و توسعه‌ی اشتغال برگزار شد. 

در این برنامه علیرضا محجوب (دبیرکل خانه کارگر) در پاسخ به این سوال که آیا نباید برای افزایش اشتغال قوانین مربوط به تامین اجتماعی را تغییر داد، گفت: ما اصلا نمی‌گوییم که اعمال و بخشنامه‌های سازمان تامین اجتماعی بدون ایراد است و باید تماما از آن دفاع کرد بلکه معتقد هستیم همه‌ی این‌ها قابل گفتگو است و به بخشی از این بخشنامه‌ها ایراد وارد است. 

وی ادامه داد: برخی از دستورالعمل‌ها و بخشنامه‌ها فراتر از قانون است و ما این را بارها تذکر داده‌ایم. بنابراین اگر منظور از تسهیلِ کار برای کارفرمایان، تصحیحِ این بخشنامه‌ها و تصمیماتی است که در دوره‌های مختلف و توسط برخی از مدیران گرفته شده است، درست است و ما آن را قبول داریم اما اگر منظور تغییر و اصلاح قانون کار و قانون تامین اجتماعی است ما بارها مخالفت خود را با این موضوع اعلام کرده‌ایم. 

محجوب گفت: بسیاری از بخشنامه‌ها باید به مبدا قانون بازگردد و با قانون مورد قضاوت قرار بگیرد در این صورت اصلا برخی از مشکلات پیش نمی‌آید. بنابراین دقت داشته باشیم که نباید کلیات قانون را زیر سوال ببریم. به اعتقاد ما نظام تامین اجتماعی و اصل ۲۹ قانون اساسی که حکم به این نظام کرده است غیرقابل تغییر است. قانون تامین اجتماعی از سال ۵۴ نوشته شده است. 

دبیرکل خانه کارگر بیان کرد: وقتی در خصوص قانون کار صحبت می‌کنیم درخصوص کلیت آن بحث می‌کنیم و از کلیت آن قانون دفاع می‌کنیم. ما معتقد هستیم اشتغال موضوعی متفاوت با روابط کار است. 

محجوب تاکید کرد: ما همواره از تمامیت قانون کار و قانون تامین اجتماعی دفاع می‌کنیم و از این موضع خود کوتاه نمی‌آییم. معتقد هستیم حتی حقوقی که برای حمایت از کارگران نوشته شده کم است و باید حمایتهای جدیدی از کارگران صورت بگیرد. برخی از روابط باید جور دیگری نوشته شود. 

وی بیان کرد: آیا نیروی متخصصی که از دانشگاه فارغ‌التحصیل می‌شود حاضر می‌شود با همین حقوقی که برایش تعیین شده کار کند که شما می‌خواهید از سر و ته این قوانین هم بزنید؟ الان خیلی از جوانان معتقد هستند بیکاری بهتر از این است که با حقوق سر کار بروند. اینها موضوعاتی است که وجود دارد و باید به آن توجه کرد. 

دبیرکل خانه کارگر گفت: بنابراین من باز تاکید می‌کنم که اگر صحبت از تصحیح است ما به تصحیحی نیاز داریم که سازنده باشد و نسل آینده را به حقوق اجتماعی امیدوار کند. ما نمی‌توانیم حقوق اجتماعی را به ۵۰سال قبل برگردانیم و بعد بگوییم به نسل آینده فکر می‌کنیم و می‌خواهیم اشتغال ایجاد شود. 

در بخش دیگری از این برنامه علی اصغر آهنی‌ها (نماینده کارفرماها در شورایعالی کار) در پاسخ به این سوال که آیا نباید برای افزایش اشتغال قوانین مربوط به تامین اجتماعی را تغییر داد، گفت: طی برنامه سوم مصوب شد قانون تامین اجتماعی، قانون کار و قانون بیمه بیکاری همزمان بازنگری و اصلاح شود به نحوی که روابط بین کارفرما و کارگر را به شکل شفاف تعریف کند و ابهاماتی را که در خیلی از بندها وجود دارد را رفع کند. 

وی ادامه داد: متاسفانه قریب به بیست سال از آن زمان می‌گذرد و دولت‌ها این کار را انجام ندادند. طبیعتا ما باید این قوانین را به روز و اصلاح کنیم و روابط بهتری را برای کارگران و کارفرمایان داشته باشیم. 

آهنی‌ها با اشاره به قوانین مربوط به کارهای سخت و زیان‌آور گفت: در حال حاضر بسیاری از مشاغلی که سخت و زیان‌آور نیستند در زمره‌ی کارهای سخت و زیان‌آور قرار گرفته و این موضوع هم به کارفرما هزینه وارد کرده و هم از آنجا که شخصی که باید سی سال کار کند، بیست سال کار می‌کند و به سازمان تامین اجتماعی زیان وارد کرده است. 

نماینده کارفرماها در شورایعالی کار همچنین با اشاره به بدهی دولت به سازمان تامین اجتماعی گفت: این بدهی الان حدود ۳۰۰هزار میلیارد تومان است و سازمان تامین اجتماعی برای اینکه چرخ خو را بچرخاند با بخشنامه‌های جدیدی که صادر کرد به کارفرمایان فشار بیشتری وارد کرد. بازرسی تبدیل به حسابرسی شد و مشکلات بسیاری را برای کارفرمایان به وجود آورد. 

وی گفت: در دوره‌ی آقای سالاری نگاه آقای سالاری تا حدودی به سمت اصلاح رفت و امیدواریم در دولت جدید این اشکالات را رفع کنیم. 

آهنی‌ها گفت: اگر ما روابط را سالم کنیم می‌توانیم بستر مناسبی برای اشتغال و سرمایه‌گذاری فراهم کنیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز