خبرگزاری کار ایران

کرونا تهدیدی جدی برای سلامت روانی پرستاران

asdasd
کد خبر : ۱۱۳۲۹۴۱

پرستاران در دوران کرونا به علت سختی مضاعف کار، فوت بیماران و دوری از خانواده، بیش از پیش در معرض خطر آسیب‌های روانی قرار دارند.

به گزارش ایلنا به نقل از سازمان نظام پرستاری، مرتضی حاج بابایی درباره آثار روانی فشار کاری پرستاران به خصوص بعد از کرونا گفت: حدود دو سال از فراگیری پاندمی کرونا در سراسر دنیا می‌گذرد. در این بحران کادر درمان مخصوصا پرستاران تحت آسیب‌های روحی و روانی زیادی بوده‌اند. 

این روانشناس ادامه داد: شرایط پراسترس شیوع بیماری کرونا همزمان با کمبود نیروی پرستار و شیفت‌های طولانی مدت باعث شد، پرستاران علاوه بر خستگی جسمی فشار روحی و روانی زیادی را تحمل کنند. 

وی گفت: دوری از اعضای خانواده به خاطر ترس از ناقل بودن، افزایش فوتی‌های کرونا در بیمارستان‌ها و فعالیت در محیط پر از استرس بیمارستان به فرسودگی جسمی و روحی و روانی پرستاران منجر شد. 

حاج بابایی افزود: در مواقعی عادی استرس و فشار روانی به صورت موقتی و در یک زمان مشخص به فرد تحمیل می‌شود و سریع پایان می‌یابد، اما در دوران کرونا پرستاران در معرض استرس‌های طولانی مدت و بدون زمان مشخص قرار دارند. 

وی ادامه داد: ضروری است سلامت روحی و روانی پرستاران بررسی شود تا در صورت مشاهده آسیب در آنان سریعتر پیگیری شده و تصمیمات مدیریتی همراه با ارائه خدمات مطلوب برای پرستاران در نظر گرفته شود. 

حاج بابایی درباره تاثیر فشار روانی بر عملکرد پرستاران گفت: پرستاران افزایش و سختی کار در محیط بیمارستان‌ها را، راحت‌تر می‌توانند تحمل کند، اما وجود استرس و فشار روحی- روانی سبب تحلیل رفتن توان و قدرت پرستاران شده و مقاومت آنان را از بین می‌رود. 

وی اضافه کرد: آسیب و فشار روحی و روانی برای پرستاران مسئله‌ای نیست که فقط در دوران کرونا برای جامعه پرستاری مطرح باشد. پرستاران قبل از بحران کرونا دچار آسیب‌های روحی و روانی بوده‌اند و در این بحران به علت افزایش فوت بیماران، دوری از خانواده و شروع پیک‌های کرونا فرسودگی روحی و روانی آنان نیز افزایش داشته است. 

این روانشناس گفت: برای جلوگیری از فرسودگی روانی پرستاران اولین کار بررسی علت به وجود آمدن اختلال‌های روانی است. با شناخت علت می‌توانیم بر مشکلات روحی و روانی پرستاران غلبه و بهداشت روان پرستاران را حفظ کنیم. در مواقعی که پرستاران دچار مشکلات روحی روانی شدند باید با بررسی علت و برطرف کردن آن، انگیزه و خود آگاهی را در پرستاران افزایش دهیم. 

حاج بابایی افزود: سازمان بهداشت جهانی اعلام کرده که در شرایط عادی از میان هر ۲۴ نفر اعضای هر جامعه، چهار نفر به خدمات مشاوره و روانشناسی نیاز دارند. حالا با نظر گرفتن بحران کرونا و افزایش بیماری نیاز به ارائه خدمات مشاوره در جامعه بیشتر حس می‌شود و قطعا خدمات مشاوه و سلامت روان در بیمارستان‌ها برای پرستاران که هر روز با سختی کار و فوت بیماران رو به رو هستند باید بیشتر باشد. 

وی خاطرنشان کرد: در بحث بهداشت روان و سلامت روانی پرستاران و خانواده‌هایشان باید توجه ویژه‌ای داشته باشیم. آنان در این بحران خط مقدم مبارزه با بیماری‌ها و اوج گیری پیک‌های کرونا بوده‌اند؛ آنان قطعا صحنه‌های دردناک مثل فوت همکارانشان، دوری از خانواده‌های خود و مرگ بیماران را دیده‌اند؛ بنابراین ضروری است برای سلامت روانی آنان و ایجاد انگیزه اقدامات لازم انجام شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز