خبرگزاری کار ایران

نارضایتی کارگران سیر و حرکت راه‌آهن از شرایط کار با پیمانکاران

asdasd
کد خبر : ۱۱۳۲۸۵۶

برخی کارگران سیر و حرکت راه آهن به شرایطی که از سوی پیمانکاران برای کار و پرداخت معوقات مزدی آن‌ها تعیین شده است، اعتراض دارند.

منابع کارگری در راه‌آهن به خبرنگار ایلنا گفتند: برخی کارگران سیر و حرکت راه آهن که تحت مسئولیت پیمانکاران با عنوان شغلی «لکوموتیوران»، «سوزنبانان»، «پست بازدید»، «رئیس قطار»، «ماموربازدید فنی قطار»، « مامورعلائم» و «مانورچی» اشتغال دارند از شرایط کار و نحوه پرداخت مطالبات رضایت ندارند.

از قرار معلوم این کارگران به شرایطی که توسط پیمانکاران برای کار آن‌ها تعیین شده، معترض و خواستار نظارت شرکت راه‌آهن به عنوان کارفرمای مادر بر عملکرد پیمانکاران هستند.

یکی از کارگران سیر و حرکت گفت: دست‌کم ۱۰ تا ۱۲ هزار کارگر در واحد سیر و حرکت و ناوگان راه‌آهن سراسر کشور زیر نظر یک یا چند پیمانکار واحد مشغول کارند و همواره بخشی از مطالبات مزدی آن‌ها توسط پیمانکاران پرداخت نمی‌شود.

وی با اشاره به میانگین ۱۵ تا ۱۹ سال سابقه کاری خود و همکارانش در راه‌آهن گفت: پیمانکار تامین نیرو در مقام کارفرما به هیچ‌یک از تعهدات مزدی خود در قبال کارگران سیر و حرکت و ناوگان عمل نمی‌کند. به نظر می‌رسد این شرکت‌ها صرفا برای دور زدن قانون تاسیس شده‌اند.

این کارگر راهدار گفت: به عنوان نمونه همکاران سیر و حرکت ما در مشهد که تحت مسئولیت یک شرکت پیمانکار مشغول کارند گزارش داده‌اند شش‌ سال حق سیر خود را دریافت نکرد‌ه‌اند. در عین حال دو سال لباس کار آنها داده نشده است. همچنین حق غذا به ماموران سیر داده نشده یا اگر داده شده، بسیار کم است. در شرایط سخت کرونا نیز به صورت رفت و برگشت فقط یک ماسک به ماموران داده می‌شود که کافی نیست.

وی افزود: این کارگران با روزی ۱۴ ساعت کار مداوم و سخت از فشار کار با پیمانکاران رنج می‌برند. آنها گزارش داده‌اند که قطار اگر ده ساعت تاخیر داشته باشد ریالی بابت اضافه کار در این تایم دریافت نمی‌کنند اما اگر در موقع سیر که به آنها گفته می‌شود ده دقیقه زودتر حاضر باشند حتی یک دقیقه به هر دلیل پیش بینی نشده‌ای تاخیر داشته باشند سریعا جریمه و مجازات می‌شوند. در نهایت ماموری که سه مرتبه تاخیر یک تا سه دقیقه‌ای قبل از سیر داشته باشد، حکمش اخراج است.

وی با یادآوری اینکه خواهان حذف پیمانکار در بخش‌های مختلف راه‌آهن هستیم، در ادامه افزود: در حقیقت امکان بهبود شرایط شغلی برای همه ما کارکنان راه آهن وجود دارد اما نمی‌دانیم چرا شرکت راه‌آهن ترجیح می‌دهد از یکسو به همکاری با پیمانکاران ادامه دهد و از سوی دیگر مطالبات مزدی ما را با یک شرکت واسطه‌ای به حساب ما پرداخت کند.

آن‌ها در ادامه افزودند: شرکت راه‌آهن می‌تواند با حذف پیمانکاران تامین نیرو با کارگران قرارداد مستقیم ببندند. ما کارگران انتظار داریم منابع مالی که هر ماه با وجود پیمانکاران از دریافتی ماهانه‌مان کسر می‌شد، به کارگران بازگردد. این اتفاق شاهد افزایش انگیزه در کارگران خواهد شد. در غیر اینصورت راه‌آهن می‌تواند همه این منابع مالی بدست آمده را صرف مشکلات ریلی کشور کند.

کارگران سیر و حرکت در ادامه تصریح کردند: متاسفانه در سال‌های اخیر به دلیل نبود نظارت بر عملکرد پیمانکار تعداد زیادی از ماموران قطار شغل خود را از دست داده‌اند.

آن‌ها با تاکید بر اینکه کارگران پیمانی بعد از سال‌ها کار از همه مزایای قانونی کار بی‌بهره بوده و از قراردادهای موقت خود با پیمانکار خسته شده‌اند، در پایان خواستار حذف پیمانکاران تامین نیرو از راه‌آهن کشور شدند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز