خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد؛

مخالفت کمیسیون اجتماعی برای حق بیمه کارگران شاغل در طرح مسکن اجتماعی/ برخی از آقایان حامی همه‌جانبه کارفرمایان هستند

asdasd
کد خبر : ۱۱۳۲۳۹۷

رئیس کانون انجمن‌های صنفی کارگران ساختمانی کشور از بررسی وضعیت بیمه کارگران ساختمانی در کارگروه اشتغال مجلس خبر داد و گفت: اعضای کمیسیون اجتماعی مجلس طرح پیشنهادی کارگروه اشتغال و روابط کار را نپذیرفتند.

اکبر شوکت در گفتگو با خبرنگار ایلنا، در ارتباط با آخرین وضعیت اصلاح ماده ۵ بیمه کارگران ساختمانی توضیح داد: اعضای کمیسیون اجتماعی مجلس، طرح پیشنهادی کارگروه اشتغال را نپذیرفتند و به آن انتقاداتی وارد کردند. آن‌ها خواهان رفع اشکالات هستند تا طرح را بار دیگر مورد بررسی قرار دهند. 

به گفته رئیس کانون انجمن‌های صنفی کارگران ساختمانی کشور، اعضای کمیسیون اجتماعی مجلس خواهان اصلاح حق بیمه کارگرانی هستند که در پروژه «مسکن اجتماعی» اشتغال دارند. این نمایندگان در نظر دارند تا حق بیمه کمتری برای مزدبگیرانی که در این پروژه‌ها مشغول به کار هستند، تعریف شود. 

وی ادامه داد: همچنین نمایندگان مجلس خواهان تشکیل کمیته‌های استانی برای تعیین درصد حق بیمه کارفرمایان با توجه به مناطق شهری هستند، تصمیم بر این است تا مناطق برخوردار حق بیمه بیشتری نسبت به مناطق کم‌برخوردارتر پرداخت کنند. بنابراین دو موضوع مسکن اجتماعی و تشکیل کمیته‌های انسانی سبب شد تا طرح پیشنهادی کارگروه اشتغال تایید نشود. 

شوکت با اشاره به دیدار نمایندگان تشکل‌های کارگری با وزیر کار دولت سیزدهم گفت: آقایان علی بابایی کارنامی (رئیس فراکسیون کارگری مجلس) و علی‌اصغر عنابستانی (رئیس کارگروه اشتغال مجلس) هم در این جلسه حضور داشتند. ما نمایندگان کارگران صنعت ساختمان، مطالبه اصلی کارگران ساختمان یعنی بیمه را مطرح کردیم؛ تصمیم بر این شد تا جلسه کارگروه اشتغال در سریع‌ترین زمان ممکن تشکیل شود و طرح جدید خود را ارائه دهد. من از زحمات این دو نماینده مجلس قدردانی می‌کنم زیرا برای به سرانجام رسیدن وضعیت بیمه کارگران ساختمانی، تمام تلاش خود را به کار گرفته‌اند. 

این فعال صنفی تصریح کرد: من از اعضای کمیسیون اجتماعی مجلس درخواست دارم تا در سریع‌ترین زمان ممکن طرح پیشنهادی اصلاح ماده ۵ بیمه کارگران ساختمانی را برای بررسی در صحن مجلس آماده کنند. امیدوارم وضعیت این گروه شغلی در سریع‌ترین زمان ممکن مورد بررسی قرار گیرد. حدود ۴۰۰ هزار کارگر در لیست انتظار قرار دارند، تعدادی از آن‌ها به دلایل مختلف جانشان را از دست می‌دهند درحالیکه از خدمات سازمان تامین اجتماعی محروم هستند. 

رئیس کانون انجمن‌های صنفی کارگران ساختمانی کشور با بیان اینکه برخی از اظهارات نمایندگان مجلس غیرمنصفانه است، تصریح کرد: برخی از آقایان مدعی هستند، کارفرمایان صنعت ساختمان نباید مبلغ زیادی به عنوان حق بیمه کارگران ساختمانی پرداخت کنند. در واقع، آنها حامی همه‌جانبه یکی از متمول‌ترین اقشار جامعه هستند. انجمن صنفی کارگران ساختمانی کشور خواهان صدقه نیست و تنها احقاق حقوق این گروه شغلی را مطالبه می‌کند. 

او ادامه داد: بر اساس قوانین کشوری، کارفرمایان موظف به پرداخت حق بیمه نیروی انسانی تحت پوشش خود هستند. کارفرمایان سود هنگفتی از صنعت ساختمان‌سازی به دست می‌آورند و مشکل مالی برای پرداخت حق بیمه ندارند. 

وی افزود: دولت تصمیم دارد در طرح مسکن اجتماعی سالانه یک میلیون مسکن بسازد. نباید به یک گروه شغلی ظلم شود چون تصمیم بر این است تا یک میلیون مسکن در هر سال بسازند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز