خبرگزاری کار ایران

با دستور وزیر کار برگزار شد؛

نشست تخصصی مدیران وزارت کار با تشکل‌های کارگری، کارفرمایی و بازرسی خراسان جنوبی

asdasd
کد خبر : ۱۱۳۱۸۵۰

در راستای سفر رئیس جمهوری به شهرستان طبس و دستور ویژه وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی ، هیاتی به ریاست حاتم شاکرمی، معاون روابط کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و متشکل از مدیرکل روابط کار و جبران خدمت ومدیرکل بازرسی کار به شهرستان طبس سفر کرد.

به گزارش ایلنا به نقل از وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، سفر مدیران کل حوزه معاونت نشست‌های تخصصی با تشکل‌های کارگری، کارفرمایی و بازرسی این شهرستان برگزار و موضوعات مختلف مربوط به این حوزه را بررسی کردند. 

مدیرکل روابط کار و جبران خدمت وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: عملکرد ۴۰ درصدی آراء سازشی وعدم تجمعات کارگری در استان خراسان جنوبی نشان دهنده نشاط و پویایی است. 

کوروش یزدان در نشست تخصصی و هم اندیشی منتخبین اعضای مراجع حل اختلاف و کارشناسان روابط کار مرکز استان خراسان جنوبی که با حضور شرکای اجتماعی برگزار شد، ضمن تاکید بر ترویج فرهنگ سازش در مراجع حل اختلاف افزود: ترویج این فرهنگ علاوه بر اعتقاد مراجع حل اختلاف به اثرات مطلوب آن باعث رزق و روزی حلال نیز خواهد شد. 

یزدان در پاسخ به مباحث مطروحه توسط اعضای جلسه به لزوم توجه به موضوع سازش مستقیم که در ماده ۱۵۷ قانون کار به صراحت آمده، نقش تشکل ها، انجمن‌های صنفی، نمایندگان کارگران و کارفرمایان را مهم دانست و خاطرنشان کرد: در صورت انجام درست این رسالت توسط تشکل‌ها خروجی مطلوبی خواهد داشت. 

مدیرکل روابط کار و جبران خدمت تصریح کرد: همچنین رعایت مقررات و حفظ کرامت انسانی توسط شعب سازمان‌های حمایتی مثل تامین اجتماعی در پرداخت وتوجه ویژه به کارگران بیکارشده باعث رفع بسیاری از مشکلات و اختلافات فی مابین ایشان و کارفرما می‌شود. 

یزدان در این نشست ۴ساعته، ضمن تشریح دستورالعمل جدید تعیین صلاحیت و رتبه‌بندی و عملکرد سامانه جامع روابط کار بر احصاء نقاط ضعف و قوت سیستم و تلاش برای تقویت و رفع آن بر اهتمام حوزه کاری به ارتقای مستمر آن تاکید کرد. 

 علی مظفری، مدیرکل بازرسی کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، در نشست تخصصی بازرسان کار استان خراسان جنوبی که در بیرجند برگزار شد، با تقدیر از زحمات بازرسان کار آن استان که به رغم همه محدودیت‌ها با تلاش حداکثری زمینه صیانت از نیروی کار استان را بر عهده دارند؛ به تشریح راهبردهای کلان حوزه بازرسی کار کشور پرداخت و به پرسش‌های مطروحه از سوی بازرسان کار پاسخ داد. 

دبیر شورای عالی حفاظت فنی همچنین از برنامه ابلاغ الکترونیک بازرسی کار در محل کارگاه خبر داد و گفت: با تجهیز بازرسان کار به ابزار الکترونیک ثبت نقایص مشهود از مقررات و آیین نامه‌های حفاظت فنی و ایمنی، این امکان فراهم خواهد آمد که بازرسان کار با مراجعه به محل هر کارگاه به صورت برخط ضمن ثبت و مستندسازی تصاویر نقایص مشهود، با تسریع در ابلاغ نقایص به کارفرمایان، امکان پایش آتی رفع اشکالات از سوی کارفرما را هم فراهم آورند که این اقدام تحولی مهم در بخش بازرسی کار محسوب می‌شود. 

وی ابراز امیدواری کرد: تا با تسریع در تکمیل زیرسامانه بازرسی‌های ادواری بازرسی کار و تامین تجهیزات مورد نیاز بازرسان کار شاهد عملیاتی‌سازی آن طرح باشیم. 

مظفری، همچنین با اشاره به مجوز جذب بازرس کار در پست‌های بلاتصدی گفت: این مجوز اخذ شده و مشروط به رعایت سقف نیروهای قراردادی اداره کل استان است؛ همچنین برنامه ریزی به منظور تامین خودرو واحدهای اجرایی با رویکرد تخصیص خودرو با درج نشان بازرسی کار برای کاربری صرف در ادارات بازرسی کار از معاونت منابع وزارتخانه درخواست شده و امید است که با دستور مساعد وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی این مهم محقق شود. 

وی افزود: با تکمیل زیرسامانه‌های تخصصی حوزه بازرسی کار از جمله زیر سامانه مشاغل سخت و زیان‌آور که طی آن سوابق بیمه‌ای متقاضیان با همکاری سازمان تامین اجتماعی در آن بارگذاری خواهد شد، این امکان فراهم‌خواهد شد که روند رسیدگی به درخواست متقاضیان تسریع و بهبود یابد. 

مظفری همچنین با طرح موضوع الحاق به مقاوله نامه شماره ۸۱ سازمان بین المللی کار تحت عنوان بازرسی کار گفت: موضوع الحاق به آن مقاوله نامه در اواخر دولت دوازدهم در انتظار طرح در صحن علنی مجلس شورای اسلامی بود که همچنان در دستور کار قرار دارد و امیدوارم که به زودی ضمن تحقق این مهم، زمینه ایجاد ساختارهای توسعه‌ای در بازرسی کار کشور را فراهم آورد. 

موضوعات وجود حدود ۴۰ درصد پست‌های بلاتصدی بازرسی کار در استان، روند رسیدگی به درخواست‌های کارگران در کمیته‌های کارهای سخت و زیان‌آور در آن استان که سهم قابل توجهی از نیروی بازرسان کار را به خود اختصاص داده است و همچنین ضرورت تقویت کمی و کیفی خودرو و سخت‌افزار مورد نیاز بازرسان کار از مهم‌ترین مواردی بود که در این نشست مورد بحث قرار گرفت.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز