خبرگزاری کار ایران

مراجعه نمایندگان کارگران بازنشسته معدن سنگرود به مجلس/ قول جبران خسارت بازنشستگی به ما داده بودند

asdasd
کد خبر : ۱۱۲۷۹۰۸

شماری از نمایندگان کارگران بازنشسته معدن سنگرود که به دنبال وصول مطالبات بازنشستگی خود هستند، پیش از ظهر امروز با مراجعه به ساختمان مجلس، از نمایندگان درخواست استمداد کردند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، شماری از نمایندگان کارگران بازنشسته معدن سنگرود در واحد البرز غربی در ادامه‌ بی‌توجهی مسئولان شرکت امیدرو و سازمان تامین اجتماعی به وضعیت مطالبات بازنشستگی‌شان، پیش از ظهر امروز (سه‌شنبه/ ۱۶ شهریور ماه)  برای دیدار با برخی نمایندگان مجلس و اعضای کمسیون اصل ۹۰ راهی تهران شدند.

یکی از کارگران با بیان اینکه برای پیگیری حقوق بازنشستگی‌مان به تهران آمده‌ایم تا از برخی نمایندگان درخواست کمک کنیم، در تشریح مطالبات خود از نمایندگان مجلس افزود: برخی اعضای کمسیون اصل ۹۰ مجلس از فروردین ماه سال جاری پیگیر وضعیت شکایت حدود ۱۲۸ نفر از کارگران بازنشسته معدن سنگرود هستند و همان زمان از سوی این کمیسیون جلسه‌ای برای حل مشکل تعیین مبلغ بازنشستگی کارگران معدن ذغال سنگ البرز غربی با حضور رؤسا و مدیران عالی وزارت صمت، سازمان ایمیدرو، وزارت تعاون، سازمان تأمین اجتماعی، سازمان بازرسی کل کشور و معاونت حقوقی ریاست جمهوری، برگزار شد.

او اضافه کرد: در نتیجه این جلسه مقرر شد دستگاه‌های متولی به ویژه سازمان تأمین اجتماعی و ایمیدرو در جهت جبران حقوق تضییع شده کارگران، پیشنهادی را طی دو هفته آینده مطرح و مصوبات مقامات عالی دستگاه‌های خود را دریافت و نتیجه را به کارگران اعلام و گزارش آن را به کمیسیون اصل نود بدهند که از قرار معلوم این گزارش‌ها بعد از دو هفته به دست کمیسیون رسیده اما هیچ عایدی متوجه کارگران نشده است.

نماینده کارگران بازنشسته با بیان اینکه حدود شش ماه است منتظر اقدام بعدی اعضای کمیسیون اصل ۹۰ برای وصول مطالبات بازنشستگی خود هستیم، در ادامه گفت: سال ۹۳ بعد از تعطیلی اجباری معدن سنگرود و اجتماع یک ماهه کارگران در تهران، دولت وقت در حمایت از کارگران مصوبه‌ای نوشت که در این مصوبه تاکید شده بود بیمه بیکاری کارگران معدن البرز غربی به عنوان سخت و زیان‌آور شناخته شود؛ بند دوم این مصوبه در ارتباط با حقوق کارگران، الزام کرده بود که آخرین مزد دریافتی مبنای محاسبه‌ی مستمری بازنشستگی باشد اما وقتی کارگران به بیمه بیکاری رفتند و بعد بازنشسته شدند، متوجه شدیم که این بند دوم حذف شده است و هرچه پیگیری کردیم، به جایی نرسیدیم. به ایمیدرو (نهاد بالادستی معدن) اعتراض کردیم نتیجه نداد؛ به تامین اجتماعی اعتراض کردیم بازهم نتیجه نداد درصورتی‌که برای هر نفر میانگین ۱۵۲ میلیون تومان دریافت کرده بود. به همین دلیل، حقوق بازنشستگی ما خیلی کم محاسبه شده است؛ هرچه پیگیری می‌کنیم به جایی نمی‌رسیم؛ گویا همان بیمه بیکاری را مبنای محاسبه‌ی مستمری ما قرار داده‌اند.

او با بیان اینکه اعضای کمسیون اصل ۹۰ مجلس وعده پیگیری و دریافت خسارتهای وارده به کارگران معدن سنگرود را داده‌اند، افزود: در حال حاضر در طول این شش ماه با اعتماد به وعده‌های آقای علی خضریان به عنوان سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰ مجلس هیچ اقدام پیگیرانه و اعتراضی انجام نداده‌ایم و منتظر عملی شدن وعده ایشان هستیم.

این کارگر در ادامه گفت: علی خضریان (نماینده مجلس شورای اسلامی و عضو کمیسیون اصل ۹۰) پیگیرخواسته‌های ما کارگران بازنشسته است و کار را تا حدی پیش برده تا با پرداخت خسارتهای‌مان احقاق حق شویم. وی با اعلام حقانیت کارکران بازنشسته سنگرود اعلام کرده بود که باید ایمیدرو و سازمان تامین اجتماعی پاسخگوی وضعیت حقوقی ما باشند که ظاهراً ایمیدرو قبول کرده مبالغی به حساب کارگران واریز کند اما از اقدام تامین اجتماعی برای جبران خسارت‌های وارده به کارگران بی‌اطلاعیم ضمن اینکه در آن زمان بیش از ۲۰ میلیارد تومان پول از حساب سازمان ایمیدرو به عنوان مجموعه سرمایه‌گذار شرکت ذغال سنگ البرز غربی به حساب تأمین اجتماعی واریز شده است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز