خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد؛

وزیر کار سه جانبه‌گرایی را اجرا کند/ تصویب دستمزد ۹۹ بدون رضایت نمایندگان کارگری نشان داد سه‌جانبه‌گرایی اجرا نمی‌شود

asdasd
کد خبر : ۱۱۲۵۸۰۹

دبیر اجرایی خانه کارگر خراسان رضوی گفت: اینکه سالی یکبار در پایان سال دستمزد مصوب می‌شود و سال بعد نرخ تورم به شکل افسارگسیخته بالا می‌رود اما دستمزدها ترمیم نمی‌شود عادلانه نیست.

به گزارش خبرنگار ایلنا، حسین رسولی (دبیر اجرایی خانه کارگر خراسان رضوی) گفت: درخواست ما از وزیر کار دولت سیزدهم این است که از همه جهت از نیروی کار و از تولید داخلی حمایت کند. یکی از وظایف مهم ایشان این است که در ایجاد شغل پایدار اقدامی موثر انجام دهند. 

وی با اشاره به بحث همسان‌سازی دائمی حقوق بازنشستگان گفت: قرار بود موضوع دائمی شدن همسان‌سازی حقوق بازنشستگان در مجلس تصویب شود اما الان برخی از نمایندگان با آن مخالفت کرده‌اند. براساس قانون کار هم حداقل دستمزد باید بتواند زندگی یک خانواده ۴نفری را پوشش دهد. 

رسولی بیان کرد: الان قیمت‌ها به شکل سرسام آوری رشد کرده اما حقوق و دستمزد شاید فقط بتواند نیازهای ده روز از ماه را تامین کند. بنابراین هم موضوع همسان‌سازی دستمزدها برای ما بسیار مهم است و افزایش دستمزد کارگران براساس سبد معیشت و افزایش نرخ تورم. 

دبیر اجرایی خانه کارگر خراسان رضوی همچنین با اشاره به موضوع سه جانبه‌گرایی گفت: وزیر کار باید در جمیع جهات و به خصوص در شورایعالی کار، سه جانبه‌گرایی را رعایت کند و نقش قابل توجهی برای کارگران در تصمیمات قائل شود. اینکه نمایندگان دولت قدرت بالایی در تصمیم‌گیری داشته باشند و نمایندگان کارگران ضعیف باشند، چیزی نیست که ما به دنبال آن باشیم. 

رسولی با اشاره به دستمزد سال ۹۹ و عدم موافقت نمایندگان کارگران با حداقل دستمزد آن سال گفت: همانطور که دیدیم با وجود عدم امضای نمایندگان کارگران حداقل حقوق سال 99 امضا شد و این نشان می‌دهد سه جانبه‌گرایی آنطور که باید اجرا نمی‌شود و در عمل نمایندگان کارگران از قدرتی که لازم است برخوردار نیستند. 

وی همچنین با اشاره به موضوع امنیت شغلی و دادنامه ۱۷۹ گفت: با لغو دادنامه ۱۷۹ و تبدیل قردادهای موقت به دائم امنیت را به نیروی کار برگردانیم. 

دبیر اجرایی خانه کارگر خراسان رضوی همچنین با اشاره به صحبتهای وزیر کار مبنی بر تعیین حد عادلانه‌ای از دستمزد و کاهش نرخ تورم گفت: درست است که نرخ تورم باید کاهش پیدا کند اما تورم در مدت کوتاه کاهش پیدا نمی‌کند و درخواست ما این است که تا زمانی که نرخ تورم کاهش پیدا نکرده، دستمزد با تورم برابری کند. 

رسولی اظهار کرد: اینکه سالی یکبار در پایان سال دستمزد مصوب می‌شود و سال بعد نرخ تورم به شکل افسارگسیخته بالا می‌رود اما دستمزدها ترمیم نمی‌شود عادلانه نیست. دستمزد نسبت به نرخ تورم بسیار عقب است و حتی آمار رسمی نشان داده نرخ تورم خوراکی‌ها و خدمات در ۱۲ ماه گذشته رشد حدود ۶۱درصدی داشته است.

وی در پایان تاکید کرد: در این وضعیت مسلم است که تورم باید کاهش پیدا کند اما ما باید جلوی کمبود دستمزد فعلی را بگیریم و انتظار ما این است که دستمزد در نیمه‌ی دوم سال ترمیم شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز