خبرگزاری کار ایران

در برنامه کارگر ایرانی مطرح شد؛

غرامت دستمزد مرخصی استعلاجی کارگرانی که کرونا می‌گیرند، چگونه پرداخت می‌شود؟

asdasd
کد خبر : ۱۱۲۴۰۴۴

برنامه کارگر ایرانی، امشب (یکشنبه، ۷شهریور) از طریق اینستاگرام پخش شد. میهمان این برنامه به پرسش‌هایی در مورد حقوق کار و تامین اجتماعی پاسخ داد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، برنامه «کارگر ایرانی» طبق روال یکشنبه‌های هر هفته، عصر امروز (۷ شهریورماه) در صفحه‌ی اینستاگرام خانه کارگر برگزار شد. 

اکبر قربانی (کارشناس روابط کار) در خصوص کارگرانی که کارفرما حق بیمه آن‌ها پرداخت نکرده است، گفت: اگر کارگر کار کرده اما کارفرما حق بیمه او را واریز نکرده است کارگر باید به مراجع حل اختلاف اداره کار مراجعه کند و خواهان اجرای ماده۱۴۸ قانون کار شود. 

وی در خصوص بی‌ارزش شدنِ مبلغ معوقه‌ی مزدی کارگران بعد از گذشت مدتی و لزوم توجه مراجع حل اختلاف به این موضوع گفت: متاسفانه برخی مواقع کارفرمایان حقوق کارگران را به موقع پرداخت نمی‌کنند که در این مواقع کارگر باید به مراجع حل اختلاف اداره‌ی کار مراجعه کند و مدارک لازم را تحویل دهد و دادخواست خود را با مشخص کردن نوع درخواست تنظیم کند. 

قربانی ادامه داد: متاسفانه وقتی چنین وضعیتی پیش می‌آید و مطالبات کارگران مشمول مرور زمان می‌شود، از ارزش پول کارگران کم شده و مراجع حل اختلاف اداره کار مطالبه‌ی آن‌ها را براساس نرخ روز یا حداقل اعمال افزایش‌های شورایعالی کار لحاظ نمی‌کنند. به طور مثال کارگری که سال ۹۹ عیدی و پاداش خود را نگرفته است اگر این عیدی را امسال بگیرد از ارزش پول او کم شده است. این یکی از معظلات کارگران است که ما امیدواریم با شروع به کار تیم جدید در وزارت کار تحولات درستی در مراجع حل اختلاف اداره کار صورت بگیرد. 

این کارشناس روابط کار در خصوص سه روز مرخصی کارگران گفت: طبق ماده ۷۳ قانون کار «کلیه کارگران در موارد ذیل حق برخورداری از سه روز مرخصی با استفاده از مزد را دارند: الف - ازدواج دائم ب - فوت همسر، پدر، مادر و فرزندان». 

وی همچنین در خصوص مرخصی استعلاجی گفت: طبق قانون تامین اجتماعی اگر بیماری فرد براثر کار و حوادث ناشی از کار باشد، از اولین روز غرامت دستمزد کارگر پرداخت خواهد شد، اما اگر بیماری فرد ناشی از کار نباشد و منجر به بستری هم نشود، تامین اجتماعی غرامت دستمزد سه روز اول را پرداخت نمی‌کند. در واقع طبق بند یک ماده ۶۲ قانون تامین اجتماعی «غرامت دستمزد از اولین روزی که بیمه شده بر اثر حادثه‌یا بیماری حرفه‌ای و به موجب تشخیص سازمان تامین خدمات‌درمانی قادر به کار نباشد پرداخت خواهد شد. در مواردی که‌ عدم اشتغال به کار و معالجه به سبب بیماری باشد در صورتی‌که بیمار در بیمارستان بستری نشود غرامت دستمزد از روز چهارم‌پرداخت خواهد شد.» 

قربانی در خصوص مرخصی استعلاجی مربوط به کرونا گفت: طبق قانونی که در مورد مرخصی استعلاجی بیان کردیم کارگری که بعد از ابتلا به بیماری کرونا سر کار نرود و به طور مثال بیست روز در خانه بماند و در بیمارستان هم بستری نشده باشد، سازمان تامین اجتماعی غرامت دستمزدِ سه روز اول را پرداخت نخواهد کرد و فقط ۱۷روز بعدی را پرداخت می‌کند. 

وی در ادامه و با انتقاد از این قانون گفت: این سه روزی را که تامین اجتماعی غرامت دستمزد را پرداخت نمی‌کند باعث بلاتکلیفی کارگران می‌شود و متاسفانه به نوعی خلاء قانونی است. 

این کارشناس روابط کار همچنین در خصوص تصمیماتی که دولت برای تعطیلات کرونایی و یا هر تعطیلات دیگری می‌گیرد، گفت: اگر دولت یا ستاد مبارزه با کرونا و یا هر بیماری دیگری، تعطیلی اعلام کند باید ابلاغ کند که این تعطیلات شامل چه بخش‌هایی می‌شود. اگر دولت ابلاغ کند که تعطیلات شامل بخش‍‌های دولتی، شبه دولتی و خصوصی می‌شود در این صورت کارفرمای بخش خصوصی نمی‌تواند کارگران را وادار به کار کند و اگر کارگر مجبور به کار در این روزها شود مشمول اضافه کاری می‌شود. اما معمولا دولت بخش‌های خصوصی را تعطیل نمی‌کند و این تعطیلات مربوط به ادارات دولتی است. 

وی در خصوص اشتباه رد شدن عنوان شغلی از جانب کارفرما نیز گفت: عنوان شغلی که برای سازمان تامین اجتماعی رد می‌شود بسیار حائز اهمیت است و معیاری است که سازمان با استخراج آن و مطابقت آن شغل با مصوبه‌ی کمیته‌ی سخت و زیان‌آور می‌تواند بگوید که فرد مشمول قانون سخت و زیان‌آور می‌شود یا خیر. 

قربانی گفت: برخی مواقع عنوان شغلی را سهوا و یا عمدا اشتباه رد می‌کنند. فرد باید در اینصورت به دیوان عدالت اداری مراجعه کند و الزام سازمان تامین اجتماعی به تبعیت از رای اداره کار را بخواهد. اما اگر بخواهیم این مشکل واقعا حل شود باید کمیته‌ای از نمایندگانی از وزارت کار، مراجع حل اختلاف و سازمان تامین اجتماعی شکل بگیرد و این معظلات را یک بار برای همیشه حل کند.

وی در پایان با اشاره به اهمیت و ضرورت واکسینه کردن کارگران و به خصوص کارگران کارگاه‌های کوچک و کارگران ساختمانی گفت: با واکسینه کردن این گروه‌های شغلی اجازه ندهیم نیروی کار ما با مشکل مواجه شود. 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز