خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد:

نامه رئیس فراکسیون کارگری تاثیر مقطعی دارد/ در حق کارگران ساختمانی اجحاف می‌شود

asdasd
کد خبر : ۱۱۲۳۳۶۷

رئیس کانون انجمن‌های صنفی کارگران ساختمانی کشور درباره طومار رئیس فراکسیون کارگری مجلس درباره تخصیص سهیمه برای بیمه کارگران ساختمانی گفت: ما قدردان آقای بابایی هستیم اما این موضوع تاثیری مقطعی دارد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، علی بابایی کارنامی (رییس فراکسیون کارگری) با هدف تخصیص سهمیه جدید برای بیمه کارگران ساختمانی، اقدام به تهیه طومار و جمع‌آوری امضا از نمایندگان مجلس کرده است. اکبر شوکت در ارتباط با این موضوع اظهار کرد: آقای بابایی، نامه‌ای خطاب به رئیس‌جمهور با امضای نمایندگان مجلس در ارتباط با بیمه کارگران ساختمانی تهیه کرده و درباره وضعیت این گروه شغلی توضیحاتی ارائه داده است. نمایندگان مجلس در این نامه از رئیس‌جمهور درخواست کرده‌اند تا سهیمه‌ای جدید برای این بیمه درنظر گرفته شود. 

وی با اشاره اتفاقات مجلس در چهارمین روز از خرداد ماه گفت: من معتقدم، رئیس فراکسیون کارگری می‌توانست نامه‌ای به منظور بررسی وضعیت بیمه کارگران ساختمانی و اصلاح ماده ۵ بیمه کارگر ان ساختمانی در مجلس تنظیم کند تا این موضوع  اولویت‌دار شود. 

جلسه علنی مجلس در چهارمین روز از خرداد ماه ۱۴۰۰ به بررسی اصلاح ماده ۵ بیمه کارگران ساختمانی اختصاص یافت که خروجی آن می‌توانست وضعیت مزدبگیران حاضر در لیست انتظار را روشن کند و به رویای چندین‌ساله آن‌ها پایان دهد. اما پرونده اصلاح این ماده قانونی مختومه نشد و همچنان روند درازمدت آن ادامه دارد چراکه محمدباقر قالیباف طرح بیمه کارگران ساختمانی را حساس دانست و از لزوم بررسی مجدد محاسبات سخن به میان آورد. به گفته رئیس مجلس، حساسیت و اهمیت این طرح زیاد است و از آنجا که پیشنهادهای متعددی وجود دارد، این طرح دوشوری شده و جزئیاتش در کمیسیون مربوطه مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرد. 

رئیس کانون انجمن‌های صنفی کارگران ساختمانی کشور با بیان اینکه طرح پیشنهادی اولیه در کارگروه اشتغال کمیسیون اجتماعی مجلس مورد بررسی قرار گرفته، تصریح کرد: طرح آماده ارائه در صحن مجلس است. ما قدردان آقای بابایی هستیم اما اگر ایشان نامه‌ای برای اینکه طرح در اولیت کار مجلس قرار گیرد، تهیه می‌کرد؛ مشکل به صورت ریشه‌ای حل می‌شد. 

به گفته وی، اختصاص تعدادی سهمیه به صورت مقطعی دردی از دردهای مزدبگیران صنعت ساختمان را درمان می‌کند. در خوش‌بینانه‌ترین حالت ممکن، تنها ۱۰۰ هزار سهمیه جدید به کارگران اختصاص داده خواهد شد درحالیکه ۳۴۰ هزار نفر در لیست انتظار قرار دارند. 

شوکت ادامه داد: کسری منابع مادی سازمان تامین اجتماعی بر کسی پوشیده نیست؛ ما نسبت به این موضوع آگاه هستیم و تنها حق خود را مطالبه می‌کنیم. کارفرمایان صنعت ساختمان جزو متومل‌ترین اقشار جامعه هستند و موظف به بیمه کردن کارگران خود هستند. در متن پیشنهادی کارگروه اشتغال، مناطق شهری مورد توجه قرار گرفته یعنی مناطق کم‌برخوردارتر، حق بیمه کمتری پرداخت خواهند کرد. هرچه منطقه برخوردارتر باشد، هزینه بیشتری بر مبنای مترمربع از پروانه ساخت برای بیمه کارگران ساختمانی پرداخت خواهد کرد. این موضوع با روح عدالت اجتماعی تناسب دارد. 

رئیس کانون انجمن‌های صنفی کارگران ساختمانی کشور افزود: هنوز در حق کارگران ساختمان ظلم می‌شود و وضعیت این گروه شغلی با اصل ۲۹ قانون اساسی مغایرت دارد. اگرچه برخی از کارگران بیمه هستند اما عده‌ای در صف انتظار جانشان را از دست می‌دهند و پس از آنها خانواده‌هایشان با مشکلات متعددی روبرو می‌شوند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز