خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد؛

وزیر کار باید ظرفیت‌های مغفول مانده‌ی قانون کار را به اجرا درآورد/ عده‌ای می‌خواهند دختران و پسران مردم را با ماهی یک میلیون تومان به کار بکشند

asdasd
کد خبر : ۱۱۲۱۹۸۵

رئیس کانون انجمن‌های صنفی کارگران ساختمانی کشور گفت: عده‌ای به دنبال اصلاح ماده ۴۱ و ۴۲ قانون کارهستند. آن‌ها می‌خواهند حداقل دستمزد را حذف کنند تا دختران و پسران مردم را با ماهی یک یا دو میلیون تومان به کار بکشند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، اکبر شوکت (رئیس کانون انجمن‌های صنفی کارگران ساختمانی کشور) در خصوص موضوعی که در برنامه‌ی راهبردی – عملیاتی حجت‌الله عبدالملکی، وزیر پیشنهادی کار، تحت عنوان «اصلاح قانون کار با مشارکت ذی‌نفعان (کارگران و کارفرمایان)» آورده شده است، گفت: همانطور که می‌دانیم قانون کار تنها قانون حمایتی از کارگران است و متاسفانه این دیدگاه کاملا غلط در جامعه مطرح شده که قانون کار ضد کارفرمایی و تولید است و وقتی صحبت از حمایت از تولید می‌کنند بحث اصلاح قانون کار هم به میان کشیده می‌شود. 

وی ادامه داد: البته شاید فعالان و تشکل‌های کارگری در خصوص بخش‌هایی از قانون کار بحث داشته باشند اما بحث اصلی ما اجرا نشدنِ قانون کار است. خیلی از مفاد قانون کار فعلی اصلا اجرا نشده است که بخواهیم به دنبال ایرادات آن باشیم. 

شوکت بیان کرد: ما می‌گوییم هر وزیری که می‌آید اول باید به فکر اجرای همین قانون کار و بهره‌مندی از ظرفیتهای آن باشد و بعد اگر هم قرار باشد به سمت و سوی ارتقای قانون کار برویم باید در راستای حمایت از نیروی کار باشد. کلام اصلی قانون کار حمایت از نیروی کار است و روی این نباید شک و شبهه وارد کرد. 

رئیس کانون انجمن‌های صنفی کارگران ساختمانی کشور افزود: قانون کار اگر به درستی اجرا شود می‌تواند به تولید و کارفرما هم کمک کند. در واقع اجرای صحیح قانون کار باعث بهره‌مند کردن نیروی کار و افزایش بهره‌وری آن می‌شود و همین باعث بهتر شن جریان تولید می‌شود و این به نفع کارفرما است، اما اینکه بخواهیم با اجرا نکردن بخش‌هایی از قانون کار به دنبال نفع کارفرما باشیم راه به جایی نخواهد برد. 

شوکت تاکید کرد: تمام آنچه تاکنون به نام اصلاح قانون کار دیدیم در واقع رفتن به سمت استثمار هر چه بیشتر نیروی کار و بریدن نان کارگران بوده و این نتیجه‌ی تسلط مافیا و دلالان بر روی کارگران است. 

رئیس کانون انجمن‌های صنفی کارگران ساختمانی کشور در ادامه گفت: تاکنون جلسه‌ای در خصوص اصلاح قانون کار با نمایندگان کارگری برگزار نشده است. البته من نمی‌دانم شاید با یکی دو تا از تشکل‌ها جلسه گذاشته باشند که ما از آن خبر نداریم. به هرحال بزرگترین سندیکای کارگری کشور از حیث پراکندگی متعلق به صنف کارگران ساختمانی است و من علاوه بر اینکه رئیس انجمن صنفی کارگران ساختمانی هستم، عضو هیئت مدیره کانون انجمن صنفی کارگران ایران و همچنین عضو هیئت مدیره تامین اجتماعی نیز هستم اما تاکنون جلسه‌ای در این خصوص نداشته‌ایم. 

شوکت تاکید کرد: اگر قرار باشد روال گذشته در مورد اصلاح قانون کار پیش بیاید کارگران مقاومت خواهند کرد. البته آقای عبدالملکی در برنامه‌های خود مسائلی را مطرح کرده‌اند که باید دید در صورت اخذ رای اعتماد از مجلس چه مسیری را خواهند رفت. همانطور که گفتم ۷۰درصد از ظرفیت قانون کار مغفول مانده و تاکنون اجرا نشده است. ما یک وزیر پرقدرت و جهادی می‌خواهیم که این ظرفیتهای مغفول مانده‌ی قانون کار را به اجرا دربیاورد و بعد اگر ایراداتی وجود دارد آن را اصلاح کند. 

وی افزود: یکی از مسائلی که فعالان کارگری بر آن تاکید دارند بحث قراردادهای موقت است؛ قانون کار در مورد دائمی بودن قراردادها در کارهای با ماهیت مستمر صحبت کرده است و ما باید از این ظرفیت استفاده کنیم. اگر می‌خواهیم قانون کار را به روزرسانی کنیم مواردی است که حتما باید از فعالان کارگری در مورد آن سوال شود. 

رئیس کانون انجمن‌های صنفی کارگران ساختمانی کشور در ادامه در خصوص مطرح شدن بحث دستمزد منطقه‌ای گفت: افرادی با استفاده از اسامی دینی در قالب خیریه بحث دستمزد منطقه‌ای را مطرح می‌کنند که این خیلی زیرکانه است. متاسفانه مافیای قدرت و ثروت زیرکانه در این مسیر گام برمی‌دارند تا در نهایت ضربات خود را بر پیکره‌ی کارگران و پیکره‌ی تولید کشور وارد کنند. 

وی افزود: در مورد دستمزد منطقه‌ای عده‌ای دائم می‌گویند در دنیا این کار اجرا می‎شود؛ بله، ما هم منکر این موضوع نمی‌شویم اما این افراد باید بدانند که دستمزد منطقه‌ای اگر در کشوری اجرا می‌شود در آنجا ابتدا حداقل حقوق به رسمیت شناخته شده و بعد برای بالاتر از آن که اتفاقا با سبد معیشت آن‌ها تطابق دارد چانه زنی می‌کنند، نه اینکه همین حداقل حقوق را هم حذف کنند. 

شوکت اظهار کرد: یکی از اصلاحیه‌هایی که عده‌ای به دنبال آن هستند همین اصلاح ماده ۴۱ و ۴۲ قانون کار است و به موضوع حداقل دستمزد اشاره دارد. آن‌ها می‌خواهند حداقل دستمزد را حذف کنند تا دختران و پسران مردم را با ماهی یک یا دو میلیون تومان به کار بکشند. 

رئیس کانون انجمن‌های صنفی کارگران ساختمانی کشور در پایان گفت: آقای عبدالملکی در صورت کسب رای از مجلس باید مراقب باشند که در تله‌ی افرادی که به دنبال چنین مباحثی هستند، نیفتند. ایشان باید معاونان و مشاورانی انتخاب کنند تا مسیر درستی بروند و اجازه ندهند افرادی که سال‌ها به دنبال تضعیف کارگران و قانون کار هستند، پیروز شوند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز