خبرگزاری کار ایران

کارشناسان بهداشت حرفه ای مطرح کردند؛

درخواست ابطال «دستورالعمل تعیین صلاحیت مسئول بهداشت حرفه‌ای» و توقف برگزاری آزمون

asdasd
کد خبر : ۱۱۲۱۷۲۸

جامعه دانشجویان، متخصصان و دانش آموختگان رشته مهندسی بهداشت حرفه‌ای، مشاوران بهداشت حرفه‌ای شاغل با امضای طوماری مجازی، خواستار ابطال دستورالعمل تعیین صلاحیت مسئول بهداشت حرفه‌ای و توقف برگزاری آزمون «تعیین صلاحیت مسئولین بهداشت حرفه‌ای و ممیزی بهداشت کار» شدند.

به گزارش ایلنا؛ در متن این طومار که خطاب به وزیر آینده بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در دولت سیزدهم تنظیم شده، آمده است: 

صیانت از نیروی کار و سرمایه انسانی کشور، توسعه فرهنگ بهداشت حرفه‌ای و ایمنی، تقویت کمیته‌های حفاظت فنی و بهداشت کار، کاهش بیماری‌های ناشی از کار، اجرای استانداردهای بهداشت حرفه‌ای و نظارت بر حسن اجرای آن‌ها، شناسایی و ارزیابی ریسک‌های بهداشتی مشاغل، کمک به ارتقای بهره‌وری و کارآیی کارکنان در تمامی مشاغل؛ از جمله وظایف خطیری است که در طول سالیان اخیر به نیروهای متخصص در زمینه‌ی مهندسی بهداشت حرفه‌ای و ایمنی کار واگذار شده است. 

 

بی‌توجهی به جایگاه و اهمیت رشته بهداشت حرفه ای و ایمنی محیط کار به موجب سیاستگذاری‌های اشتباه در سال‌های گذشته که ناشی از سوء مدیریت افراد غیر متخصص و منفعت طلب بوده است، سبب ایجاد کمبودهای فراوان در حوزه بهداشت حرفه‌ای و بروز آسیب‌های جبران ناپذیر بر ایمنی و سلامت کلان کشور شده است. یکی از این برنامه‌های ناکارآمد، تدوین دستورالعمل برگزاری آزمون صلاحیت مسئولین بهداشت حرفه‌ای صنایع، شرکت‌های خصوصی ارایه دهنده خدمات بهداشت حرفه‌ای و ممیزی بهداشت کار در دفاتر خدمات سلامت می‌باشد که موجب اعتراضات گسترده و متعدد علیه طرح مورد نظر از جانب جامعه بهداشت حرفه‌ای کشور از جمله نامه نگاری انجمن‌های صنفی سراسر کشور تا تجمع در جلوی وزارتخانه بهداشت شده است. 

متاسفانه مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی در اقدامی عجیب، شتابزده و بدون تدبیر، در دوران انتقال دولت، با بی‌اعتنایی به درخواست متخصصین بهداشت حرفه‌ای، اقدام به ابلاغ فراخوان کشوری برای برگزاری اولین آزمون مجازی «تعیین صلاحیت مسئولین بهداشت حرفه‌ای» نموده است. که بر خلاف تبصره دو ماده۹۳، تبصره یک ماده ۹۶و مواد ۹۷ و ۱۰۶ قانون کار می‌باشد. . 

با توجه به مراتب بالا، امضاکنندگان این نامه، به عنوان بخشی از جامعه دانشجویان، متخصصین و دانش آموختگان رشته مهندسی بهداشت حرفه‌ای، مشاورین بهداشت حرفه‌ای شاغل در صنایع، معادن، بیمارستان ها، مراکز بهداشتی درمانی و…؛ شرکت‌های خصوصی ارایه دهنده خدمات بهداشت حرفه‌ای، تقاضای ابطال دستورالعمل مربوطه و توقف فوری برگزاری آزمون تعیین صلاحیت مسئولین بهداشت حرفه‌ای و احقاق حق خود را دارد. بر این پایه ضمن تقدیم مکاتبات و مستندات پیوست، خواهشمند است، با نظر موافق، دستور بررسی و رسیدگی فوری صادر فرمایید. پیشاپیش از بذل توجه آن مقام محترم کمال تشکر را دارد. امید است تا با مدیریت و فساد ستیزی، حضرتعالی، روز به روز شاهد توسعه و اعتلای سلامت و ایمنی کشور عزیزمان ایران باشیم. 

شرح مواد قانونی اشاره شده در متن: 

ماده ۹۳ قانون کار: 

به منظور جلب مشارکت کارگران و نظارت بر حسن اجرای مقررات حفاظتی و بهداشتی در محیط کار و پیشگیری از حوادث و بیماریها، در کارگاه‌هایی که وزارت کار و امور اجتماعی و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ضروری تشخیص دهند، کمیته حفاظت فنی و بهداشت کارتشکیل خواهد شد. 

تبصره دو: 

حوه تشکیل و ترکیب اعضاء بر اساس دستورالعملهایی خواهد بود که توسط وزارت کار و امور اجتماعی و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تهیه و ابلاغ خواهد شد. 

ماده ۹۶ قانون کار: 

به منظور اجرای صحیح این قانون و ضوابط حفاظت فنی، اداره کل بازرسی وزارت کار و امور اجتماعی با وظایف ذیل تشکیل می‌شود: 

الف - نظارت بر اجرای مقررات ناظر به شرایط کار به ویژه مقررات حمایتی مربوط به کارهای سخت و زیان‌آور و خطرناک، مدت کار، مزد، رفاه کارگر، اشتغال زنان و کارگران نوجوان. 

ب - نظارت بر اجرای صحیح مقررات قانون کار و آیین‌نامه‌ها و دستورالعملهای مربوط به حفاظت فنی. 

ج - آموزش مسائل مربوط به حفاظت فنی و راهنمایی کارگران، کارفرمایان و کلیه افرادی که در معرض صدمات و ضایعات ناشی از حوادث و خطرات ناشی از کار قرار دارند. 

د - بررسی و تحقیق پیرامون اشکالات ناشی از اجرای مقررات حفاظت فنی و تهیه پیشنهاد لازم جهت اصلاح میزان‌ها و دستورالعمل‌های مربوط به موارد مذکور، مناسب با تحولات و پیشرفتهای تکنولوژی. 

ه - رسیدگی به حوادث ناشی از کار در کارگاه‌های مشمول و تجزیه و تحلیل عمومی و آماری این گونه موارد به منظور پیشگیری حوادث. 

تبصره یک: 

وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مسئول برنامه‌ریزی، کنترل، ارزشیابی و بازرسی در زمینه بهداشت کار و درمان کارگری بوده وموظف است اقدامات لازم را در این زمینه به عمل آورد. 

ماده ۹۷ قانون کار: 

اشتغال در سمت بازرسی کار منوط به گذراندن دوره‌های آموزش نظری و علمی در بدواستخدام است. 

تبصره: آیین‌نامه شرایط استخدام بازرسان کار و کارشناسان بهداشت کار با پیشنهاد مشترک وزارت کار و امور اجتماعی، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و سازمان امور اداری و استخدامی به تصویب هیات وزیران خواهد رسید. این شرایط به نحوی تدوین خواهد شد، که ثبات و استقلال شغلی بازرسان را تامین کند و آن‌ها را از هر نوع تعرض مصون بدارد. 

ماده ۱۰۶ قانون کار: 

دستورالعمل‌ها و آیین‌نامه‌های اجرایی مربوط به این فصل به پیشنهاد مشترک وزارت کار و امور اجتماعی و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به تصویب هیات وزیران خواهد رسید.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز