خبرگزاری کار ایران

کاهش ۲ تریلیون پوندی بهره‌وری تا سال ۲۰۳۰ به دلیل حوادث کار/ آیا استفاده از تکنولوژی حوادث کار را کاهش می‌دهد؟

asdasd
کد خبر : ۱۱۱۷۵۰۵

بسیاری از کارشناسان ایمنی و بهداشت باور دارند، حوادث کار در فصل گرما افزایش می‌یابد. همچنین به گفته کارشناسان اقتصادی، حوادث کار ناشی از گرما میزان بهره‌وری را تا سال ۲۰۳۰ حدود ۲ تریلیون پوند در سطح جهان کاهش خواهد داد.

به گزارش خبرنگار ایلنا به نقل از بی‌بی‌سی، به‌کارگیری تکنولوژی در زمینه ایمنی می‌تواند اقدامی موثر در جهت کاهش حوادث ناشی از کار باشد. حوادث کار، جان بسیاری از کارگران را تهدید می‌کند اما مزدبگیرانی که در فضای باز اشتغال دارند با چالش‌های بیشتری روبرو می‌شوند. 

یکی از این گروه‌های کاری، کارگرانی هستند که در صنعت ساختمان اشتغال دارند. این گروه با خطرات بیشتری روبرو هستند و اغلب کارهای بسیاری از پی‌ریزی ساختمان تا نقاشی‌ساختمان را انجام می‌دهند. این گروه شغلی بیشتر در خارج از کارگاه و فضاهای بیرونی اشتغال دارند. 

به طور معمول، تمامی کارگران ساختمانی جهان ساعت شروع کار معینی ندارند و با توجه به تغییر فصل و برای اینکه کمتر در معرض تیغ آفتاب قرار بگیرند، ساعت کاری خود را تغییر می‌دهند. تغییر سافت کاری به میزان کاهش ساعات موظفی نیست. 

گاهی اوقات، فشار کاری این گروه شغلی آنچنان زیاد می‌شود که کارگر تا آستانه بیهوشی می‌رسد؛ در این شرایط مجبور هستند در معرض تهویه مطبوع قرار بگیرند یا محل کار خود را ترک کنند که با کسر حقوق جریمه می‌شوند. 

کارگران ساختمانی تنها گروهی نیستند که در فضای باز و در زیر آفتاب اشتغال دارند. مشاغلی مثل دادزن‌ها، پاک‌بان‌ها و مسئولان دفن زباله نیز در فضای باز کار می‌کنند. مسئولان دفن زباله علاوه بر اینکه گرمای هوا را تحمل می‌کنند باید گرمای سوزان کوره زباله‌سوز و گازهای سمیزحاصل از سوختن زباله را تحمل کنند. امکان سازگاری ساعات کاری برای کارگران دفع زباله وجود ندارد؛ اگرچه آن‌ها مسئولیت بهداشت محیط پیرامون شهرها را برعهده دارند اما گرما و شرایطَ شغلی این افراد می‌تواند عاملی برای مرگ شود. 

کارشناسان حوزه کار با استناد به اطلاعات در دسترس خود معتقدند، شرایط کاری ناامن سبب افزایش استرس ناشی از کار می‌شود؛ همچنین میزان توانایی کارگران به دلیل کاهش تمرکز از بین می‌رود. این موضوع در نهایت میزان حوادث کار را افزایش می‌دهد. به گفته کارشناسان ایمنی و بهداشت، اگر کارگران زمان کافی برای خواب و استراحت نداشته باشند، بیماری‌های شغلی ناشی از گرما سلامتشان را بیشتر تهدید می‌کند.

کارگرانی که در محل اشتغال خود با ماشین‌آلات سنگین سروکار دارند اغلب با خطرات بیشتری روبرو هستند. همچنین تغییرات شدید اقلیمی که منجر به افزایش دمای هوا شده است، تاثیرات مخرب فراوانی بر کارگران و روابط کار دارد. بی‌توجهی به سلامت کارگرانی که در فضای باز اشتغال دارند، تاثیر منفی بر اقتصاد می‌گذارد.

برآوردهای اولیه کارشناسان حوزه کار و اقتصاددانان نشان می‌دهد، هزینه کاهش بهره‌وری نیروی کار به دلیل گرما در سطح جهان تا سال ۲۰۳۰ حدود ۲ تریلیون پوند می‌شود. کشورهایی که در غرب قاره آفریقا قرار دارند، بیشترین آسیب‌ها را خواهند دید. با تمام این تفاسیر، کارگران بنابه دلایلی مثل نیاز مالی، فشارهای کارفرما و عدم آگاهی از اثرات دمای بالا بر سلامتی، به کار خود ادامه می‌دهند و گرما را تحمل می‌کنند. کارگرانی که در مزارع کشورهای مختلف اشتغال دارند نیز از گزند گرمای هوا در امان نیستند. همچنین بسیاری از کارگران مهاجر در مزارع کشورهای اروپایی اشتغال دارند اما از حقوق چندانی برخوردار نیستند. کارگران مهاجر غیرمجاز که بدون اوراق مهاجرتی در مزارع اشتغال دارند در معرض آسیب‌های بیشتری قرار دارند. 

در این میان؛ مشاغل غیررسمی و کسانی که در قراردادشغلی آن‌ها ساعات کاری ذکر نشده در معرض آسیب‌های شغلی ناشی از تغییرات اقلیمی قرار دارند. حتی قوی‌ترین کارگران جهان مستعد ابتلا به بیماری شغلی هستند. به گفته «جنیفر رانکل» پزشک طب کار، توجه به تغییرات اقلیمی و آیین‌نامه جدید درباره اشتغال در گرما اهمیت دارد. 

این پزشک که تغییرات محیطی و تاثیر آن بر کارگران شاغل در فضای باز را مورد بررسی قرار داده، توضیح می‌دهد: کارگران با تحصیلات بیشتر معمولاً پست‌های مدیریتی دارند و ساعات کاری کمتری در زیر تابش مستقیم آفتاب می‌گذرانند. به عبارت دیگر، این کارگران به گرما عادت ندارند و اگر در معرض نور خورشید قرار بگیرند به شدت بیمار خواهند شد. همچنین کارگرانی که کار یدی انجام می‌دهند، معمولاً باید به صورت دوره‌ای و متناوب استراحت کنند تا از صدمات جدی مصون بمانند. این افراد همان کارگرانی هستند که بیشترین آسیب‌ها را متحمل خواهند شد. 

علاوه بر تبیین آیین‌نامه‌های جدید، بکارگیری تکنولوژی در کاهش حوادث شغلی بسیار تاثیرگذار خواهد بود. با استفاده برخی از کاربردهای تکنولوژی می‌توان میزان فشار حرارتی بر بدن کارگران را کاهش داد. در حال حاضر، گزارش‌های منتشر شده نشان می‌دهد که وضعیت لباس کار کارگران برای اشتغال در گرما مناسب نیست. 

بهینه‌سازی ساعات کار برای جلوگیری از بیرون آمدن کارگران در زمان گرمای شدید می‌تواند بیشترین تاثیر بر سلامت کارکنان را داشته باشد. در کشورهای گرم‌تر به وسیله فرهنگ‌سازی برای کارفرمایان می‌توان شرایط استراحت در گرم‌ترین ساعات روز را مهیا کرد چنانکه فعالان کارگری در یونان و اسپانیا دست به چنین کاری زده‌اند. ازجمله اداره ملی بلایای طبیعی هند که توصیه کرده است تا کارگران از انجام کار سنگین در ساعات گرم روز اجتناب کنند. 

حسگرهای پوشیدنی می‌توانند ابزار مفیدی برای محاسبه میزان فشار ناشی از گرما بر کارگران باشند. پزشکان طب کار معتقدند، این فناوری به ویژه در صنایعی مثل ساختمان‌سازی، معدن و کشاورزی بسیار مفید خواهد بود. استفاده زودهنگام از این تکنولوژی یک برد برد خواهد بود که منجر به افزایش بهره‌وری و کاهش آسیب‌ها می‌شود. همچنین ضمن تضمین سلامت و ایمنی نیروی کار، استرس شغلی را کاهش می‌دهد. 

استفاده از تکنولوژی در کنار تسهیل شرایط کاری از سوی کارفرمایان به همراه توجه کارشناسان به مسائل ایمنی یک کارگاه، اثرات مفید فراوانی برای ایمنی کارگران به ارمغان می‌آورد. نمونه‌های امیدوارکننده‌ای از شرکت‌هایی که مسئولیت‌پذیری بیشتری برای محافظت از کارگران در برابر گرمای طاقت فرسا برعهده دارند، مثل مدیران رانندگان اتوبوس در «جینان» چین وجود دارد. 

کارفرمایان باید نوشیدنی و محل استراحت سایه‌دار برای کارگرانی که در فضای باز اشتغال دارند، مهیا کنند. برخی از کارفرمایان در احمدآباد هند نیز با راهکاری ارزان یعنی تهیه بسته‌های یخ از کارگران خود حفاظت می‌کنند. 

درنظر گرفتن استراحت‌های منظم اجباری می‌تواند به کاهش فشار بیش از حد روی کارگران کمک کند. در این زمینه اگرچه اقداماتی صورت گرفته است اما تمامی کارفرمایان مسئولیت‌پذیر نیستند؛ به همین دلیل بسیاری از فعالان کارگری خواهان استانداردهای قابل اجرا در زمینه گرما و محافظت قوی‌تر در محل کار هستند. 

در بسیاری از کشورها، توصیه‌های بهداشتی در ارتباط بادکار در گرما وجود دارد اما هیچ الزامی برای رعایت آن وجود ندارد. بسیاری از پزشکان طب کار تاکید می‌کنند که الزامی شدن قوانین اشتغال در گرما می‌تواند بر کاهش حوادث شغلی در فصل گرما تاثیرگذار باشد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز